مدیر کل آموزش و پرورش البرز : کیفیت محوری یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت است

کرج (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه مدیر مدرسه علیرغم محدودیت ها، سرمایه و ظرفیت های زیادی در اختیار دارد،کیفیت محوری را یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۹۶۱۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش البرز : کیفیت محوری یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت است

سالار قاسمی در دوره آموزشی مهارت های مدیران جدید الانتصاب مدارس ناحیه چهار کرج با بیان اینکه کار مدیران مدارس سخت است و با پذیرش این مسئولیت به معنای واقعی ایثار می کنند،افزود:«عیار مدرسه با مدیر آن مشخص می شود و اگر قرار باشد تحولی ایجاد شود محوریت آن با مدیران مدرسه است.»

او اثرگذاری یک مدیر مدرسه را ،گاهی بیشتر از یک مدیر کل دانست و اظهار داشت:«از خدمات و فعالیت های نیک یک مدیر مدرسه سالهای طولانی یاد می شود.»

مدیر کل آموزش و پرورش البرز خطاب به مدیران تازه منصوب شده گفت:«بر اساس حدیثی از امیرالمومنین(ع) ریشه همه ضررها و زیان ها از عجله ،لجاجت،خودشیفتگی و تنبلی است که یک مدیر باید به این چهار کلیدواژه بیش از هر شخص دیگری توجه داشته باشد و از آن مراقبت کند.»

او به اهمیت اولین سال کار مدیریت در مدرسه و اتخاذ یک چارچوب مدیریتی مشخص اشاره نمود و تصریح کرد:«جهت گیری کاری شما در سال اول بسیار مهم است و مشی و روش مدیریتی که در این سال اتخاذ می کنید معمولا برای همیشه با شما همراه خواهد بود و بعد از آن به تجربه شما اضافه می شود اما منش مدیریتی شما خیلی دستخوش تغییرات نخواهد شد.»

قاسمی به ویژگی های یک مدیر کیفی پرداخت و اظهار داشت:«شعار مدیران آموزش و پرورش همواره باید ارتقا مستمر کیفیت باشد و دلیل برگزاری چنین دوره های آموزشی نیز برای بالا بردن کیفیت کار است.»

او ادامه داد:«مدیر کمّی فقط نگاه به اجرای بخشنامه ها دارد و با رویکرد صرفا مستندسازی، یک مدیر آماری است در حالی که مدیر کیفی برنامه محور است.»

ایجاد اعتماد، داشتن ارتباط موثر و اقتدار،سه ضلع مثلث طلایی مدیریت است.


قاسمی گفت:«مدیر کیفی فقط مشکلات را نمی بیند بلکه نگرش مثبت دارد و این نگاه مثبت را در تمام مجموعه تزریق می کند و اگر از مدرسه خارج شد تمام عناصر مدرسه احساس می کنند آن انرژی مثبت نیز از مجموعه خارج شده است.»


این مقام مسئول خاطرنشان ساخت:«مدیر مدرسه باید بداند علیرغم محدودیت ها، سرمایه و ظرفیت های زیادی نیز در اختیار دارد و اگر از ظرفیت معلمان، اولیا و دانش آموزان به خوبی استفاده کند می توان او را یک مدیر کیفی دانست.»

مدیر کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه روابط انسانی در آموزش و پرورش بسیار مهم است و همه باید تلاش کنیم تا فضای روانی مدرسه مثبت باشد،تصریح کرد:«اگر رویکرد شما مدیران مدارس کیفی باشد از سطح یک مدیر در مدرسه به جایگاه رهبری آن آموزشگاه ارتقا خواهید یافت و در این صورت میزان اثر بخشی و کارایی مجموعه به نحو چشم گیری رشد می یابد.»


قاسمی به مثلث طلایی کار در مدرسه اشاره کرد و افزود:« ایجاد اعتماد، به عنوان سرمایه بزرگ یک مدیر، اولین ضلع این مثلث طلایی است و فرد تا نتواند اعتماد ایجاد کند کار پیش نمی رود و این اعتماد را می توان با صداقت به وجود آورد.»


او ادامه داد:«ضلع دوم این مثلث ارتباط است، ارتباط مدیر با مجموعه باید دوسویه باشد و با همدلی، همزبانی و مشارکت دادن افراد در کارها می توان ارتباطات را تقویت کرد.»


قاسمی ضلع سوم مثلث طلایی مدیریت در مدرسه را اقتدار عنوان کرد و گفت:« اقتدار سومین ضلع کار ومدیریت در مدرسه است و صلاحیت های حرفه ای، مرجعیت علمی، و قدرت تحلیل و استنباط می تواند اقتدار مدیر را بالا ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار