سرانه مصرف قند و نمک در یزد بالاتر از استاندارد کشوری

یزد (پانا) - رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان گفت: بهترین زمان شروع الگو‌های غذایی سالم، از آغاز تغذیه کمکی در کودکان است.

کد مطلب: ۹۸۷۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سرانه مصرف قند و نمک در یزد بالاتر از استاندارد کشوری

نقیایی با بیان اینکه مصرف نمک و شکر دو فاکتور خطر در بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود و در کل جامعه ایران و بخصوص استان یزد، سرانه مصرف این دو ماده غذایی بالا است، گفت: یکی از راهکار‌های کاهش میزان مصرف نمک و قند، فرهنگ سازی و ذائقه سازی در کودکان است و بهترین زمان شروع الگو‌های غذایی سالم، از آغاز تغذیه کمکی در کودکان است که از ابتدای ماه هفتم شروع می‌شود و ضروری ست به محض شروع تغذیه کمکی عادت صحیح غذایی را در کودکان ایجاد کرد.

وی گفت: مصرف نمک در استان یزد بالای یک و نیم برابر و مصرف قند هم حدود دو برابر استاندارد کشوری است و این امر حاکی از این است که فشار خون بالا و دیابت می‌تواند یکی از عوارض تهدید کننده افراد در استان باشد، بنابراین کاهش میزان مصرف این عوامل خطر در سلامتی افراد نقش بسزایی دارد.
نقیایی افزود: کودکان در این سن، ذائقه شیرین و شور را بخوبی نمی‌شناسند و در صورتی که غذا‌های کم نمک و کم قند به کودک داده شود، ذائقه کودک برخلاف بزرگسالان آن را می‌پذیرد و مصرف می‌کند.
رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: یکی از توصیه‌های ما در مراکز بهداشتی-درمانی جهت غذا‌های کمکی به کودکان، کاهش میزان قند و نمک موجود در غذای کودک است و اینکه غذای کودک را براساس ذائقه خودمان تهیه نکنیم چرا که بزرگسالان نیاز به دریافت حجم بالاتری از نمک و قند دارند.
نقیایی تاکید کرد: چنانچه برای کودک غذا‌های پر نمک و پر شکر تهیه کنیم بعد از مدتی کودکان ما تمایلی به دریافت غذا‌هایی با میزان اندک نمک و قند ندارند، زیرا ذائقه آن‌ها عادت کرده است همچنین سایر گروه‌های سنی هم برای اینکه الگوی سالمی از وضعیت دریافت نمک و شکر داشته باشند باید در درجه اول غذا‌هایی که بسیار پرنمک و پرقند هستند (مثل مصرف شور‌ها و...) را محدود کنند و سپس به صورت تدریجی و در طول مدت زمان خاص اقدام به کاهش مصرف نمک و شکر قابل افزودن به غذا کنند تا با این روش ذائقه فرد تغییر کند و به دریافت کمتر عوامل خطر عادت کند.

منبع؛ صدا و سیما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار