اسماعیلی: از بیان جزئیات پرونده روح‌الله زم معذوریم

حکم قطعی راننده پورشه جنجالی اصفهان اعلام شد/ بر اساس افکارسنجی وزارت اطلاعات ۷۶ درصد مردم از قوه قضاییه راضی هستند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه گفته است که عبور از قانون و اظهار نظر غیرقابل استناد خط قرمزهای قوه قضاییه هستند.

کد مطلب: ۹۶۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: از بیان جزئیات پرونده روح‌الله زم معذوریم

غلامحسین اسماعیلی در سیزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه امروز رسالت قوه قضاییه مبارزه با فساد و احقاق حقوق مردم و بیت المال بدون ملاحظه این و آن و بدون توجه به خطوط قرمز برخی اشخاصو جریانات سیاسی است، گفت: ما یک خط قرمز می‌شناسیم و آن هم عبور از قانون است و برای هیچ کسی نمی‌پذیریم و در برابر قانون شکنان ایستادگی خواهیم کرد. البته تصمیم و اظهار نظر غیر قابل استناد را هم برای خودمان خط قرمز می‌دانیم.

وی افزود: در حوزه اطلاع رسانی و سخنگویی به دنبال شعار و تبلیغات و وعده‌های غیرواقعی نیستیم و رویکرد ما اطلاع رسانی و اعتماد سازی با ارائه گزارشات اقدامات انجام شده است.

اسماعیلی گفت: خدا را شاکریم و از مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی هم قدردانی می‌کنبم که بر اساس افکارسنجی اخیر وزارت اطلاعات بیش از ۷۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اقدامات قوه قضاییه را در مبارزه با مفسدان پسندیدند البته این نگرش مردم مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند چون معتقدیم باید استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه از مدیران و رسانه‌ها انتظار این است که در جریانات سیاسی بی جهت حاشیه سازی نکنند، گفت: همچنین در هر موردی که اطلاعات ناقص دارند یا اطلاعی ندارند قبل از اظهارنظر تحقیق کنند.
اسماعیلی ادامه داد: یکی از مدیران در یکی از استان‌ها ادعای تعطیلی کارخانه و کارگران را داشت که در بررسی، دیدیم اطلاعات غلط بوده است و از مردادماه کارخانه به واسطه تعمیرات تعطیل است و مدیرعامل اوایل ماه جاری به واسطه شکایت دو دستگاه دولتی بازداشت شده و کارگران هم معترض بودند که ورود ما باعث پرداخت حقوق کارگران شد.

حکم قطعی راننده پورشه جنجالی اصفهان اعلام شد
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مورد تصادف پورشه معروف در اصفهان که گفته شد دیه را پرداخت می کند و دادگاه این راننده را به پرداخت دیه و مجازات حبس محکوم کرده که واقعیت نداشته است. دادگاه به یک فقره پرداخت دیه و ۱۰ فقره پرداخت دیه قبل از فوت که غیرموثر در فوت بوده و سه سال حبس هم محکوم شده که یکسال آن تعلیق شده. از آنجا که راننده چون متمول بوده دو سال از خروج از کشور ممنوع کرده و در مدت تعلیق دوجلد کتاب در مورد کرامت انسان مطالعه کند و محکوم کرده هر ماه ۴شبانه روز رایگان در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری معلولان ناشی از تصادفات به خدمات پرستاری مبادرت کند. این حکم جای تحسین دارد و چرا ذهنیت خود را به دیگران القا می کنیم در حالی که این حکم الگو برای سایر دادگاه‌ها است.

اسماعیلی درباره استرداد اموال به بیت المال نیز گفت: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ به میزان ۷۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوقه بانک ها از سوی اداره اجرای ثبت اسناد و املاک کشور بازپس گیری شده است که در مقایسه با ۶ماهه مشابه سال پیش ۱۴۶درصد رشد دارد.همچنین در ۲۸ مرداد ۹۸ رئیس قوه قضائیه بخشنامه ای در شوراهای حل اختلاف با رویکرد صلح و سازش صادر کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در شهریور آثار این بخشنامه این بوده که میزان صلح و سازش در پرونده ها به ۴۵ درصد رسیده و موارد صلح در بخشنامه پرونده های کیفری ۴برابر پرونده های حقوقی بوده و میزان صلح حتی به مرز ۸۰ درصد رسیده است.

وی درباره مصوبه سران سه قوه درباره ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید در کشور دارند و پرونده خصوصی سازی نیز گفت: مصوبه اخیر برای جبران کوتاهی هایی است که در مورد واردات کالاهای مشابه ایرانی شده بود که اولا جلوگیری از قاچاق و واردات اینگونه کالاها بشود. اجرای آن برعهده دولت، سازمان گمرکات و بانک مرکزی است و ارز مبادله ای اختصاص ندهند چون خیلی کالاهای وارداتی این چنینی با ارز دولتی وارد می شد امروز حجت بر همه تمام شده و چنانچه در این مسیر با اعمال خلاف قانون روبرو شود برخورد می کند.

وی افزود: در پرونده خصوصی سازی خیلی از شرکت ها را بررسی و تحقیقات مقدماتی رو به اتمام است و به محض اینکه موجبات قانونی ایجاد شود بازداشتی ها آزاد و روند قانونی انجام می شود. ورود قوه قضاییه صرفا به عنوان جرم شخصی نیست بلکه برای حمایت از حقوق مردم است.

اسماعیلی درباره جذب پذیرفته‌شدگان آزمون جذب گفت: با پیگیری های انجام شده نحوه جذب پدیرفته شدگان آزمون سال ۹۶ که به دغدغه ای تبدیل شده بود فرایند جذب مشخص شده و تا پایان سال همه استخدام خواهند شد. تاکنون ۱۵۰۰ نفر جذب شده و تا پایان سال فرایند جذب همه انجام می شود.

صدور کیفرخواست ۲۲ متهم پرونده قطار سمنان و سقوط هواپیمای آسمان

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره حادثه قطار سمنان گفت: این پرونده روز گذشته با صدور کیفرخواست برای ۴ متهم به دادگاه ارسال شد و هماهنگی شده که دادگاه خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کند. این پرونده دو بخش دارد ادعای بخش خصوصی درباره دیه انجام شده و این فرایند از جهت جنبه عمومی است.
وی همچنین درباره پرونده پرواز یاسوج و رسیدگی به آن گفت: در دادسرا منتهی به صدور کیفرخواست شده است. پرونده ۱۸ متهم دارد که ۱۵ نفر شخص حقیقی از مدیران و کارکنان و ۳نفر شخصیت حقوقی مجرم شناخته شدند.

وی درباره تحریم های دارویی بیان کرد: از ناحیه کشورهای اروپایی و آمریکایی آنچه علیه ایران صادر میشود مصداق تروریست است. اینکه داروها وارد نشود چیزی جز اقدام ضدبشری نیست. از این اقدام نخواهیم گذشت. باید کیفرخواستی در این زمینه صادر شود و شعبه ویژه ما در دادگستری تهران برای ثبت و ضبط شکایات افراد حقیقی در این زمینه فعال است.

نه اهل وعده هستیم نه اهل تبلیغات و نمایش

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه رئیس‌جمهوری اخیرا اقدامات قوه قضاییه در باره مفاسد را نمایشی خوانده است، واکنش قوه به این اظهارات چیست توضیح داد: نه اهل وعده هستیم نه اهل تبلیغات و نمایش. برای آینده برنامه داریم و رئوس آن را گفته‌ایم. امروز مردم عملکرد دستگاه قضا را دیده و به آن امیدوار هستند به همین منظور درخواست تداوم شیوه ای که قوه قضاییه آن را در پیش گرفته است را دارند.

وی افزود: پیش بینی می کردیم که با وجود جراحی انجام شده یک جاهایی درد عارض شود اما عاقبت خوبی دارد و ما به دنبال عاقبت خوب برخورد با مفاسد هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره استفاده از وی پی ان مجاز و فروش آن گفت: فضای مجازی کشور نیازمند مدیریت است. نباید اجازه داد به خانه امن برای افراد سودجو و بزهکاران حرفه ای تبدیل شود که اموال و باورهای مردم را هدف قرار دهند. مدیریت این فضا عزم ملی می طلبد و سالها وعده راه اندازی شبکه ملی را دادند اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

اسماعیلی افزود: کارهای خوبی شده اما برخی مرتکب اعمال مجرمانه می شوند و برای فیلترینگ اعمال دیگری در بهرده برداری از وی پی ان انجام می دهند ما این را به مصلحت جامعه نمی دانیم و هرجا شناسایی شدند برخورد می کنیم و از مجلس می خواهیم قانون جرایم رایانه ای را تصویب کند.

از بیان جزئیات پرونده روح‌الله زم معذوریم

وی درباره پرونده روح الله زم نیز گفت: تحقیقات مفصل و مستندات فراواتی به دست آمده است.این اطلاعات از ارتباطات وی با سرویسهای بیگانه که محرز شده و نحوه ارتباط مشخص و وجوه اخذ شده احصا شده است. سرکردگی او برای خیلی از شبکه های ماهواره ای و شبکه های خبری برون مرزی محرز شده است و به امید خدا در قدم‌های بعدی برای نتایج به دست آمده اطلاع رسانی خواهیم کرد و فعلا از بیان عنوان دقیق اتهامی معذوریم.

وی درباره پرونده معروف به دختر آبی نیز بیان کرد: اقدامات موثر را صنف های مرتبط انجام ندادند و پرونده ای در دادسرای عمومی تشکیل شده برخی احضار و تحقیقات انجام شده است.درباره نحوه کسب خبر چنانچه نهادهای صنفی، تکلیف خود را انجام ندهند ما به وظیفه خود عمل می کنیم.

اسماعیلی پاسخ به سوال پانا درباره پرونده کلاهبرداری از ۱۵۰ کامیون‌دار اظهار کرد: این پرونده در اسلامشهر تشکیل شد و اکنون در دادسرای جرایم اقتصادی قرار دارد. دو پرونده است و هر کدام ۳ متهم دارد که به لحاظ نوع جرم این کلاهبرداری‌‌ها که پیچیدگی‌های زیاد دارد و تعداد شکات آن زیاد است. نیازمند تحقیق از شکات و بررسی ادله شکات دارد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: با توجه به پیچیدگی‌های این پرونده‌ها معمولا فرایند رسیدگی به پرونده را با تاخیر مواجه می‌کند اما سیاست ابلاغی ریاست قوه قضاییه این است که هر یک از پرونده‌هایی که تعداد شکات قابل توجهی دارند به صورت ویژه بررسی شود. این پرونده نیز اکنون در دادسراست و توصیه‌های لازم‌برای رسیدگی به آن انجام شده است.

وی درباره پرونده بانک سرمایه و فساد سازمان یافته آن توضیح داد: اینکه در این بانک مجموعه‌ای از مدیران به صورت سازمان یافته اقدامات مجرمانه انجام داده‌اند محرز است. می‌توان گفت نهادهای ناظر در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند و نباید در این سطح گسترده شاهد این اقدامات می‌شدیم. در این پرونده چه در ارتباط با قوانین بانکی و نحوه ارایه ارز و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی معتقدیم باید بازنگری در قوانین داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده سیف و عراقچی گفت: روند پرونده چون نیازمند تحقیقات تکمیلی بود دادگاه برای اینکه بتواند با جامعیت تصمیم بگیرد مقرر کرده بخش‌های دارای نقص در پرونده و ادعاهایی که در مورد مصوبات قانونی و دستورات از مقامات بالا و میزان ارز شده بود تحقیقات تکمیلی انجام گیرد. از وضع ممنوع الخروجی آنها نیز اطلاعی ندارم.

پرونده رئیس سازمان جنگل‌ها در مرحله تحقیق مقدماتی است

اسماعیلی درباره بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز گفت: اصل بازداشت را تایید می‌کنیم و به لحاظ اینکه پرونده هنوز در مرحله تحقیق مقدماتی است معذوریت قانونی از بیان جزئیات داریم. اتهامات این فرد مرتبط با حوزه ماموریت و مسئولیت وی بوده و دلایلی برای توجه اتهام در پرونده وجود دارد و مکرر و در مقاطع مختلف در مظان اتهام قرار گرفتند.

وی درباره تبلیغات مضر در صداوسیما گفت: نباید اجازه دهیم سلامت شهروندان به مخاطره بیفتد و دادستان می‌تواند ورود کند اما در اغلب موارد قانون گفته وزارت بهداشت باید اعلام شکایت کند و رسیدگی موکول به این شکایت شده است. هرجا شکایت شود به طور ویژه بررسی می‌کنیم و حتما باید برای انتشار آگهی مجوزهای قانونی مطالبه شود چراکه ما در این زمینه خیلی آسیب دیده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره خبری مبنی بر برکناری ۵ قاضی فاسد گفت: بارها گفته‌ایم با فساد تعارف نداریم و یکی از اولویت‌های ما درون دستگاه است. در رسیدگی‌ها قضات گاهی سلب صلاحیت قضایی می‌شوند چون قضاوت شرایط سختی دارد و برنامه سختگیرانه داریم. آنچه دادستان کل کشور گفته ناظر بر پرونده‌های مفتوحه در بررسی صلاحیت قضات بوده نه جرایم قضات.

وی درباره دیدار تراکتورسازی با استقلال و حواشی ایجاد شده در آن گفت: مردم آذربایجان و هواداران تراکتورسازی ماشین‌سازی و دیگر تیم‌های این استان در زمره دلدادگان به نظام هستند اینکه در جمع ۸۰ هزار نفری چندنفر کاری مجرمانه کنند را نباید به کل تسری داد. تعداد بازداشتی‌های آن دیدار معدود بوده که عمل مجرمانه کرد‌ه‌اند و ما متولی امر بازداشتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار