کریمی:‌ دانش تخصصی در مدیریت آسیب های اجتماعی مهم است

تهران (پانا) - جلسه مشترک کارشناسان و مسئولان مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی مناطق شهر تهران با حضور عبدالرسول کریمی، معاون فرهنگی و پرورشی شهر تهران در محل اداره کل تهران تشکیل شد. در این جلسه در ارتباط با دغدغه های مسئولین حوزه آسیب های اجتماعی و مشاوره گفتگو شد. 

کد مطلب: ۹۹۰۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کریمی:‌ دانش تخصصی در مدیریت آسیب های اجتماعی مهم است

عبدالرسول کریمی در گفتگو با پانا هدف از تشکیل این نشست را ایجاد هم افزایی میان مشاوره و اداره مراقبت از آسیب های اجتماعی اعلام کرد و گفت:‌شرح وظایف تبیین شود. برای اینکه این دو گروه بتوانند موفق باشند باید به چند نکته توجه کنند.
وی گفت:‌ وظیفه اول این است که آرامش داشته باشند چون ما با پدیده ای به نام انسان سروکار داریم و تا خودمان آرامش نداشته باشیم کار مهمی نمی توان در این حوزه مهم انجام داد.
کریمی با اشاره به اهمیت انعطاف پذیری در این حوزه گفت: انسان ها ربات نیستند و باید منعطف باشند. همچنین بالا بردن دانش تخصصی در مدیریت آسیب های اجتماعی مهم است زیرا در قرن حاضر به کسی بیسواد نمی گویند که سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد بلکه کسیکه از دانش و مهارت لازم برخوردار نباشد و نتواند اطلاعات لازم را کسب کند، بی‌سواد است. پس باید دانش و تخصص را بالاببریم. همچنین گوش دادن فعال مهم است. برای کسی که در معرض خطر است باید شنونده خوبی باشیم زیرا قبل از اینکه صحبتی داشته باشیم باید خوب بشنویم و نکته دیگر این است که باید امنیت را برای این افراد ایجاد کنیم.
معاون پرورشی شهر تهران با اشاره به اینکه اعتماد لازمه موفقیت در حوزه آسیب های اجتماعی است، گفت: باید از مسئولیتی که داریم لذت ببریم زیرا در این حوزه فرسودگی شغلی وجود دارد. پس در این پست باید از حل کردن مشکل دیگران احساس خوشایند داشته باشیم. همچنین موضوع دیگر بحث تحریک پذیری است که باید نکاتی که حساسیت ایجاد می کند مرتفع شود و باید از هوش هیجانی متناسب برخوردار باشیم.
وی افزود: در زمینه مشاوره تاکید شده است که مشاوران و افرادی که در حوزه مراقبت های اجتماعی دانش‌آموزان فعالیت می کنند، دو نقطه پاشنه آشیل آنهاست. یکی اینکه فرد نمی داند ولی دیگران می دانند و دیگری نقطه ناشناخته است. در روایات هم داریم که مومن زیرک و باهوش است و باید حواسش جمع باشد و ما از جاییکه بیشترین اطمینان را داریم ضربه می خوریم، پس باید ناشناخته ها را بشناسیم و پیشگیری بهتر از درمان است.
کریمی با اشاره به اینکه باید کمک کنیم تا آسیب های اجتماعی کاهش یابد، افزود: با توجه به آسیب های نوپدید، مهمترین کار توانمندسازی دانش آ‌موزان است و باید تاب آوری را در آنها افزایش دهیم و معلمین و مشاورین و خانواده ها را آموزش دهیم. باید به خانواده ها نوع برقراری ارتباط را آموزش دهیم تا بهترین دوست فرزندشان باشند و به شاداب سازی مدارس در موازین اسلامی کمک کنیم. مهمتر اینکه کمیته فوریت ها همیشه آماده داشته باشد و منتظر این نباشیم که واقعه ای رخ دهد بلکه باید از قبل آمادگی لازم را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار