معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا عنوان کرد:
ترسیم آیندهای روشن برای دانشآموزان از رهگذر تحولی بنیادین در قرآنمحوری و تعمیق خدمت به قرآن کریم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت اگر خواهان آیندهای درخشان برای دانشآموزان عزیز کشورمان هستیم تا طعم شیرین و وصفناشدنی خوشبختی را بچشند، باید در عرصه قرآنمحوری و خدمت به قرآن، تحولی بنیادین ایجاد کنیم تا انس جامعه دانشآموزی و فرهنگیان با قرآن کریم به حداکثر ممکن برسد.

صادق حسینزاده ملکی در گفتوگو با خبرنگار پانا؛ درباره اهمیت قرآن محوری در همه ارکان تربیت، گفت: «به اعتقاد ما، هر اندازه مدیران، معلمان و مربیان از یک سو و دانشآموزان و آیندهسازان این مرز و بوم از سوی دیگر، در ساحت قرآن قرار گیرند و گامبهگام به سوی انس با قرآن حرکت کنند، این الفت و ارتباط را در وجود خود پرورش دهند و مستمراً تقویت کنند، بیتردید تمامی سعادتهای دنیوی و اخروی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی برای آنان محقق خواهد شد.»
حسینزاده ملکی ادامه داد: «بر این اساس، اگر خواهان آیندهای درخشان برای دانشآموزان عزیز کشورمان هستیم تا طعم شیرین و وصفناشدنی خوشبختی را بچشند، باید در عرصه قرآنمحوری و خدمت به قرآن، تحولی بنیادین ایجاد کنیم تا انس جامعه دانشآموزی و فرهنگیان با قرآن کریم به حداکثر ممکن برسد.»
وی افزود: «در این مسیر، برنامههای متنوعی طراحی شده است که یکی از محوریترین آنها، توسعه و تقویت جریانهای حفظ قرآن است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منظور از حفظ قرآن، صرفاً حفظ کامل این کتاب آسمانی نیست، اظهار کرد: «هرچند حفظ کل قرآن، توفیقی ارزشمند است که البته شمار محدودی از افراد به آن نائل میشوند و بیگمان همین تعداد اندک نیز برکتهای بزرگی برای کشور خواهند بود؛ در همین راستا، ما تلاش میکنیم تا بسترهای لازم برای تربیت حافظان کل قرآن کریم را به بهترین شکل و در گستره ملی فراهم آوریم.»
وی همچنین گفت: «در کنار برنامههای توسعهای برای حفظ کامل قرآن در تمامی مناطق آموزش و پرورش، بر این باوریم که باید در گامهای نخست، به حفظ بخشهای مشخصی از قرآن همت گمارد؛ از جمله حفظ جزء سیام و نیز آیاتی که بهویژه در زندگی روزمره دانشآموزان کاربرد بیشتری دارند.»
حسینزاده ملکی ادامه داد: «بر همین اساس، «حفظ موضوعی قرآن» نیز در دستور کار قرار گرفته است. در این زمینه، با برنامه «زندگی با آیهها» که طرحی گسترده با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و مشارکت دستگاههای مختلف و فعالان مردمی است، هماهنگی و همافزایی داریم.»
وی افزود: «همچنین، برای مدارس ابتدایی، برنامهای ویژه جهت حفظ جزء سیام قرآن کریم طراحی شده که با پشتیبانی دارالقرآنها و حمایت از معلمان مجری این طرح به اجرا درخواهد آمد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «علاوه بر این، از پایه اول تا دوازدهم، برنامهای تدریجی در دست اجراست تا زمینهساز مشارکت علاقهمندان در حفظ کل قرآن باشد. برای این عزیزان نیز پشتیبانی ویژهای در نظر گرفته شده است.»
صادق حسینزاده ملکی با بیان اینکه نخست در این پشتیبانی، ایجاد بسترهای لازم ضروری است، گفت: «بسیاری از دانشآموزان علاقهمند به حفظ قرآن، در شرایط معمول تحصیلی، امکان بهرهمندی از این فرصت را ندارند و بر ماست که این محدودیت را برطرف کنیم.»
وی افزود: «دسته دیگری از دانشآموزان نیز با آگاهی از اهمیت حفظ قرآن، مشتاق میشوند تا در این مسیر گام نهند. بنابراین، مرحله دوم، مستلزم انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای آگاهسازی و جلب مشارکت گستردهتر است که در این بخش نیز علاوه بر فراهم آوردن زیرساختها، مشوقهای لازم پیشبینی شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اکنون هر دو مسیر را با جدیت پیگیری میکنیم و امیدواریم در سال تحصیلی پیشرو، شاهد سالی متفاوت در عرصه انس با قرآن کریم، حفظ آیات نورانی آن و درک مفاهیم ژرف این کتاب الهی باشیم.»
ارسال دیدگاه