گذری در آرایشگاه‌های زیرزمینی

از خالکوبی تا کوچک‌کردن بینی!

تهران (پانا) - آرایشگاه، پوشش خوبی برای سودجویان شده است. تا حدی که آرایشگاه را تبدیل به اتاق عمل می‌کنند. از تزریق ژل و بوتاکس تا خال‌برداری در محیط غیر استریل آرایشگاهی.

کد مطلب: ۹۸۸۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
گذری در آرایشگاه‌های زیرزمینی

به‌گزارش فارس، دو ردیف صندلی پرزرق و برق که جلوی هرکدام آینه‌ای قدی قرار دارد؛ لوستر‌ها و دیوارهای آینه‌کاری شده‌‌‌ از بدو ورود چشم‌ها را خیره می‌کند. دکوراسیون، لوازم و تصاویر اغواکننده اینجا تمامی ندارد‌‌، طبقات مجزا و ویژه دیگری نیز برای ارائه خدمات البته از نوع لاکچری وجود دارد.

سالن آرایش غلغله است. مشتری‌ها زیردست آرایشگران نشسته‌اند. یکی از آرایشگران در حال چسباندن یک دسته موی طلایی روی سر مشتری‌اش است، دیگری در حال اصلاح صورت و دیگری در حال اکستنشن مژه. صدای موزیک در سالن آرایشگاه بلند شده و آرایشگران با فاصله کمی از یکدیگر مشغول آرایش صورت و موهای مشتریان‌شان هستند.

گیج می‌شوی! اولش فکر می‌کنی اشتباه آمدی، با خودت می‌گویی؛ اینجا دیگه کجاست؟ شاید اشتباه آمدم! نگاهی به دور و برمی‌اندازی و می‌بینی، هر کسی گوشه‌ای نشسته و کاری انجام می‌دهد! احساس گیجی می‌کنی، صدای موزیک ناآرام و گوش‌خراش غربی آزارت می‌دهد، اشتیاق و چانه‌زنی‌های تعدادی از خانم‌های مراجعه‌کننده هم گوشه‌ای از ذهنت را پر کرده است.

آرایشگاه یا دکان فال‌گیری!

صدای خنده زنان در آرایشگاه می‌پیچد. «خانم شوهرت شلوارش دوتا شده. نگاه کن ته فنجانت یک خانوم قد بلند مو مشکی ایستاده. درست روبروی شوهرت. خب دیگه باید حواست را جمع کنی. مردای امروز هوایی میشن می‌رن سراغ یک نفر دیگه.» این‌ها صحبت‌های زن فالگیر وسط آرایشگاه است که بر روی صندلی لم داده و قهوه جوشی در کنارش نهاده و برای زنان داخل سالن آرایشگاه فال می‌گیرد.

می‌نشینم روی صندلی تا نحوه کارش را برای یکی از مشتریان نظاره‌گر باشم. زن مشتری می‌نشیند مقابل زن فالگیر. زن فالگیر پاسورها را زیر و رو می‌کند و زیر لبی حرفی می‌زند. به مشتری می‌گوید یک دسته از پاسورها را بردار. او هم این کار را انجام می‌دهد. زن فالگیر پاسورها را یکی یکی دور میز می‌چیند «خانوم دخترت خواستگار خوبی دارد. به او جواب مثبت بدهید. پسرت رفیق نابابی دارد که او را به راه خلاف می‌کشاند. حواست را جمع کن. به به شوهرت هم که شب‌ها دیر به منزل می‌آید و جلسه‌های پی در پی را بهانه می‌کند».

عرضه محصولات آرایشی به بهانه زیبایی

به آرایشگاه دیگری در سطح شهر وارد می‌شوم، عکس‌های جور واجور مشتریان خود را بر در و دیوار آرایشگاه نصب کرده‌اند، به آن‌ها مشاوره‌های زیبایی می‌دهند تا به هر بهانه‌ای پای مشتری را به آرایشگاه باز کنند. ماسک صورت استفاده کردین عزیزم؟ ماسک فلان با ترکیبی از فلان باعث میشه تو سرمای زمستان پوست صورتت خشک نشه».

زن نگاهی به پوستش در آیینه می‌اندازد، خط‌های پیشانی‌اش عمیق‌تر، لک‌های صورتش پررنگ‌تر و زیر چشمانش گود رفته، می‌گوید: هر کاری کردم صورتم درست نشد، به دکترهای زیادی مراجعه کردم و همزمان با استفاده داروها کمی صورتم بهتر می‌شد ولی زمانی‌که دارو تمام می‌شد دوباره به حالت اول برمی‌گشت و گاها شدیدتر می‌شد.

فرصت به‌دست زهرا یکی از آرایشگران می‌افتد؛ فرصتی برای فروش محصولاتش؛ «واقعیتش اینه که محصولاتی که دکتر نسخه می‌کنه همه مواد شیمیایی هست و بعد از مدتی اثرشو از دست میده؛ عزیزم ببین باید محصولی رو استفاده کنی که دست ساز باشه و اثرگذار!

او فورا با دست یکی از همکارانش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «اونو ببین، صورتش پر از لک بود و چین و چروکای زیادی داشت، دکتری نبود که نرفته باشه و رژیمی نبود که نگرفته باشه. ولی از وقتی داروی منو با یک پودر استفاده کرده بعد از دو ماه صورتش شده اینی که می‌بینی!

باورکردنی نبود؛ انصافا صورت دخترک صاف و بدون لک و یا جوش بود، مدل تبلیغاتی خوبی بود برای قالب‌کردن هر محصولی به مشتری. سشوار صدابه‌صدا نمی‌رساند، زهرا در گوش مشتری‌اش چیزی می‌گوید و زن سرش را تکان می‌دهد؛ او هم می‌خواهد پوست صورتش مثل دخترک صاف و روشن باشد، بعد از کمی گپ‌وگفت زن شش تراول 50 هزار تومانی از کیفش در می‌آورد و به آرایشگر جوان می‌دهد و او هم در قبالش یک بسته پودر و یک شیشه سفید مانند که فاقد هرگونه برچسبی است را داخل نایلون می‌گذارد و به مشتری تحویل می‌دهد.

تبلیغات آرایشگران و خام شدن مشتریان!

در آرایشگاه بعدی که وارد شدم در نگاه اول دیدم تعداد مشتریان نسبت به آرایشگران بسیار زیاد بود و با آن همه شلوغی مشتریان ساعت‌ها در نوبت نشسته بودند. آرایشگر جوان همین‌طور که لایه‌لایه موهای بلوند را لابه‌لای موهای مشتری‌اش وصل می‌کند، مثل ویزیتورها محصولات جدید آرایشی و بهداشتی را تبلیغ می‌کند و آخر هر جمله‌اش یک «عزیزم» هم می‌چسباند.

می‌گوید: دستگاهی داریم که از ترکیه به‌تازگی وارد شده. صورت را پاکسازی می‌کند و در 15 دقیقه همه جوش‌های سر سیاه و لک‌های پوستی را از بین می‌برد.» دختر جوان وسط حرف‌های آرایشگر این پا و آن پا می‌کند. برای سپردن خود به دست پیلینگ جدید الورود از ترکیه مردد است.

آرایشگر دست‌بردار نیست، مدام از محسنات دستگاه‌شان می‌گوید و قیمت را پایین می‌آورد؛ «عزیزم چون تو مشتری ویژه ما هستی 200 هزار تومان از تو می‌گیریم. امروز روز تعطیل است با تخفیف می‌شود 150 هزار تومان ولی فردا بیایی این قیمت نیست فقط امروز.» در نهایت حرف زن آرایشگر است که به کرسی می‌نشیند و دختر جوان صورتش را به دستگاه وارداتی می‌سپارد.

بازار چربی‌سوزی و لاغری در آرایشگاه‌ها

روی میزهایشان لوازم آرایشی مختلفی را چیده‌اند. در گوشه سالن هم لباس و لوازم دیگری می‌فروشند و پورسانتی از فروشنده اصلی می‌گیرند. انگار درآمدهایشان از کارهای آرایشی کفاف جیب‌های‌شان را نمی‌دهد و باید در کنارش منبع درآمد‌های دیگری مانند فروش لوازم آرایش و قرص‌های لاغری داشته باشند.

«قرص‌‌های لاغری وارداتی از آمریکا و ترکیه است. قیمتش هم زیاد نیست، تنها 150 هزار تومان. بعد از چند ماه چند کیلو لاغر می‌شوی.» این حرف‌های مریم آرایشگر دیگری است که در کنار کارش، بازار چربی سوزی و لاغری به راه انداخته است.

می‌گوید؛ زنان از این بازار استقبال می‌کنند و همه راضی هستند. حتی لاغری خودش هم مدیون این قرص‌ها است هرچند که روی قرص‌هایش نشانی از بهداشتی‌بودن یا علامتی که نشان از اعتبار آن‌ها بدهد نیست.

لیلا دختری است که از یکی از آرایشگاه‌های به‌نام، قرص لاغری خریده اما بعد از مدتی فهمیده که در این قرص‌ها از ماده مخدر شیشه استفاده شده و با نخوردن قرص‌ها بدنش واکنش نشان داده و معده‌اش دچار عارضه جدی شده و چند روزی را در بیمارستان سپری کرده و زمانی‌که در پی اعتراض به آرایشگاه مد نظر مراجعه می‌کند با بی‌تفاوتی و انکار فروشنده مواجه می‌شود!

آرایشگرانی که پا در کفش پزشکان می‌کنند

تاتو کردن،‌ تزریق بوتاکس برای رفع خط اخم و خنده، پاکسازی پوست با لیزر، برنزه کردن بدن با دستگاه سولاریوم و حتی فروش داروهای دستساز با عنوان گیاهی که اغلب برای پوست بسیار مضر و خطرناک است، بدون مجوز پزشکی از جمله اقداماتی است که اخیرا در سالن‌های زیبایی توسط افراد غیرماهر انجام می‌شود.

در آرایشگاه‌های زیرزمینی چه می‌گذرد؟! کوچک‌کردن بینی با لیزر نیز نوع جدیدی از اقدامات این سالن‌های زیبایی است که تب و تاب تازه‌ای به راه انداخته و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. به‌نظر می‌رسد که اعتماد کامل مشتریان به متصدیان آرایشگاه‌ها و البته با صرف هزینه‌های بالا، سبب شده تا آنان به خود اجازه دهند با بهانه زیبایی دست به‌هر کاری بزنند، غافل از اینکه هر اقدام غیر ماهرانه‌ای ممکن است، سبب خسارت جبران‌ناپذیری شود که افسوس را فقط به‌دنبال داشته باشد.

اتاق تاتو و هاشور از بخش‌های دیگر آرایشگاه شلوغ‌تر است. زنانی که به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از دیگران درباره نحوه انجام کار خانم تاتو کار روی صورتشان می‌پرسند و زمانی‌که با تأیید همکاران خانم تاتو کار مواجه می‌شوند با رضایت کامل هزینه تاتو را پرداخت می‌کنند.

قیمت تاتو و هاشور از 200 هزار تومان شروع و گاها به بالای یک میلیون تومان می‌رسد، اما برخی از آرایشگاه‌ها در کنار تتوی ابرو روی بدن هم دست به حکاکی می‌زنند. «طرح کوچک بخواهی می‌توانم روی بدنت تاتو کنم. هزینه‌اش هم 450 هزار تومان می‌شود، برای ترمیم هم 150 هزار تومان» این حرف‌های آرایشگر به دختر جوان است.

البته ناگفته نماند خدمات تاتو روی بدن توسط آرایشگران زن تنها به بانوان ختم نمی‌شود و گاها شنیده می‌شود برخی آرایشگاه‌ها در سطح شهر خدماتی را به آقایان نیز ارائه می‌دهند.

خدمات VIP و هزینه‌های کمرشکن

چند سری مبلمان سلطنتی و لوازم آرایش‌ مارک‌دار روی میز جاخوش کرده است. اینجا بیشتر شبیه یک کاخ است تا آرایشگاه زنانه؛ آرایشگاه زنانه‌ای که برای خدماتی که به تازه‌عروس‌ها می‌دهد(VIP) کمتر از دو میلیون تومان طلب نمی‌کند و با توجه درخواست مشتریانش رقم فاکتور از پنج میلیون تومان نیز فراتر می‌رود.

گردانندگان اینجا تمام سعی‌شان را کرده‌اند که همه چیز به قول معروف لاکچری به‌نظر برسد. مشخص است که آن‌ها رگ خواب مشتری‌هایشان را خوب می‌دانند؛ مشتری‌هایی که برای خدمات لاکچری خوب هزینه می‌کنند. شاید قیمت‌های نجومی برخی‌ها را بترساند اما این آرایشگاه‌های لاکچری آنقدر مشتری دارند که برای استفاده از خدمات آن‌ها برخی تا سه ماه باید در لیست انتظار بمانند! اینجا هیچ‌کس از عروسی ساده حرف نمی‌زند و همه سنگ تمام می‌گذارند تا عروسی‌شان هرچه لاکچری‌تر تمام شود عروسی‌هایی که عمرشان به اندازه زرق و برق‌هایش نیست، چون هزینه‌های کمرشکن شروع زندگی خیلی از زوج‌ها را با بدهی رقم می‌زند.

این سالن زیبایی قیمت‌های مشخص و ثابتی ندارد و هزینه‌هایش متناسب با مشتریان و محل زندگی مشتری متغیر است. همه جور خدمات زیبایی هم در این سالن انجام می‌شود، از رنگ و مش و لایت مو و خدمات ناخن گرفته تا مژه و میکروبلیدینگ ابرو، اکستنشن مژه و مو.

به‌هر حال آرایشگاه، پوشش خوبی برای سودجویان شده است. تا حدی که آرایشگاه را تبدیل به اتاق عمل می‌کنند. از تزریق ژل و بوتاکس تا خال‌برداری در محیط غیر استریل آرایشگاهی.

چون اسمش آرایشگاه و کارش برجسته کردنِ زیبایی‌هاست، به خودشان اجازه می‌دهند برای پوست و تناسب اندام، پا در کفش پزشکان کنند. از کرم‌های دست‌ساز و تخلیه جوش‌های صورت تا تجویز قرص‌های لاغری، اشتها آور، مکمل غذایی و داروهای گیاهی که مثل نقل و نبات تجویز می‌کنند.

فعالیت 661 آرایشگاه زنانه در سطح استان

هما چمنی، رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های شهرستان بیرجند با بیان اینکه سال گذشته 61 پروانه کسب آرایشگاه زنانه صادر و 77 پروانه کسب ابطال داشتیم، افزود: همچنین از ابتدای امسال نیز 36 پروانه کسب آرایشگاه زنانه صادر و 47 پروانه ابطال شده است.

او دلیل ابطال پروانه‌های کسب آرایشگاه‌های زنانه را سخت‌گیری اداره بهداشت و اداره اماکن، مهاجرت از بیرجند، داشتن فرزند کوچک و غیره بیان کرد: در حال‌حاضر 661 سالن زیبایی به‌صورت رسمی در استان در حال فعالیت.

کمیسیون نظارت تعیین‌کننده نرخ خدمات آرایشی

رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های شهرستان بیرجند در خصوص فعالیت بدون مجوز آرایشگاه‌های زنانه خاطرنشان کرد: در صورتی که آرایشگاهی دارای مجوز قانونی نباشد ابتدا شناسایی و سپس اخطار داده شده تا برای دریافت مجوز در نوبت قرار گیرد و در صورت ادامه کار بدون مجوز، از طریق مراجع قضایی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

چمنی با بیان اینکه نرخ خدمات آرایشی را کمیسیون نظارت تعیین می‌کند، گفت: این نرخ‌ها بعد از تأیید توسط کمیسیون نظارت بررسی و سپس به آرایشگاه‌های سطح شهر اعلام می‌گردد.

او با بیان اینکه تعیین نرخ خدمات آرایشی براساس درجه‌بندی کار صورت می‌گیرد، یادآور شد: برای اصلاح صورت و ابرو در آرایشگاه درجه یک 15 هزار تومان، درجه دو 13 هزار و 300 تومان و درجه سه 11 هزار و 600 تومان از مشتری دریافت می‌شود.

با آرایشگران متخلف برخورد می‌شود!

رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه نظارت بر آرایشگاه‌های سطح شهر از طریق اماکن و سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه صورت می‌گیرد، گفت: آرایشگاه باید از لوازم آرایشی معتبر و بهداشتی استفاده کند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

چمنی با بیان اینکه کمسیون نظارت و بازرسی سالی یک بار آرایشگاه‌های سطح شهر را مورد نظارت قرار می‌دهد، ادامه داد: در صورت دریافت گزارش تخلف از سوی آرایشگران، با همکاری اماکن و نیروی انتظامی با آن‌ها به جد برخورد خواهد شد.

او کاهش قیمت‌ها در بعضی از آرایشگاه‌ها برای جذب مشتری را تخلف ندانست و افزود: اتحادیه برای نرخ نصف قیمت برخی از آرایشگاه‌ها دخالتی نمی‌کند اما در صورت مشاهده گرفتن هزینه‌های زیاد از مشتری، برخورد اساسی صورت می‌گیرد.

اظهار بی‎‌اطلاعی رئیس اتحادیه!

رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های شهرستان بیرجند در خصوص خدمات ارائه شده در زمینه کوچک کردن بینی با دستگاه در برخی آرایشگاه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این اقدام مورد تأیید ما نیست و شهروندان خودشان نباید از این اقدام استقبال و کار پزشکی را در آرایشگری دخالت دهند.

چمنی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای ارتقای سطح مهارت آرایشگران آموزش‌هایی برگزار می‌گردد هر کدام از آرایشگران که در این آزمون‌ها امتیاز بالاتری کسب کنند، رتبه آن‌ها ارتقا و براین اساس دستمزد آن‌ها تعیین می‌شود که به همین دلیل نرخ‌ها متفاوت است.

او در پایان مطرح کرد: شهروندان در صورت هرگونه تخلف می‌توانند با شماره 124 و یا اتحادیه آرایشگران به شماره 32212582-83 تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار