در نشست رسانه ای جشنواره موسیقی نواحی مطرح شد

نادیده گرفتن حقوق مادی هنرمندان نادیده گرفتن شان هنرمند است

جشنواره موسیقی نواحی با تاکید بر منظومه‌خوانی با محوریت تغزل برگزار میشود

تهران (پانا) - نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور ظهر امروز یک شنبه ۱۲ آبان ماه ۹۸ در سالن اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۵۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نادیده گرفتن حقوق مادی هنرمندان نادیده گرفتن شان هنرمند است

محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی، محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان و مریم قره‌سو عضو شورای سیاستگذاری جشنواره از مهمانان حاضر در نشست بودند که به بیان اهداف و برنامه های این رویداد مهم حوزه موسیقی پرداختند.

در آغاز محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی درباره اتفاقات اخیر فضای موسیقی نواحی و سیاستگذاری‌های جشنواره دوازدهم گفت: «جلسات سیاستگذاری با حضور عالیترین مقام اجرایی استان کرمان، استاندار کرمان، برگزار شد و امید داریم مجموعه زحمات همکاران به توسعه موسیقی نواحی خصوصا در استان کمک کند و برای سالهای آتی افق های تازه ای پیش روی خود داشته باشیم.»
احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی در ادامه به ذکر جزئیاتی درباره جشنواره دوازدهم پرداخت و گفت: «دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی امسال از ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان برگزار میشود. امسال همه بخش‌های استان کرمان در برگزاری جشنواره دخیل شدند با این هدف که به توسعه ظرفیت های گردشگری منتهی شود.»
وی با اشاره به کاهش بودجه برگزاری جشنواره گفت: «تلاش داریم با جذب اسپانسر و استفاده از سایر نهادها در استان این کمبود بودجه را جبران کنیم. امسال علاوه بر اشخاص حقوقی از کمک برخی اشخاص حقیقی بهره مند شدیم که ازجمله میتوان به آقایان محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی و خانم دکتر مریم قره سو اشاره کرد.»

دبیر جشنواره دوازدهم موسیقی نواحی درباره محوریت جشنواره امسال گفت: «امسال تاکید جشنواره بر منظومه خوانی با محوریت تغزل است. در این دوره از عاشقانه های کهن ایران چه در ادبیات فارسی و چه حوزه ادب اقوام محلی استفاده میشود.»

حتی در سازهایی که کاملا مردانه به نظر می رسند شاهد رشد چشمگیر حضور خانم ها در این دوره از جشنواره بودیم
وی به حضور چشمگیر بانوان شرکت کننده به عنوان ویژگی این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: «حتی در سازهایی که کاملا مردانه به نظر می رسند شاهد رشد چشمگیر حضور خانم ها در این دوره از جشنواره بودیم.»
صدری سپس جزئیاتی از برگزاری نمایشگاه ها، رونمایی کتاب، بخش های پژوهشی جشنواره دوازدهم را فهرست وار بیان کرد.
مریم قره سو استاد دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره دوازدهم در بخشی از نشست گفت: «موسیقی بخشی از هویت فرهنگی ماست و گاه انواع موسیقی نواحی در تغییرات اجتماعی از بین میروند. برگزاری چنین جشنواره هایی به حفظ این بخش از هویت فرهنگی کمک میکند.»
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با اشاره به وسعت اقلیمی و تنوع فرهنگی در استان کرمان گفت: «کرمان دومین استان عشایری کشور است و این پراکندگی ها ویژگی فرهنگی خاصی به استان بخشیده است. امسال در شورای سیاستگذاری جشنواره شاهد تغییرات مهمی بودیم. امسال استان کرمان در کنار جشنواره حضور دارد نه فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی.»
وی ابراز امیدواری کرد گردشگری فرهنگی طی این رویداد مورد توجه قرار گیرد و گفت: «به همین مناسبت چند ویژه برنامه طی ایام برگزاری جشنواره در استان خواهیم داشت که یکی از آنها تور گردشی هنرمندان در کلوت های شهداد است که پس از آن شاهد اجرای برنامه در این محل خواهیم بود. همچنین در مکان های تاریخی مثل حمام و کاروانسرای گنجعلی خان کرمان برنامه های موسیقی برگزار میشود.»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در ادامه به مهمانان خارجی جشنواره دوازدهم اشاره کرد و گفت:« ۲ گروه موسیقی از ترکیه و یک گروه از افغانستان میهمان هستند و نیز یک گروه برنامه گذار از هلند در کرمان حضور خواهند داشت. گروههای ایرانی هم جمعا ۳۰ گروه خواهند بود که ۷ گروه از سراسر کرمان به جشنواره می آیند.»
الهیاری درپاسخ به خبرنگاری درباره کسری بودجه جشنواره و دستمزد گروهها گفت:«امسال دستمزد گروهها ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت»
صدری درباره تغییر مکان جشنواره گفت: «فعلا باید صبر کنیم تا بعد از برگزاری جشنواره به بررسی و تحلیل اطلاعات بپردازیم.»
قره سو در بخشی از این نشست بر اهمیت پرداخت کامل و به موقع هنرمندان حاضر در جشنواره تاکید کرد و گفت: «من از آقای علیزاده خواهش میکنم دستمزدهای هنرمندان کامل و به موقع پرداخت شود چون نادیده گرفتن حقوق مادی هنرمندان نادیده گرفتن شان هنرمند است.»

در پایان برنامه، پوستر جشنواره موسیقی نواحی کشور رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار