معاون آموزش ابتدایی استان مرکزی:

برنامه ویژه مدرسه "بوم" در مدارس استان مرکزی اجرا می‌شود

اراک (پانا)- جلسه مدیران ابتدایی مدارس شهرستان محلات با حضور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی و مدیر آموزش و پرورش شهرستان محلات در سالن جلسات شهید محلاتی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۲۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ویژه مدرسه "بوم" در مدارس استان مرکزی اجرا می‌شود

حجت‌اله محمدی مدیر آموزش و پرورش ضمن عرض خیر مقدم از تلاش‌های مدیران مدارس برای اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس تقدیر کرد و افزود: ارزیابی‌هایی از فعالیت‌ها صورت گرفته است و باید نقاط قابل بهبود را ارتقا دهیم، همه مدیران با وجود کمبودها تلاش‌های خود را انجام داده‌اند ولی در بعضی موارد فعالیت‌های صورت گرفته به خوبی مستند نمی‌شود.

علی‌محمد غلامی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این گردهمایی با تشکر از تلاش همکاران و تبریک سال جدید تحصیلی اظهار امیدواری کرد وظایف محوله را خود پرانرژی به نحو احسن انجام دهند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: پنج رویکرد تحولی در آموزش و پرورش ابتدایی در دستور کار داریم و باید حول این محورها حرکت کنیم، رویکرد اصلی امسال مدرسه محوری و تمرکز زدایی است. همه این محورها در هم تنیده‌اند و همپوشانی دارند.

وی افزود: اولین رویکرد افزایش بهداشت روانی محیط یادگیری از جمله کلاس، مدرسه و خانواده است و کلید واژه آن بهداشت روانی و کلاس است، دانش‌آموز مانند گُل وارد مدرسه می‌شود و محیط یادگیری باید مملو از آرامش، بهداشت روانی و بدون نگرانی و استرس باشد و اگر این اتفاق بیافتد یادگیری خوب حاصل می شود. آموزش آداب اجتماعی بر عهده پدرهاست و آداب خانه بر عهده مادر و در مجموع همه این وظایف را معلم بر عهده دارد.

استفاده از بستر بازی، ادبیات، هنر و تصویر برای بهبود شرایط یادگیری دانش‌آموزان از دیگر مواردی بود که غلامی به آن اشاره کرد و افزود: بازی بستری است که بچه‌ها در آن نقش شهروند خوب را یاد می‌گیرند. ادبیات و هنر ما تأثر خوبی برای یادگیری دارد، به عنوان مدیر مدرسه وظیفه داریم معلم‌های خلاق را پرورش دهیم. وی افزود باید فعالیت‌های گروهی و مشارکتی را توسعه دهیم، از بین بردن موقعیت‌های رقابت‌زا در بین دانش‌آموزان از مأموریت‌های مهم آموزش و پرورش است.

غلامی با انتقاد از نگاه تجاری مؤسسات علمی آموزشی خارج از آموزش و پرورش تأکید کرد: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در مدارس ممنوع است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در دوران ابتدایی باید به اقتضائات دوران کودکی در برنامه‌ریزی و اجرا توجه شود، دانش آموزان در دوران ابتدایی باید کودکی کنند.

غلامی تصریح کرد: آخرین رویکرد تقویت انگیزه و توانایی دانش‌آموزان در انجام فعالیت‌های مهارت محور است، تکالیف باید منجر به کسب مهارت شود.

وی با اشاره به مأموریت‌های آموزش ابتدایی افزود: نرخ پوشش تحصیلی در آموزش ابتدایی استان مرکزی ۹۹ ممیز ۴۶ درصد است و از جمله مهمترین این مأموریت‌ها انسداد مبادی بی‌سوادی و شناسایی بازماندگان از تحصیل است و وظیفه ما شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل و تارکان تحصیل و فراهم نمودن شرایط تحصیل برای جلوگیری از افزایش بی‌سوادی است.

غلامی گفت: به اعتقاد کارشناسان همه موفق هستند هر دانش‌آموز بر اساس استعدادهای خودش موفق است، کاهش تکرار پایه به خصوص در پایه اول باید با این رویکرد صورت پذیرد.

معاون آموزش ابتدایی استان مرکزی از اجرای برنامه ویژه مدرسه "بوم" خبر داد و افزود: در دستورالعمل مدرسه محوری در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه متوسطه دو ساعت در هفته و در مجموع ۶۰ ساعت از برنامه درسی مدرسه در اختیار مدیر مدرسه برای برنامه‌ریزی این طرح است. بوم اردو، فوق برنامه، مکمل و جبرانی نیست، بوم یعنی مدیر مدرسه چشمان جستجوگری داشته باشد که چه مطالبی، سخنرانی، افراد، مکان، موقعیت و شرایط اقلیمی پتانسیل رشد دهنده برای دانش آموزان مدرسه را داراست.

وی به مدیران مدارس توصیه کرد: پیشنهادات خود را برای جمع‌آوری و تدوین به معاونت آموزشی ارسال نمایند.

غلامی تاکید کرد: بچه‌های امروز مملو از خلاقیت هستند و در سایه برنامه بوم باید این خلاقیت‌ها را توسعه دهیم ولی باید مراقب انحراف از برنامه و ابتذال از برنامه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار