معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: یارانه را به اسم رسانه نمی‌دهیم بلکه به محتوای رسانه و اثر آن در زندگی مردم می‌دهیم

رسانه‌های ما در مستندسازی و ثبت آمار ضعیف هستند

تهران (پانا) - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیار استفاده رسانه‌ها از یارانه‌های حمایتی وزارت ارشاد را نه تیراژ رسانه، بلکه محتوای مطالب و میزان اثرگذاری آن در جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۵۷۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: یارانه را به اسم رسانه نمی‌دهیم بلکه به محتوای رسانه و اثر آن در زندگی مردم می‌دهیم

محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه هشتم مهرماه ۹۸ طی یک نشست خبری که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.

خدادی درباره واردات کاغذ و تلاش این معاونت برای رفع معضل کاغذ مطبوعات گفت: از زمان پذیرش این مسئولیت تلاشم را برای واردات کاغذ با ارز نیمایی آغاز کردم در زمانی که دیگر نفس رسانه‌ها به شمارش افتاده بود.

وی ادامه داد: بحران کاغذ بحرانی بود که بر ما تحمیل شد و تخصیص ارز کالای اساسی برای کاغذ در این شرایط تلاشی جمعی را طلب می‌کرد. ما هم زیرساخت و نیرو و تجربه لازم را برای این کار نداشتیم؛ ولی توانستیم طی سه ماه ما به این موضوع سرو سامان دهیم و امروز به وفور کاغذ داریم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص ارز نیمایی برای واردات کاغذ را نشان‌دهنده توجه واقعی دولت به رسانه‌ها دانست و افزود: کار کار بسیار بزرگی بود که به همت همه بخش‌ها و علیرغم محدودیت ها انجام شد؛ علاوه بر دولت، مدیران رسانه‌ها، چاپخانه‌ه، بانک مرکزی، وزارت صمت و واردکنندگان کاغذ نیز همکاری خوبی برای رفع این مشکل نشان دادند.

وی با تاکید بر اینکه کاغذ نیمایی به وفور وجود دارد، گفت: هیچ محدودیتی نیست، هنگامی که واردات کاغذ را آغاز کردیم، توزیع را یک تن یک تن، ۵۰۰ کیلو ۵۰۰ کیلو برای گذر از شرایط اضطراری انجام دادیم به طوری که روزانه با روزنامه ها در تماس بودیم.

راستی آزمایی برای تعیین میزان مصرف کاغذ مطبوعات

وی در ادامه این نشست به موضوع تعیین میزان مصرف کاغذ مطبوعات و شاخص‌های تعیین مقدار مصرف گفت: مصرف کاغذ مطبوعات بر اساس شاخص هایی مثل خوداظهاری نشریه، راستی‌آزمایی از طرف معاونت مطبوعاتی، اعلام چاپخانه‌ها، آمار توزیع کنندگان و اعلام نظر تخصصی کارشناسان تعیین می‌شود.

در حال تدوین شیوه نامه جدید مصرف کاغذ هستیم

وی افزود: آنچه به ما مربوط می‌شد تخصیص ارز کالای اساسی بعد از راستی‌آزمایی بود. این ۵ شاخص هم برای رسیدن به عدد صحیح لازم است و همین کار امکان تخلف را به حداقل می‌رساند. الان در حال تدوین شیوه نامه جدید مصرف هستیم و مسیر ما مسیر بهینه کردن منابع است. البته باید بپذیریم که رسانه‌های ما در مستندسازی و ثبت آمار ضعیف هستند. ما با همه توان اجازه سو استفاده را به کسی نمی‌دهیم و بنای ما بر این است که مسیر اصلاحی را در پیش بگیریم و قصد برخورد سلبی را نداریم. به همه رسانه ها اعلام می کنم که استمرار ارایه کاغذ به نشریه، منوط به پر کردن فرم راستی آزمایی است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد درباره شرایط استفاده از حمایت‌های این معاونت گفت: در شیوه جدید حمایتی، نشریه باید ضریب انتشار ۹۰ درصد داشته باشد یعنی اگر روزنامه است باید 90 درصد روزهای سال منتشر شود، ۴۰ درصد مطالب آن تولیدی باشد. همچنین موضوعات مطالب مرتبط با زندگی امروز مردم اعم از اقتصاد، معارف دینی و دفاع مقدس، مسائل اجتماعی و سیاست خارجی و امنیت ملی نیز جزو اولویت های ما در حمایت از رسانه هاست.

تیراژ الزاما قدرت نشریه را تعیین نمی‌کند

خدادی درباره نقش تیراژ یک رسانه در کسب حمایت این وزارتخانه گفت: تیراژ الزاما قدرت نشریه را تعیین نمی‌کند و اثر رسانه‌ای فقط پیرو رَنک «الکسا» یا تیراژ روزنامه نیست، بلکه قدرتِ انتشارِ اطلاعات به محتوای آن است. در رسانه اولین بحران ما بحران مخاطب است و روز پایان عمر یک رسانه روزی است که مخاطب نداشته باشد. ما یارانه را به اسم رسانه نمی‌دهیم، بلکه به محتوای رسانه و اثر آن در زندگی مردم می‌دهیم. هدف ما این است که در پایان سال بتوانیم گزارشی داشته باشیم تا ببینیم در ازای مبالغی که کمک کردیم چه محتواهایی به انتشار رسیده است.

وی همچنین گفت: ما می‌خواهیم رسانه‌ها را ترغیب کنیم تا همان شفافیتی را که از دیگران انتظار دارند در رفتار خودشان نشان دهند.

جامعه خبرنگاران نیاز به هویت یابی دارد

خدادی با بیان اینکه شش هزار و ۵۰۰ روزنامه نگار در انتظار بیمه هستند، اظهار داشت: یکهزار و ۵۰۰ نفر از طریق صندوق بیمه خبرنگاری بیمه شده و ۶۰۰ نفر به صندوق معرفی شدند و دو هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات تامین اجتماعی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه باید هویت بیمه خبرنگاری بازیابی شود، خاطرنشان کرد: جامعه خبرنگاری نیاز به هویت‌یابی دارد و تعداد خبرنگاران بر اساس تعداد رسانه‌های دارای مجوز بیش از توان ما برای آموزش و بیمه است.

به گفته وی، رسانه‌ها باید به سطحی برسند که خودشان ببرای بیمه خبرنگاران خود اقدام کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ۱۷۴ رسانه خارجی به ۱۶ زبان زنده دنیا در ایران خبر مخابره می کنند و ۳۴۶ خبرنگار خارجی در تهران حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار