گزارش پانا از اما واگرهای طرح مسکن استیجاری

آیا مسکن‌هایی با متراژ 30 متر راه حل معضل اجاره در ایران است

تهران (پانا) – دولت و شهرداری در حال رایزنی‌های اولیه برای ساخت خانه‌های استیجاری هستند؛ در این باره بسیاری از کارشناسان مسکن بر این نکته تاکید دارند که مسکن استیجاری باید در متراژهای مختلف و برای نیازهای خانوارهای مختلف تولید شود و اجرای آن باید از سرعت لازم برخوردار باشد تا بتواند بر بازار اجاره تاثیر داشته باشد.

کد مطلب: ۹۵۹۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آیا مسکن‌هایی با متراژ 30 متر راه حل معضل اجاره در ایران است

برای ساخت خانه‌های استیجاری قرار است وزارت کشور و شهرداری با یکدیگر تعامل کنند. جلسه شورای عالی مسکن نیز با حضور رئیس‌‌جمهوری، شماری از اعضای دولت و مدیران شهرداری ۳۰ تیر امسال برگزار شد که یکی از موضوع‌های مورد بررسی در این جلسه، احداث خانه‌های کوچک به قصد اجاره بوده است. بر اساس اعلام یکی از مدیران شهرداری، از جمله مباحث مطرح در این نشست تامین مسکن استیجاری از سوی شهرداری برای افرادی است که توانایی خرید خانه را ندارند و شهرداری نیز از آن استقبال کرده است.

پس از آن سخنگوی دولت از برنامه احداث خانه‌های کوچک‌متراژ برای ساکنان شهر تهران خبر داده است. اما زمزمه برنامه‌ریزی برای احداث خانه‌های ۳۰ متری در تهران نیز مطرح شده است که با انتقاد زیاد فعالان بخش مسکن رو‌به‌رو است.

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان بخش مسکن می‌گوید ساخت مسکن استیجاری دارای سابقه اجرایی در کشور ما و سایر کشورهاست اما فرآیند اجرایی آن با توجه به وضعی که مستاجران در شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند باید سرعت بیشتری به خود گیرد. ضمن آنکه نباید این طرح محدود به ساخت واحدهای کوچک‌متراژ شود چون در آن صورت مخاطب آن خانواده‌ها نخواهند بود.

از سوی دیگر، در قانون ساخت مسکن استیجاری پیش‌بینی شده است، زمین واحدهای استیجاری پس از پنج سال می‌تواند در اختیار سازنده قرار گیرد و آنگونه که محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌‌گوید این شرایط موجب می‌شود تا ساخت این واحدها نتواند تاثیری بر تعادل بازار مسکن و اجاره ایجاد کند؛ بنابراین قانون فعلی باید اصلاح شود و زمین‌ها برای همیشه در مالکیت دولت باقی بمانند.

طرح غدیر، طرح موفقی بود

ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره طرح مسکن استجاری گفت: «بحث ساخت مسکن استجاری که اکنون در تفاهمی میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مطرح است دارای سابقه اجرایی در دولت‌های گذشته است. در زمان وزارت مهندس عبدالعلی‌زاده،‌ وزیر سابق راه و شهرسازی، این طرح اجرا شد و واحدهای ساخته‌‌شده به مدت پنج سال در اختیار مستاجران قرار می‌گرفت و پس از اتمام این زمان این قابلیت را هم داشت که به صورت فروش اقساطی در اختیار مستاجران قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «این طرح تحت عنوان غدیر در استان‌های فارس، قم و چند استان دیگر اجرایی شد اما ایده اولیه آن در دولت‌های بعد این طرح پیگیری نشدند.»

ربانی گفت:‌ «اگر این طرح در هیات دولت مصوب و مقرر شود اجرای آن نیز با وزارت راه و شهرسازی باشد با اتلاف زمان مواجه خواهد شد به همین دلیل بهتر است شهرداری‌ها زمین‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.»

وی تاکید کرد:‌ «اینکه قرار باشد دولت اجاره‌داری بزرگ شود، اجرایی نخواهد بود. دولت قادر نیست که تعداد زیادی واحد مسکونی استیجاری بسازد به همین دلیل این طرح در مراحل ابتدایی عقیم خواهد ماند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: «دولت زمین و تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و مطابق با همان شرایطی که در گذشته این طرح تجربه شده است بر مراحل اجرا نظارت کند تا کار ساخت مسکن استجاری طرحی موفق از آب درآید. طرح غدیر طرحی موفق بود و انبوه‌سازان نیز در مقطع کنونی حاضر هستند که با دولت همراهی کنند.»

هزینه‌های مربوط به شهرداری در ساخت مسکن استیجاری حذف شود

وی افزود: «علاوه بر سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداری نیز زمین‌هایی دارد که می‌تواند در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد و از سوی دیگر صدور مجوز و پروانه‌های ساخت، تراکم و غیره در حالت عادی مشمول هزینه‌هایی است که در این طرح می‌تواند از معافیت یا تخفیف برخوردار باشد.»

ربانی عنوان کرد: «کاهش هزینه‌ تمام‌شده سازندگان را ترغیب خواهد کرد که در کار ساخت مسکن ورود پیدا کنند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن درباره انتقادهایی که به ساخت مسکن‌هایی با ابعاد 30 متر گفت:‌ «در دوران وزارت مهندس آخوندی طرحی تحت عنوان مسکن اجتماعی مطرح شد و قرار بود خانه‌هایی کوچک‌متراژ درحد یک سوئیت یا دارای یک اتاق خواب ساخته شود اما باید گفت که مصرف این خانه‌ها برای افراد خاص است و خانوارهای حتی کم‌جمعیت مخاطب این واحدها نخواهند بود.»

وی افزود: «در سال 73 مجموعه‌‌ای 250 واحدی در شهر کرج ساخته شد که به دلیل استفاده نامناسب از آن شهرت خوبی ندارد بنابراین باید در مجموعه‌هایی که برای مسکن استجاری مطرح است واحدهای کوچک تا بزرگ ساخته شود.»

ساخت مسکن استیجاری با وضع کنونی سه سال زمان می‌برد

ربانی درباره فرآیند زمانی اجرای طرح مسکن استیجاری خاطرنشان کرد: «متاسفانه بسیاری از امور در دستگا‌‌ه‌های اجرایی با آرامشی خاص دنبال می‌شود و بعید به نظر می‌رسد فرآیند اجرایی این پروژه در دولت فعلی به نتیجه برسد و با فرض کلید خوردن آن در ماه‌های اتی به یک زمان سه ساله نیازمند است.»

وی افزود: «طرح‌ها نباید درحد تئوریک باقی بمانند و باتوجه به وضعیتی که اکنون مستاجران با آن مواجه هستند اجرای چنین طرح‌هایی باید فرآیند اجرایی کوتاه‌تری داشته باشد.»

رونق بخش مسکن نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و متوالی است

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان، نیز در این خصوص به خبرنگار پانا گفت: «متاسفانه وضع به گونه‌ای است که چندین سال متوالی کاری با بخش مسکن ندارند و به یکباره توجه به آن معطوف می‌شوند طبیعی است که رونق هر بخش اقتصادی در کشور نیازمند برنامه‌ریزی مدون و متوالی است.»

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: «دولت باید ضمن اعتمادسازی و حمایت، زمینه مشارکت فعالان بخش خصوصی در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله مسکن را فراهم کند.»

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز درخصوص برنامه‌های وزارتخانه برای بازار اجاره گفت: «علاوه بر بخش خصوصی، دولت نیزباید بتواند برای مدیریت بازار ورود کند. البته در این برنامه، گروه‌های کم‌درآمد مدنظر هستند. در این خصوص طرحی نوشته شده اما برای اینکه بتوانیم آن را پیش ببریم باید مجوز قانونی برای اصلاح آیین‌نامه صادر شود.»

زمین‌های طرح مسکن استیجاری باید در مالکیت دولت باقی بماند

وی با بیان اینکه اجاره‌داری حرفه‌ای قبلا هم در قانون بوده اما نتایج مدنظر را به دنبال نداشته است، گفت: «در طرح‌های قبلی برای پنج سال سازنده باید خانه را اجاره می‌داد و بعد زمین به او واگذار می‌شد. این موضوع نمی‌توانست در بازار اجاره تعادل ایجاد کند. به همین منظور باید آیین‌نامه را اصلاح کرد که اراضی برای همیشه در اجاره بماند تا بتوان واحد ارزان قیمت تولید کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار