وزیر آموزش و پرورش در مراسم نکوداشت معلم اسوه، مرحوم محمود فرشیدی:
باید الگوهای ماندگار نظام تعلیم و تربیت به جامعه معرفی شوند
تهران (پانا) – مراسم نکوداشت معلم اسوه، مرحوم محمود فرشیدی، با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، جمعی از وزرای ادوار، فرهنگیان و خانواده آن مرحوم برگزار شد.

علیرضا کاظمی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم فرشیدی، گفت: «بزرگانی چون مرحوم فرشیدی در نظام تعلیم و تربیت، محبتهای فراوانی داشتهاند و همواره افتخار ما بوده و اندیشههایشان ارزشمند است.»
وی با اشاره به برگزاری این جلسه و نوع نگاهی که باید به مفاخر حوزه معلمی داشت، افزود: «باید الگوهای ماندگار نظام تعلیم و تربیت را به جامعه معرفی و قدر و ارزش آنها را بدانیم. بزرگانی مثل مرحوم فرشیدی همواره غم وجود انسان را فرا میگیرند.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما به مفاخر تعلیم و تربیت فراتر از یک انسان نگاه میکنیم؛ اینها الگوهای ماندگار جامعه ما هستند.»
کاظمی با اشاره به آشنایی خود با مرحوم دکتر فرشیدی در دوران معاونت پرورشی و وزارت، بیان داشت: «دغدغههای ایشان در حوزه تعلیم و تربیت بسیار مدرسهمحور بود و قلباً به ایشان علاقهمند بودم. ایشان فراتر از یک وزیر و یک مسئول، یک معلم وابسته بود.»
وی با تاکید بر اینکه مرحوم فرشیدی هرگز منش معلمی را رها نکرد، گفت: «ایشان زندگی خود را با این رویکرد رهبری کرد و بسیاری از افراد از هر حزب و جناحی به این آدمها افتخار میکنند.»
کاظمی نگاه خود به شخصیت دکتر فرشیدی را فراتر از یک وزیر دانست و افزود: «وزارت و جایگاه وزارت به جای خود، اما دغدغه تعلیم و تربیت در وجود ایشان میجوشید و باعث میشد تا در بخشهای مختلف یا خودش وارد عمل شود یا مسائل را به مسئولین گوشزد کند.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای مرحوم فرشیدی پس از دوران وزارت، گفت: «ایشان کار معلمی را به بهترین شکل ممکن در این مجموعه عظیم دنبال کرد و یک تشکل ایجاد کرد تا دغدغههای تربیتی خود را در فضای تعلیم و تربیت پیگیری کند.»
وی در ادامه به خدمات ارزنده دکتر فرشیدی در دوران حضورش در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «تمرکز در حوزه پرورش و احیای فعالیتهای پرورشی از مهمترین کارهای ایشان بود.»
کاظمی با تاکید بر اهمیت حوزه تربیت، گفت: «امروز بزرگترین خطری که کشور را تهدید میکند، تضعیف حوزه هویتی دانشآموزان است. تقویت حوزه علمی مهم است، اما حوزه تربیت بسیار حساس و راهبردی است و مرحوم فرشیدی همواره این موضوع را گوشزد میکرد.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به سفارشات مرحوم فرشیدی، توجه ویژه به مناطق محروم با رویکرد تربیتمدار و تقویت تربیتمعلم را از جمله مهمترین دیدگاههای ایشان برشمرد و گفت: «مرحوم فرشیدی شخصیتی وارسته، متدین، انقلابی، ولایتمدار و دغدغهمند بود و ما یاد و نام ایشان را گرامی میداریم.»
ارسال دیدگاه