مشاور وزیر آموزش و پرورش:

مدیر خوب، عامل اصلی تحول در مدارس است

تهران (پانا) – در اولین اجلاس ملی مدارس آینده در مدار آینده که امروز با حضور مدیران و مسئولان مدارس دولتی تحول‌خواه در اردوگاه فرهنگی تربیتی الزهرا (س) برگزار شد؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش، به بررسی نقش حائز اهمیت مدیران مدارس در تحولات آموزشی پرداخت و بر لزوم سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۶۲۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیر خوب، عامل اصلی تحول در مدارس است

علی پارسانیا با اشاره به چالش‌های موجود در نظام آموزشی ایران گفت: «تحولات جدی در مدارس کشور نیازمند توجه به دو بعد مهم است: ساختارها و مقررات، و نیروی انسانی.» وی ادامه داد که کیفیت و توانمندی مدیران مدارس نقش بسزایی در ایجاد تغییرات مؤثر دارد.

چالش‌های تحول در مدارس

به گفته وی، با توجه به تنوع بالای مدارس در ایران، تحول همه‌جانبه در سیستم آموزشی کشور کاری دشوار ولی ممکن است. او همچنین به این نکته اشاره کرد که سوالات مهمی در زمینه تحولات مدارس وجود دارد که باید به طور دقیق بررسی شود؛ از جمله اینکه «آیا باید تمرکز بیشتری روی ساختارها داشته باشیم یا نیروی انسانی؟» 

معیارهای تحول در مدارس

پارسانیا با استناد به تجربیات موفق مدارس در کشور، تأکید کرد: «وجود مدیران قوی و توانمند در مدارس کلید اصلی موفقیت است. که بر اساس یافته‌ها، مدارس برتر کشور عموماً به خاطر وجود مدیران باکفایت و تأثیرگذار به موفقیت‌های خود دست یافته‌اند.»

وی افزود: «معلمان خوب نیز در ایجاد تحولات مؤثرند، اما تأثیر آن‌ها بیشتر در ابعاد کلاس درس محدود می‌ماند.» به همین دلیل، لزوم وجود مدیران توانمند برای تحول در مدارس بیش از پیش احساس می‌شود.

مثال‌هایی از موفقیت‌های مدیریتی

پارسانیا به چند نمونه موفق از مدیران مدارس اشاره کرد که توانسته‌اند تحولات چشم‌گیری ایجاد کنند. مدیرانی همچون مرتضی دارا در اراک و زینب کاویان در بندر گز، نمونه‌های بارزی از این موفقیت‌ها هستند.

این مدیران با برقراری ارتباط مؤثر با انجمن‌های محلی و همکاری با خانواده‌ها توانسته‌اند به تحولات مثبت در مدارس خود دست یابند.

 اهمیت همکاری با خانواده‌ها

پارسانیا همچنین بر اهمیت جلب همکاری خانواده‌ها و مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: «مدیران مدارس باید ظرفیت‌های درون و بیرون مدارس را به خوبی بشناسند و از آن‌ها بهره‌برداری کنند.» او بیان داشت که تعامل خانواده‌ها به عنوان یکی از اضلاع مؤثر در فرآیند آموزشی می‌تواند به بهبود کیفیت مدارس کمک کند.

در پایان، علی پارسانیا تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم مدارس ما به نهادهای اجتماعی تبدیل شوند که دانش‌آموزان را با مسئولیت اجتماعی آشنا کنند، مدیر مدرسه باید برنامه‌ریزی لازم را به همراه معلمان انجام دهد.»

اجلاس امروز در نهایت به یک جمع‌بندی درباره توانمندسازی مدیران مدارس و ایجاد بسترهای لازم برای تحول آموزشی انجامید تا بدینوسیله نظام آموزشی کشور به سوی موفقیت‌های بیشتر حرکت کند. 

خبرنگار : ساجده ساعتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار