برگزاری مانور زلزله محله محور در 320 مدرسه استان فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس از برگزاری بیست و یکمین مانور سراسری زلزله در تمام مدارس استان خبر داد و افزود: این مانور در 320 مدرسه استان به صورت محله محور و با مشارکت بیش از ده هزار دانش‌آموز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۱۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مانور زلزله محله محور در 320 مدرسه استان فارس

علی عسکر نجفی، هدف از برگزاری این مانور را بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان و توان مهارتی آنان برای مقابله با آسیب‌های احتمالی دانست و افزود: این مانور مشارکت تمام دستگاه‌ها و مردم را برای کاهش خطرات ناشی از زلزله و کاهش آسیب‌های احتمالی در پی دارد.

او در خصوص مقاوم سازی مدارس افزود: 30 درصد مدارس کل کشور فرسوده است و این آمار قابل توجهی است و دولت در تلاش است تا با کمک خیرین مدرسه ساز و تخصیص اعتبارات این فضاها را ایمن کند.

او از ساخت 420 واحد آموزشی در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 120 مورد آن توسط خیرین در حال ساخت است و با جذب اعتبارات لازم و در تلاشیم آمار مدارس نا ایمن را در استان کم کنیم.

نجفی افزود: ما در ساخت و ساز کاملا به قوانین و مقررات استانداردسازی فضاهای آموزشی برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از زلزله متعهد هستیم و اداره نوسازی مدارس این استانداردها را رعایت می‌کند و مقاوم سازی مدارس در دستور کار است.

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز در ادامه با اشاره به اینکه تهدیدات مشتمل بر دو نوع طبیعی و غیر طبیعی است، گفت: تهدیدات طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان، سوانح غیر قابل کنترلی است که ناگهانی رخ می دهد و موجب بروز سختی برای مردم و دولتمردان می شود.

رحیم آزادی افزود: مدیریت بحران فرایند برنامه ریزی برای رفع بحران است و آمار تلفات زلزله در قرن اخیر در کشور نشان دهنده این است که ما هنوز نتوانسته ایم به مدیریت بحران در برابر زلزله برسیم.

او افزود: با توجه به اینکه کشور ما در جهان رتبه 10 بلاخیزی و در آسیا رتبه 6 را داراست گفت: ما علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها باید به سمت و سوی آموزش و آگاهی دادن به مردم پیش برویم.

آزادی اظهار داشت : امسال برای چهارمین سال است که مانور با شیوه ای جدید برگزار می‌شود و محله محور است و به نقش محلات و همسایگان مدارس توجه شده و سعی شده در این مانور مدارس به عنوان نقاط ایمن به محلات معرفی شوند.

به گفته‌ی وی، هدف این است که از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاههای ایمن در زمان وقوع بحران استفاده شود و لازمه ی این کار این است که خود مدارس هم از نظر سازه‌ای و هم از نظر غیر سازه‌ای ایمن باشند.

بیست و یکمین مرحله از مانور زلزله و ایمنی با دو هدف آموزش و شناسایی اماکن امن به همت اداره کل مدیریت بحران استانداری فارس با هماهنگی سازمان دانش آموزی، هلال احمر، آموزش و پرورش و شهرداری‌‌ها و نیروی انتظامی در سراسر فارس برگزار شد و مدرسه شهیدان پژمان ناحیه 2 شیراز نیز میزبان طرح پایلوت استانی این مانور بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار