در گفت‌وگو با پانا

حسین‌زاده: در ماجرای افزایش قیمت بنزین مجلس را از حیز انتفاع ساقط کردند

تهران (پانا) - نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که نوع اقدامات صورت گرفته در ماجرای افزایش قیمت بنزین سبب از دست رفتن جایگاه و شان قوه مقننه به عنوان تنها نهاد دارای حق قانون گذاری از دید قانون اساسی شده است.

کد مطلب: ۹۷۱۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
حسین‌زاده: در ماجرای افزایش قیمت بنزین مجلس را از حیز انتفاع ساقط کردند

عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در مورد افزایش قیمت بنزین توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار کرد: «در مرحله نخست باید توجه داشت که برخی حقوق‌دانان و همینطور ما به عنوان نمایندگان مردم به اصل این شورا انتقاداتی داریم ولی در حال حاضر محل بحث نیست. امروز موضوع اصلی نوع تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی است. آقایان رئیسی و روحانی را باتوجه به سازوکار قوای قضائیه و مجریه می‌توان نماینده این قوا دانست ولی موضوع درباره رئیس مجلس شورای اسلامی متفاوت است.»

او ادامه داد: «رئیس مجلس در هیچ یک از کشورهای دارای پارلمان دارای چنین قدرتی نیست که بتواند نظرات خود را در قالب نظرات مجلس مطرح کند. رئیس مجلس باید بلندگوی نمایندگان و منعکس‌کننده نظرات آنان باشد از این رو آقای لاریجانی تحت هیچ شرایطی حق نداشت نظرات شخصی خود را در مورد افزایش قیمت بنزین ارائه دهد آن هم در حالی که نمایندگان سه مرتبه در جلسات غیرعلنی موضوع افزایش قیمت بنزین را رد کرده بودند.»

نایب رئیس فراکسیون امید در ادامه با اشاره به اتفاقات رخ داده بعد از افزایش قیمت بنزین بیان کرد: «طبیعتا هر تصمیمی تبعاتی دارد بنابراین مسئولان مربوطه باید تک تک تبعات تصمیم افزایش قیمت بنزین را بپذیرند ولی نکته قابل توجه در این مسیر از دست رفتن جایگاه و شان مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها قوه دارای حق قانون‌گذاری از منظر قانون اساسی است. در حقیقت مسئولان با نوع اتخاذ تصمیم افزایش قیمت بنزین قوه مقننه را از حیز انتفاع ساقط کردند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع برخورد به موارد مطروحه در باب اختیارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصریح کرد: «دقیقا تا همین چندی پیش اگر نمایندگان به شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعتراض می‌کردند، رئیس مجلس موضوع را به رهبری نسبت داده و می‌گفت که اعتراض شما به ایشان است حال آنکه اعتراض ما نه به رهبری بلکه به اختیارات تفویض شده به شورای عالی هماهنگی اقتصادی است. رهبری درباره افزایش قیمت بنزین هم تاکید کردند که نظرات شورای عالی هماهنگی اقتصادی کارشناسی است و این یعنی مسئولان مربوطه باید درباره جنبه‌های کارشناسی تصمیمشان توضیح دهند.»

حسین‌زاده با بیان اینکه «بزرگ‌ترین معضل کشور تصمیم‌گیری در خلاء توسط مسئولان است»، گفت: «یکی از معضلات امروز کشور نامحرم شمردن مجلس است. امروز نمایندگان به طور کلی از وضع کشور بی‌اطلاع هستند و این درحالی است که وکلای ملت محسوب می‌شوند. امروز نمایندگان نمی‌دانند برخوردهای صورت گرفته با معترضان از چه الگویی پیروی کرده و توسط کدام فرد و نهاد برنامه‌ریزی شده است.»

نماینده اصلاح‌طلب نقده تصریح کرد: «تصمیم‌گیری در خلاء سبب شده تا ندانیم به هنگام بحران‌ها باید چه واکنشی از خود نشان دهیم. از این رو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار حضور مسئولان قوای سه‌گانه در صحن علنی و ارائه توضیح به نمایندگان و مردم درباره وجوه کارشناسی تصمیم اتخاذ شده درباره افزایش قیمت بنزین هستند.»

عضو فراکسیون امید با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر مخالفت رئیس قوه قضائیه با افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «گاهی می‌گویند رئیس قوه قضائیه مخالف بوده و گاهی می‌گویند رئیس‌جمهوری ولی در حقیقت تصمیم افزایش قیمت بنزین توسط سران قوای سه گانه اتخاذ شده و آنان موظفند از صفر تا صد مسئولیت تصمیم خود را بپذیرند. مسئولان نمی‌توانند جزیره‌ای عمل کنند و در زبان خواستار اتحاد باشند. تصمیمی اتخاذ شده و تبعاتی دارد، باید درباره آن روشنگری صورت بگیرد و همچنین در ادامه مسیر تمام دستگاه‌ها و نهادها به یکدیگر کمک کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار