سید هادی بهادری*

اجرای ناقص قانون برای کاهش آلودگی هوا

عمده آلودگی هوا ناشی از خودروهاست و خودروهای دیزلی در این میان نقش سنگین‌تری را به عهده دارند. نکته اینجاست که دوستان صنعت‌ خودروسازی در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران مجلس درخصوص تلفات جاده‌ای و آلودگی هوا داشتند به صراحت اعلام کردند که ما از واردات خودروهای خارجی استقبال می‌کنیم. در واقع آنها گفتند که از این میدان رقابت استقبال خواهند کرد و افزایش تعرفه خودرو برای آنها جذابیتی ندارد.

کد مطلب: ۹۷۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد

آنها مدعی بودند که به سطحی از تکنولوژی رسیده‌اند که می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کنند. اگر این واقعیت داشته باشد و رسما اعلام شود، رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی عملا هم در کاهش آلودگی هوا تاثیر خواهد گذاشت و هم کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا خواهد داد.

اگر واقعا چنین رقابتی وجود دارد و خودروسازان نگران کاهش تعرفه نیستند، بگذارید مردم انتخاب کنند و سراغ خودروهایی بروند که کیفیت بیشتری دارد. نکته دیگر این است که بخشی از آلودگی هوا برمی‌گردد به قوانین. قوانین ما متاسفانه به خوبی اجرا نمی‌شوند و قانون هوای پاک نیز بیش از 20 الی 30 درصد اجرا نشده است.

این قانون مترقی است و مسائل علمی مفصلی در آن ذکر شده و ما موظفیم نظارت کنیم که درست اجرا شود اما متاسفانه در عمل می‌بینیم که این قانون اولویت زیادی ندارد و به درستی اجرا نمی‌شود. شاید ادعای مدیران جوان ایران‌خودرو نشان دهد که در حال حاضر مافیای تولید خودرو شاید کمرنگ شده و این خوشایند است.

در چنین شرایطی باید بهانه را کنار گذاشت و دید عوامل واقعی نقصان در اجرای قانون چیست، دولت باید گزارش دهد که چرا قانون هوای پاک به درستی اجرا نمی‌شود. تصورم این است عامل اصلی که مانع اجرای قانون می‌شود، متوجه سازمان اجرایی آن است یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت.

این وزارتخانه اصلی‌ترین متولی اجرای قانون هوای پاک در خودرو است و شاید سازوکار درستی در این وزارتخانه برای اجرای این قانون نیست. ما تاکنون گزارش درستی از این وزارتخانه مبنی بر چگونگی اجرای این قانون و موانع آن دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد، اجرای این قانون فعلا جزو اولویت‌های این نهاد نیست. فارغ از این مساله اگر بتوان ماهی صنعت را از آکواریوم خارج کرد، نتایج آن هم در افزایش کیفیت خودروهای داخلی و هم در کاهش آلودگی هوا دیده خواهد شد.

*نماینده مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار