علیرضا کاظمی در نشست مشترک با وزیر آموزش و پرورش عراق مطرح کرد:
باید زمینههای اجراییسازی تفاهمنامه آموزشی ایران و عراق فراهم شود/ کمیته اجرایی ایجاد و ماهیانه اقدامات عملیاتی را بررسی کند/ تحصیل رایگان ۶۵۰ هزار دانشآموز اتباع در ایران
تهران (پانا) - نشست مشترک وزرای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در سالن شهیدسلیمانی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پانا؛ علیرضا کاظمی در آغاز این نشست، گفت: ابتدا لازم میدانم از دولت برادر عراق بابت ابراز همدردی در پی حادثه دلخراش بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، تشکر کنم.
کاظمی ادامه داد: امیدوارم این دیدار زمینهساز گسترش روابط ما و جمهوری اسلامی عراق، به ویژه در حوزههای مختلف، خصوصاً آموزش و پرورش باشد. همچنین، امیدوارم بازدیدهایی که انجام دادید، تجربیات خوبی را به همراه داشته باشد و از این بازدید رضایت داشته باشید.
وی افزود: ایران و کشور برادر عراق دارای زمینههای مشترک بسیار زیادی هستند، به خصوص در حوزههای باورهای دینی، اعتقادی، فرهنگی و تعاملات اقتصادی و امنیتی. در بخشهای مختلف، همکاریهای زیادی بین دو کشور وجود دارد و به طور طبیعی، به لحاظ دیدگاهها، در عرصههای جهانی به دلیل این اشتراکات، دولت و ملت ما نظرات نسبتاً یکسانی داریم، به ویژه در خصوص جریاناتی که در جبهه مقاومت به وقوع پیوسته و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه و لبنان و همچنین یمن مرتکب شده است.
کاظمی ادامه داد: در راستای اجرای تفاهمنامهای که در سفر آقای دکتر پزشکیان به جمهوری عراق، بین وزیر امور خارجه ایران به نمایندگی از اینجانب و وزیر امور خارجه عراق به نمایندگی از حضرتعالی منعقد شد، انشاءالله بتوانیم زمینههای اجراییسازی این تفاهمنامه را به اتفاق مهیا کنیم.
وی همچنین گفت: در جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش حدود ۱۲۰ هزار مدرسه، ۱۶.۵ میلیون دانشآموز و تقریباً یک میلیون معلم دارد. همچنین، دو دانشگاه ویژه داریم که نیروی انسانی و معلم تربیت میکنند. یکی از این دانشگاهها، دانشگاه فرهنگیان است که ۱۱۰ هزار دانشجو دارد و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند. دانشگاه دیگر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نام دارد که به تربیت مهندسین فنی برای بخشهای مختلف و هنرستانها میپردازد و حدود ۱۵ هزار دانشجو بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به تحصیل هستند.
کاظمی افزود: مسئولیت دیگری که داریم، شامل آموزش دانشآموزان استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه است که حدود ۸۰ هزار نفر در مدارس استثنایی تحصیل میکنند. همچنین، سازمان پرورش استعدادهای درخشان که زیر نظر خانم دکتر یاوری فعالیت میکند، بهطور ویژه روی ۱۲۰ هزار دانشآموز مستعد کار آموزشی و تربیتی انجام میدهد. بخش دیگری نیز به کار نهضت سوادآموزی اختصاص دارد که الحمدالله نرخ سواد در کشور ما به رشد نسبتا قابل قبولی رسیده است و بیش از ۹۰ درصد مردم در سنین ۱۵ تا ۴۸ سال باسواد هستند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حدود ۶۵۰ هزار دانشآموز اتباع نیز به صورت رایگان خدمات آموزشی دریافت میکنند که این یک اقدام فوقالعاده در سطح بینالمللی است و نشاندهنده رویکرد دینی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران میتوان به تحقق پوشش تحصیلی نزدیک به ۹۹ درصد در پایه اول ابتدایی اشاره کرد که یک موفقیت بزرگ است. همچنین، در دوره متوسطه دوم، توانستهایم ۴۵ درصد از دانشآموزان را به شاخههای فنی و حرفهای هدایت کنیم.
کاظمی با بیان اینکه در حوزه المپیادهای علمی، در سال ۲۰۲۴ با کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و دو مدال برنز، به جایگاه سوم جهان دست یافتهایم، گفت: همچنین در المپیک دانشآموزی در بحرین با کسب ۴۷ مدال طلا، نقره و برنز، جایگاه پنجم را کسب کردیم. در المپیک دانشآموزان زیر ۱۵ سال در صربستان نیز با ۸۶ مدال طلا، نقره و برنز مجدداً جایگاه ششم دنیا را بهدست آوردیم.
وی ادامه داد: در خصوص مدارس دانشآموزان باید به استحضار شما برسانم که در مجموع دو مدرسه در تهران، دو مدرسه در مشهد و سه مدرسه در قم داریم که ۱۲۵۰ دانشآموز در آنها در حال تحصیل هستند. همچنین، جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق نیز دارای مدارس در شهرهای کربلا، نجف و بغداد است که در آنجا تقریباً ۶۰۰ دانشآموز مشغول به تحصیل هستند. این همکاریها و همراهیها، جای قدردانی و تشکر دارد.
علیرضا کاظمی با بیان اینکه یکی از اهداف این نشست، بررسی و حل مسائل مرتبط با مدارس بهصورت مشترک است، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شویم، موضوع حضور معلمان دو کشور است که باید تلاش کنیم تا انشاءالله ویزاهای آنان با سرعت بیشتری صادر شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، مسئله ساختمانهای مدارس نیز از مباحث مهم است که هر دو طرف باید تلاش کنیم تا از امکانات و فضاهای آموزشی مناسبی برای دانشآموزان خود بهرهمند شویم. اما مهمترین چالش ما، موضوع تأیید مدارک تحصیلی دانشآموزان فارغالتحصیل از مدارس بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و مدارک تحصیلی دانشآموزان فارغالتحصیل از مدارس عراق در ایران است که امیدوارم با تدبیر لازم، راهحلی برای این مسأله پیدا کنیم.
کاظمی افزود: مسأله دیگری که به نظر من اهمیت ویژهای دارد، برگزاری کارگاههای آموزشی برای مدیران مدارس در هر دو کشور است. برگزاری این کارگاهها، به همراه انتقال تجربیات و بازدیدهای میدانی برای مدیران مدارس، میتواند زمینهساز دستاوردهای خوبی باشد، به ویژه در حوزه ورزش. خوشبختانه کشور عراق نیز دارای استعدادهای فوقالعادهای در زمینه ورزش است و میتوانیم مسابقات ورزشی، المپیادهای علمی و مسابقات دانشآموزی را بین دو کشور گسترش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که میتواند به ما کمک کند، فعالیتهای مرتبط با کودکان و نوجوانان است. در جمهوری اسلامی ایران، مجموعهای به نام کانون پرورش کودک و نوجوان فعالیت میکند که محصولات بسیار خوبی را عرضه میکند و در جشنوارههای بینالمللی موفقیتهای قابل توجهی به دست آورده است. برخی از این محصولات بیش از ۲ میلیون بیننده و مخاطب دارند و میتوانیم این آثار را در اختیار عزیزان کشور عراق قرار دهیم.
در حال حاضر حدود ۳۵۰ دانشجو از عراق در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تحصیل هستند
علیرضا کاظمی با بیان اینکه مبحث دیگری که بسیار مهم است، دانشگاه تربیت دبیر است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۵۰ دانشجو از عراق در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تحصیل هستند. میتوانیم این روند را توسعه دهیم و همچنین زمینههایی را فراهم کنیم تا دانشجویان ایرانی که به زبان عربی یا رشتههای دیگر مشابه علاقمند هستند، بتوانند تحصیلات خود را در دانشگاههای عراق ادامه دهند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: نکته دیگری که میخواهم اشاره کنم، موضوع تهیه، تدوین و تالیف کتب درسی و چاپ آنها است. آقای دکتر لطیفی که در این زمینه حضور دارند، میتوانند از تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بهرهگیری کنند. ما سالانه ۱۶۰ میلیون جلد کتاب درسی را چاپ کرده و در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، موضوع اربعین است، بیان کرد: این رویداد به عنوان یکی از زمینههای مشترک ایران و عراق، نقطه اوجی از همکاریها و تعاملات میان دو کشور به شمار میآید. ملت ایران همواره دلداده اهل بیت و امام حسین(علیهالسلام) بوده و میلیونها نفر از ایران در پیادهروی اربعین شرکت میکنند.
وی افزود: با توجه به این موضوع، از وزارت آموزش و پرورش درخواست داریم که تسهیلاتی برای دانشآموزان و معلمان پیشبینی کند. این اقدام میتواند یکی از زمینههای همکاری خوب باشد. بهویژه، پیشنهاد میکنیم که در مسیر راه، در شهرهای نجف و کربلا، چند مدرسه را پیشبینی و هماهنگ کنید. این مدارس میتوانند در مدت یک یا دو روز، یا حتی ۱۰ روز که این ایام ادامه دارد، محل اقامت دانشآموزان و معلمان باشند.
وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهارات خود، گفت: مجدداً از حضور حضرت عالی و هیئت همراه تشکر میکنم و امیدوارم سفر خوبی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشید. انشاءالله با تجربیات خوب و آموختههای ارزنده به کشور عراق برگردید. پیشنهاد ما این است که در راستای اجراییسازی تفاهمنامه، کمیته اجرایی تشکیل دهیم و من پیشنهاد میکنم که آقای دکتر آذرکیش به نمایندگی از ما مسئولیت این کمیته را به عهده بگیرند و آقای دکتر سلیمی در مقام دبیر کمکهای لازم را انجام دهند. این کمیته بهصورت ماهانه برگزار شده و مسائل مطرح شده یا مسائل جدیدی که به وجود میآید، مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد تا انشاءالله بتوانیم اقدامات عملیاتی را در راستای اجرای این تفاهمنامه به انجام برسانیم.
ارسال دیدگاه