طرح واکسیناسیون تب برفکی در دام‌های سنگین شهرستان نی ریز

نی‌ریز (پانا) - سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نی‌ریز، از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین در شهرستان نی ریز علیه بیماری مسری و ویروسی تب برفکی در آذرماه خبر داد.

کد مطلب: ۹۸۷۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح واکسیناسیون تب برفکی در دام‌های سنگین شهرستان نی ریز

حمیدرضا ممتازیان با اشاره به اینکه این طرح توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: این بیماری ویروسی حاد و واگیردار باعث ایجاد زیان اقتصادی و کاهش تولید شیر و گوشت دام می‌شود.

او خاطر نشان کرد: این طرح در جمعیت دام سنگین شهرستان، در آذر ماه سال جاری آغاز و با اولویت کار در کانون‌های بیماری و مناطق پر خطر با جمعیت دامی بالا ادامه خواهد داشت.

ممتازیان تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و ناحیه زخمی بر جای می‌گذارد که اگر در ناحیه پا باشد، منجر به لنگش شدید می شود و اگر در ناحیه دهان باشد، منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه و در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌گردد.

وی افزود: این بیماری بسیار واگیردار و ویروسی در دامها است. و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

وی اظهار داشت: در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به دامداران و صنعت دامپروری کشور وارد می‌سازد وی از مالکان گاوداریها ، دامداریها، چوبداران و دارندگان خودروهای حمل دام خواست تا ضمن رعایت اصول بهداشتی، با کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا و کنترل تردد دامها در طول اجرای این طرح، از خرید و فروش، مراقبت شدید از نقل و انتقال دام، همچنین تردد افراد و ماشین‌آلات بین واحدهای دامداری خودداری کرده و به منظور اجرای موفق این طرح و کمک به بهداشت دام و سلامت جامعه، با تیمهای واکسیناسیون همکاری نمایند.

خبرنگار : زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار