معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس

باید اقتضائات دانش‌آموزان را درک و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد/ سازوکار ورود گروه‌های مردمی به آموزش‌وپرورش هموار می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن مرور غفلت‌های حوزه پرورشی در دوره‌های گذشته گفت در نتیجه این غفلت‌ها امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس فعال هستند و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم.

کد مطلب: ۱۴۷۲۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه ثریا، ضمن گرامیداشت مقام معلم درباره غفلت‌هایی که در دوره‌های گذشته در حوزه پرورشی صورت گرفته است، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر، نهال امور تربیتی را در کشور بنا گذاشتند تا تقریبا سال ۱۳۶۳ که معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و تا ۱۳۸۰ ادامه داشت، که در دولت دوم اصلاحات، معاونت پرورشی منحل شد. خیلی کار اشتباهی بود با این توجیه که معلم مدرسه باید در کلاس درس، کار تربیتی انجام دهد؛ حرف درستی که کار غلطی با آن انجام شد و حضرت آقا هم در دیدار اخیر با معلمان دقیقا به همین موضوع اشاره کردند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد. بعد از ۱۸ سال که از این قانون می‌گذرد هنوز که هنوز هست، معاونت پرورشی آن‌چنان که باید باشد، نیست.

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: در این ۱۸ سال بعد از قانون احیا، ما تقریبا یکبار جذب مربی پرورشی داشتیم و بقیه جذب‌هایی که در حوزه مربی پرورشی و مشاور صورت گرفته، در حد سالی ۷۰۰ سالی ۸۰۰ نفر بوده است. اوضاع به جایی رسیده که امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور داریم و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم؛ یعنی مدرسه‌ای که ۱۲۰۰ دانش‌‌آموز دارد، مدرسه‌ای که ۹۰۰ دانش‌آموز دارد، مدرسه‌ای که ۶۰۰ دانش‌آموز دارد، ما یک عنصر فعال پرورشی در آن نداریم. اگر اسم این را خیانت نگذاریم، چه باید بگذاریم؟!.

حتی قلب معاونت پرورشی را هم ادغام کردند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: من امروز توئیت یکی از وزرای سابق وزارت آموزش و پرورش را می‌خواندم، یاد حرف رئیس‌جمهور وقت افتادم که می‌گفت من از هر چیزی نگذرم از آن کسانی که گفتند ما ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنیم نخواهم گذشت. معاون اول دولت، قانون اجرای ۲۰۳۰ را در دو ماه ابلاغ می‌کند، در حالیکه سند تحول به قول حضرت آقا در کشوهای میز می‌ماند و سند تحول اجرا نمی‌شود. خیلی جالب است که در کنار عدم اجرای سند تحول، در دولت قبل، نیروی پرورشی در مدارس گرفته نمی‌شود و حتی اداره کل امور تربیتی که قلب معاونت پرورشی است، ادغام می‌شود تا کارایی خود را از دست بدهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی پس از اعلام وضعیت نیروی پرورشی و‌ وضعیت ساختاری، درباره فضاهای پرورشی نیز افزود: تقریبا اکثر فضاهای پرورشی در سال‌های اخیر و قبل از روی کار آمدن این دولت، به یک‌ متروکه تبدیل شده بودند. ما تقریبا ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی داریم. اردوگاه‌هایی داشتیم که مثل برخی مغازه‌ها بعد از ۲۰ و ۳۰ سال کرکره مغازه را بالا می‌کشند، واقعا کرکره اردوگاه بالا کشیده شد و مدیران اردوگاه‌ها می‌گفتند تازه پس از سال‌ها این اردوگاه‌ها، دانش‌آموز به خود دیده‌اند. 

وی گفت: در بحث محتوا هم حوزه پرورشی نه به‌طور صد درصدی، اما خیلی از جاها به یک حوزه کناردستی و کیفیت‌بخشی تبدیل شده و دیده شده است. یعنی دیدی که به یک عنصر موثر تربیتی در مدرسه بوده به یک عنصر کناردستی تبدیل شده بود که نه کلاسی در مدرسه دارد و نه هیچی. 

آموزش و پرورش در سه ضلع اصلی کار تربیتی با مشکل مواجه است

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی تصریح کرد: مربی پرورشی ما در مدرسه از ابزار لازمی که باید برای تربیت دانش‌‌آموزان بهره‌مند باشد، نیست. لذا عنصر محتوا، نیروی انسانی و فضا، سه ضلع اصلی کار تربیتی، امروز در هر سه این موارد مشکل داریم، کمبود داریم و احساس می‌کنیم تا رسیدن آن جایی که مطلوب است، فاصله بسیار زیادی داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز قریب ۱۱۲ هزار مدرسه یعنی ۶۰۰ هزار کلاس درس و قریب ۱ میلیون همکار فرهنگی دارد، گفت: ظرفیت به این بزرگی حتما به تنهایی توسط آموزش و پرورش قابل جمع کردن نیست. آقا فرمودند دستگاه آموزش و پرورش با بقیه دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، بقیه دستگاه‌ها نیرو را استفاده می‌کنند ولی وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کند. حضرت آقا فرمودند مصالح کشور و نکات دیگر را معاونت پرورشی با رویکرد عقلانی برای دانش‌آموزان جا بیاندازد. بنابراین ما نه فقط گروه‌های مردمی بلکه از نهادهای انقلابی و گروه‌هایی که دغدغه تربیت را دارند استقبال می‌کنیم. 

درِ وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه معاونت پرورشی به روی همه گروه‌های مردمی و دغدغه‌مندان باز است

وی در این باره ادامه داد: حکمی در برنامه هفتم توسعه آمده که خیلی خوب است و یکی از موانع ما که بعدازظهرها نمی‌توانستیم مدرسه را در اختیار قرار دهیم و پنجشنبه‌ها را، این مشکل رفع شده است. در دستورالعمل اوقات فراغت برای اولین بار سال گذشته آوردیم که فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار گیرد. در وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه معاونت پرورشی به روی همه گروه‌های مردمی و دغدغه‌مندان باز است. 

فعالیت ۵۰ هزار گروه دانش‌‌آموزی جهاد تبیین در کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی با بیان اینکه اکنون ۵۰‌ هزار گروه دانش‌‌آموزی جهاد تبیین در کشور وجود دارد و بزرگترین جریان جهاد تبیین کشور را انجام می‌دهند، گفت: ما اگر می‌خواهیم امروز اتفاقی در آموزش و پرورش بیافتد، چاره‌ای نداریم که با یک چارچوب و قاعده ناظر بر تربیت، ورود گروه‌های مردمی به آموزش و پرورش را هموار کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید که کل جریان آموزش و پرورش برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است. کسانی که سند را نوشته بودند پیشنهاد داده بودند که وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر نام یابد. در تمامی صفحات مبانی سند تحول شما یک کلمه به نام آموزش و پرورش پیدا نمی‌کنید و فقط یک کلمه هست و آن تربیت است.

وی با بیان اینکه سند جامع اوقات فراغت دانش‌آموزان تهیه شده است، افزود: سند اوقات فراغت با این دیدگاه نوشته شده که ۱۲ ماه سال باید برای دانش‌آموزان برنامه داشته باشیم. به همه مدیران ابلاغ شده که تابستان امسال از تمام ظرفیت‌های ممکن برای اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده شود. فقط در تهران قرار است ۳۵۰ مدرسه توسط مساجد فعال شوند.

آماده استقبال و میزبانی از گروه‌های مردمی هستیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما آمادگی استقبال و میزبانی همه گروه‌های مردمی و جهادی را در تابستان امسال داریم، تصریح کرد: در هر استان و هر منطقه‌ای اگر این گروه وجود داشت و راه فعالیتش وجود نداشت به ما اطلاع دهد و ما پیگیری خواهیم کرد. ما در ۷۲۰ منطقه کشور، هر منطقه یک معاون پرورشی داریم و باید به آنجا مراجعه کنند و کارشان انجام خواهد شد. 

وی اضافه کرد: اعتقاد قلبی داریم اگر بخواهیم به عدد بالایی برسیم باید با ضوابط نظام تربیتی، در را به روی گروه‌های مردمی باز کنیم.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه دانش‌آموز از دید سند تحول یک عنصر فعال و اثرگذار و کنشگر است، گفت: طبق آن یک ساحتی در سند به نام ساحت سیاسی - اجتماعی تعریف شده است. این ساحت مدرسه را سیاسی ندیده است. در ایام انتخابات یک برنامه آزادراه در مدارس راه‌اندازی شد و چند هزار مناظره شکل گرفت. لیگ مناظره یکی از برنامه‌های اصلی سازمان دانش‌آموزی است.

پلتفرم ساماندهی حضور گروه‌های مردمی در آموزش و پرورش تهیه می‌شود 

وی در ادامه از آماده‌سازی یک زیرساخت گسترده برای ورود گروه‌های مردمی خبر داد و گفت: نسبت به این جریان ما دو سه مدل داریم. نکته اول سند تحولی است که در دست تهیه است و چارچوب ورود گروه‌های مردمی به مدرسه را مشخص می‌کند. امروز میزان ورود گروه‌های مردمی برای استفاده از ظرفیت مدارس نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر است. این مهم ذیل سامانه جامع پرورشی در حال نگارش است. همچنین یک دستیار مردمی‌سازی در آموزش و پرورش به همین منظور مستقر شده تا از این ظرفیت استفاده کنیم. ظرفیت و پلتفرمی را طی ماه‌های آینده ساماندهی و راه‌اندازی می‌کنیم تا از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود.

نگاه به آموزش و پرورش باید فرادستگاهی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در ادامه با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش به چند اتفاق نیاز داریم، گفت: اولین مورد نگاه فرادستگاهی به آموزش و پرورش است. نظام آموزش و پرورش زیربنای هر جامعه‌ای است. نباید نگاه دستگاهی به این سیستم داشت، بلکه نگاه باید هم‌افزایی باشد. آموزش و پرورش و مسأله تربیت تا اولویت اول حاکمیت، دولت و نظام نشود هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیرد. راهکار این مهم همانطور که آقا فرمودند گفتمان‌سازی است. زیربنای این اتفاق، مطالبه عمومی است.

باید اقتضائات دانش‌آموزان را درک و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید به اقتضائات دانش‌آموزی توجه کرد، گفت: دانش‌‌آموزان امروزه خیلی جلوتر از ما زیست می‌کنند. امروز اقتضای دانش‌‌آموزان ما در سال ۱۴۰۳ چی هست؟ شهید باهنر می‌فرمایند از جایی کار تربیت را شروع کنید که متربی می‌خواهد و به جایی ختم کنید که می‌خواهید. 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف دانش‌آموزی شرکت کرده‌اند، گفت: سطح شبهات دانش‌آموزان ما زیاد اما عمق کمی دارد. باید اقتضائات دانش‌آموزان درک و برای آن برنامه‌ریزی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار