رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی مطرح کرد:

مالیات بر خانه‌های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی می‌گوید مالیات بر خانه‌های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است، این سیستم در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده اما به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

کد مطلب: ۹۹۰۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
مالیات بر خانه‌های خالی دشوارترین نوع مالیات ستانی است

احمد زمانی در یک گفت و‌گوی رادیویی با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را در بین مالیات‌ها دارد، گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی واحدهای خالی از سکنه وابسته به راه اندازی سامانه املاک و اسکان است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی افزود: ما در جلسات با وزارت راه و شهرسازی همکاری لازم برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان را داشتیم، گرچه معتقدم حتی اگر این سامانه هم تکمیل شود برای مقابله با احتکار مسکن باید به روش‌های دیگری متوسل شد.

وی ادامه داد: سیستم مالیات بر خانه‌های خالی در بسیاری از کشورهای اروپایی مطرح و اجرا شده اما نهایتاً به دلیل عدم موفقیت، آن را حذف کردند.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق تبصره هفت ماده ۱۶۹ و ماده ۵۴ مکرر، شناسایی املاک خالی از سکنه باید بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام گیرد.

زمانی ضمن تأکید بر لزوم حمایت از مسکن، مشکل احتکار در این حوزه را ناشی از کمبود مسکن یعنی عرضه محدود و تقاضای کم دانست و گفت: حمایت از مسکن و عرضه زیاد، مشکل احتکار را حل خواهد کرد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: از آنجایی که ما کشوری در حال توسعه هستیم لذا نباید انتظار داشت که همه فرآیندها و قوانین و مقررات ما همچون کشورهای پیشرفته باشد اما در عین حال در مسیر اصلاح قرار گرفته ایم.

وی با تأکید بر اینکه تمام ملاحظات باید در بخش املاک و مسکن دیده شود، افزود: گرچه رسیدگی به خانه‌های خالی بر اساس سامانه انجام می‌شود اما ملاحظات تولیدکنندگان، اقشار آسیب پذیر، مسکن شخصی و سود سپرده بانکی اشخاص ضعیف نیز لحاظ خواهد شد و اینطور نیست که ما فارغ از این مسائل مالیات بگیریم.

زمانی راه اندازی سامانه را تا حدودی بر کنترل وضعیت مسکن مؤثر خواند و گفت: تشخیص دقیق انگیزه افراد برای خالی ماندن مسکن آنها در کوتاه مدت کار دشواری است اما اگر اطلاعات دقیقی داشته باشیم قطعاً می‌توان کارهای مؤثری انجام داد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات بر خانه‌های خالی سخت‌ترین فرآیند اجرایی را دارد، افزود: وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل این سامانه است.

زمانی، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را منوط به دو روش تکمیل سامانه املاک و اسکان و یا ورود مستقل سازمان امور مالیاتی به این حوزه دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار