معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
رشد ۱۴ درصدی در ثبتنام پایه اول ابتدایی/ فرزندان ملت باید بهترین آموزشها را در مدارس دولتی ببینند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از واکاوی دقیق دغدغههای خانوادهها درباره ثبتنام، سنجش نوآموزان، وضعیت مدارس ابتدایی، شهریهها و کمبود نیروی انسانی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پانا؛ رضوان حکیمزاده در برنامه تلویزیونی «پرسشگر»، به بررسی جزئیات فرایند ثبتنام دانشآموزان، دغدغههای خانوادهها، نحوه اجرای سنجش، وضعیت مدارس و شهریهها پرداخت.
رضوان حکیمزاده به دغدغه والدین در انتخاب مدرسه اشاره کرد و گفت: «انتخاب مدرسه و فرایند ثبتنام، همواره یکی از مهمترین نگرانیهای خانوادهها است. والدین نسل جدید حساسیت بیشتری نسبت به نسلهای گذشته دارند. گاهی این میزان حساسیت از حد متعارف فراتر میرود و باعث اضطراب غیرضروری در خانوادهها میشود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجربه شخصی خود گفت: «ما در نسلی بودیم که والدینمان اعتماد بیشتری به نظام آموزشی داشتند و به تربیت طبیعی اهمیت بیشتری میدادند؛ اما نسل جدید انتظار دارد از صفر تا صد همه چیز را مطمئن بشود و بعد اقدام کند.»
تغییرات مهم در فرآیند ثبتنام؛ سنجش از مهر سال گذشته آغاز شد
وی در پاسخ به این پرسش که فرایند ثبتنام در سال جاری چه تفاوتهایی با سالهای گذشته داشته گفت: «امسال یک تغییر مهم در زمانبندی سنجش نوآموزان کلاس اولی صورت گرفت. برخلاف سالهای گذشته که در یک بازه زمانی کوتاه و فشرده انجام میشد، از ابتدای مهرماه مراکز جامع سنجش فعال شدند تا خانوادهها با آرامش و فرصت بیشتری مراجعه کنند.»
حکیمزاده درباره سنجش اولیه دانشآموزان افزود: «سنجش اولیه برای ورود به کلاس اول اهمیت بسیار زیادی دارد و با افتخار میتوان گفت جمهوری اسلامی ایران با وجود وسعت جغرافیایی و تنوع اقلیمی، این فرایند را تقریباً به صورت صد درصدی اجرا میکند. همکاران ما حتی در مناطق عشایری دورافتاده حضور پیدا میکنند تا سنجش را انجام دهند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین از ارسال زودهنگام دستورالعملها و شیوهنامهها به مدارس در سال جاری خبر داد و گفت: «یکی از تأکیدات اصلی ما این بود که ثبتنام فقط یک فرایند اداری نیست بلکه یک رویداد تربیتی است. به همین دلیل بر تعامل مناسب مدیران و کادر مدرسه با خانوادهها و دانشآموزان تأکید کردیم.»
وی درباره شرایط تحصیل دانشآموزان با نمرات پایین افزود: «برخی مدارس در سالهای گذشته از ثبتنام دانشآموزان دارای نمره پایین امتناع میکردند، در حالیکه ما اعلام کردیم مسئولیت یادگیری برعهده مدرسه است و نه دانشآموز. مدرسه نمیتواند فقط دانشآموزان قوی را نگه دارد و دیگران را غربال کند.»
افزایش ثبتنامها حتی با وجود شرایط جنگی
حکیمزاده به تأثیر جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی و جابهجاییهای گسترده جمعیتی اشاره کرد و گفت: «با وجود شرایط خاص، امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۰۰ هزار نفر ثبتنام بیشتری انجام شده و در پایه اول حدود ۱۴ درصد رشد داشتیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ثبتنام الکترونیکی گفت: «در میانپایهها نیازی به مراجعه حضوری نیست و پیشثبتنام پایه اول و سایر پایههای ورودی هم به صورت الکترونیکی انجام میشود. فقط برای تحویل مدارک در بدو ورود نیاز به مراجعه حضوری هست.»
وی با اشاره به اقداماتی که در تهران برای جبران عقبماندگی ثبتنام انجام شد افزود: «مدارس بهجای دو روز در هفته، در تابستان سه تا چهار روز باز بودند تا امکان ثبتنام بیشتر فراهم شود. فاصله موجود میان تهران و شهرستانهای استان تهران کاهش یافت و اکنون در وضعیت مناسبی هستیم.»
نیازی به تکرار دوباره سنجش برای این گروه از دانشآموزان نیست
حکیمزاده در پاسخ به پرسش پیامکهای مردمی درباره پاک شدن اطلاعات سنجش در سامانه و ضرورت انجام دوباره سنجش گفت: «در تعامل با سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی متوجه شدیم بخشی از اطلاعات نوآموزانی که در اوایل به مراکز مراجعه کرده بودند، به دلیل تغییرات سامانه منتقل نشده است. پیگیری کردیم و قرار شد این مسئله حل شود تا خانوادهها مجبور به تکرار سنجش نباشند.»
وی افزود: «مدارس نباید دانشآموزان را بهدلیل ضعف در یک درس یا اختلال یادگیری از ثبتنام محروم کنند. مدرسهای موفق است که همه دانشآموزان را ثبتنام کند و در پایان سال نتایج مثبت بگیرد. این یعنی مدرسه درست عمل کرده است.»
حکیمزاده درباره ارتقای سطح مدارس ابتدایی در کشور و موضوع محدوده جغرافیایی ثبتنام گفت: «برنامه تحولی دولت چهاردهم ارتقای کیفیت یادگیری است و بیش از ۳۰ جلسه اختصاصی با ریاست محترم جمهور برگزار شده است. تأکید بر این است که فرزندان ملت باید بهترین آموزشها را در مدارس دولتی ببینند.»
به خانوادهها اجازه دادهایم در صورت اشتغال، فرزندشان را در نزدیک محل کار ثبتنام کنند که این اقدام کمک میکند تا در دوره ابتدایی که حساسیت بیشتری وجود دارد، آرامش بیشتری برای والدین فراهم باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع ساعت تعطیلی مدارس شاهد و در پاسخ به انتقاد یکی از بینندگان از طولانی بودن ساعات حضور در مدرسه برای دانشآموز ابتدایی گفت: «در چند سال اخیر اداره کل شاهد بر اجرای مصوبهای قدیمی تأکید دارد. اما تمرکز و ظرفیت یادگیری در دوره ابتدایی محدود است. تصمیم داریم راهکارهایی پیدا کنیم که اگر زمان بیشتری هم در مدرسه هستند، صرف آموزش صرف نباشد بلکه برای آموزش مهارتهای زندگی استفاده شود.»
مهارتآموزی، زندگی کردن، فعالیتهای هنری، ورزشی و تربیتی باید بخشی از تجربه مدرسه باشد نه فقط دروس ریاضی و علوم.
در ادامه این برنامه، ارتباط تلفنی با یوسف بهارلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برقرار شد و بهارلو در این تماس گفت: «شهرستانهای استان تهران ۲۱ منطقه آموزشی و بیش از یک میلیون دانشآموز دارند. نسبت به سال گذشته در همه شاخصهای ثبتنام جلوتر هستیم.»
وی افزود: «پروژه مهر امسال زودتر آغاز شد و نظارت دقیقی بر روند ثبتنام داریم. در هر مدرسه QR کدی نصب شده تا خانوادهها بتوانند نظرات و شکایات خود را مستقیماً در سامانه ثبت کنند. تاکنون ۸ مورد تخلف از سوی اولیا گزارش شده که به هیئت تخلفات ارجاع شده است.»
بهارلو در پایان صحبت خود به وضعیت دانشآموزان عشایری استان تهران اشاره کرد و گفت: «در شهرستانهایی مانند ورامین، پاکدشت و ملارد، دانشآموزان عشایر تحت پوشش طرح حامی قرار گرفتند. همچنین توانمندسازی معلمان این مناطق آغاز شده است.»
در ادامه برنامه حکیمزاده در پاسخ به پرسشی مشابه درباره کلاسهای مدارس روستایی و عشایری با تعداد کم دانشآموز، گفت: «آموزش حق هر دانشآموز است و ما بیش از ۲۰۰ مدرسه با تنها یک دانشآموز داریم. در دوره ابتدایی، ترجیح ما این است که دانشآموز را از خانواده جدا نکنیم و مدرسه حتی برای یک نفر هم دایر شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پیامکی درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی گفت: «اگرچه این موضوع در حوزه وظایف ما نیست، اما شورای نظارت بر مدارس غیردولتی سامانهای طراحی کرده که پیگیر این مسائل است.»
وی درباره دریافت کمک مالی در مدارس دولتی افزود: «در دستورالعمل ثبتنام تأکید شده که هرگونه کمک باید داوطلبانه باشد و به هیچ وجه با زمان ثبتنام تداخل نداشته باشد. خانوادهها شریک راهبردی آموزش هستند و نباید نقش آنها صرفاً به حمایت مالی تقلیل یابد.»
حکیمزاده گفت: «در آموزش ابتدایی، مدارس نمونه نداریم. اما تأکید ما این است که آموزش رایگان، عادلانه و بدون تنوع مدارس در اختیار همه باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس خاص مانند تیزهوشان و شاهد نیز گفت: «اگر برنامههای فوقبرنامهای دارند، ممکن است بخشی از هزینه را دریافت کنند. اما دانشآموزانی که از نظر مالی ناتوان هستند، صد درصد معاف میشوند.»
کمبود نیروی انسانی یکی از چالشهای مهم معاونت آموزش ابتدایی
وی گفت: «از مهر سال گذشته جلسات منظمی برای رفع این مشکل برگزار شده و امسال نقل و انتقالات زودتر شروع شده است. در پایان مرداد مانور بازگشایی داریم تا مطمئن شویم هیچ کلاسی بدون معلم نمیماند.»
حکیمزاده در پایان از پیشبینی ثبتنام یک میلیون و ۲۵۷ هزار نوآموز کلاس اولی خبر داد و گفت: «در سال گذشته با احتساب اتباع، حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی داشتیم و پیشبینی ما این است که امسال نیز آمار در همین حدود باشد.»
ارسال دیدگاه