مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌و‌پرورش:

راهبرد اصلی در همه فعالیت‌های پرورشی، تربیت نسلی کنش‌گر است

زاهدان (پانا) - مدیر‌کل امور‌تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌و‌پرورش راهبرد اصلی در همه فعالیت‌های پرورشی مدارس، تربیت نسلی کنش‌گر و میدان‌دار است

کد مطلب: ۱۶۰۷۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
راهبرد اصلی در همه فعالیت‌های پرورشی، تربیت نسلی کنش‌گر است

سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌و‌پرورش در ارتباط تصویری با گردهمایی معاونین پرورشی ادارات شهرستان‌ها و مناطق استان سیستان‌و‌بلوچستان گفت: دانش‌آموزان باید نقش‌آفرین باشند و بتوانند در فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی میدان‌دار باشند و از مخاطب صرف بودن پرهیز کنند.

وی گفت: عزت نفس دانش‌آموز فقط با مشارکت واقعی در حل مسائل مدرسه شکل می‌گیرد

ابراهیمی بر نقش محوری دانش‌آموزان در طراحی و اجرای فعالیت‌های پرورشی تأکید کرد و گفت: عزت نفس دانش‌آموز می‌تواند تنها از طریق تجربه مسئولیت‌پذیری واقعی — نه تعلیم کلامی — شکل بگیرد.

 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر تغییر الگوی تربیتی از «دریافت‌کننده» به «سازنده»، از دانش‌آموزان به‌عنوان نهادهای اصلی فرآیند تربیتی نام برد.

وی گفت: ما اغلب دانش‌آموز را به‌عنوان مخاطبِ یک برنامه تربیتی می‌بینیم؛ در حالی که او باید طراح، اجرایی‌کننده و ناظر آن باشد، عزت نفس، اعتماد به نفس و هویت اجتماعی دانش‌آموز، تنها وقتی شکوفا می‌شود که او در تصمیم‌گیری‌های مدرسه — از نظافت تا حل اختلافات، از برنامه‌های فرهنگی تا مدیریت بحران‌های روانی — نقش فعال داشته باشد.

وی با اشاره به تجربیات موفق مدارس منطقه، افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموزان خودشان یک «کمیته حمایت از همسالان» را تأسیس کنند و به‌صورت داوطلبانه به دانش‌آموزان آسیب‌دیده  کمک کنند،  اینجا دانش‌آموز، نه یک قربانی، بلکه یک نجات‌دهنده است و این همان عزت نفسی است که هیچ کتاب درسی نمی‌تواند به‌جای آن بگذارد.

 

ابراهیمی همچنین، نیروی انسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را «نیرویی دغدغه‌مند، پرتلاش و با کیفیت» خواند و گفت: همکاران ما در این استان، با وجود محدودیت‌های منطقه‌ای، با انگیزه و عشق به تربیت، روزانه مرزهای تربیت را گسترش می‌دهند، این نه یک افتخار فردی است، بلکه نمادی از تمدنی است که در قلب بیابان‌ها هم جان می‌گیرد.

 

وی در پایان سخنان خود، بر ضرورت توانمندسازی نومربیان و نومشاوران تأکید ویژه کرد و گفت: نومربیان و نومشاوران، چهره‌های تربیتی هستند که در خط مقدم هستند،  اما بدون توانمندسازی نظام‌مند، تخصصی و مستمر، نمی‌توانند به‌اندازه ظرفیت خود عمل کنند، ما باید به آن‌ها اجازه دهیم که نه تنها تدریس کنند، بلکه تحقیق کنند، نوآوری کنند و به عنوان رهبران تغییر در مدارس خود عمل کنند.

 

ابراهیمی از مسئولان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خواست تا در برنامه‌های سالانه،اکثر فعالیت‌های پرورشی را به پروژه‌های دانش‌آموزی اختصاص دهند و از طریق سیستم ارزشیابی، مشارکت دانش‌آموزان را به‌عنوان معیار اصلی کیفیت تربیتی در نظر بگیرند.

 

در پایان، وی از معاونین پرورشی و تربیت بدنی تشکر کرد و گفت:  شما در این استان، نه صرفاً معلم یا مشاور هستید، بلکه معماران آینده‌ی یک نسل هستید — نسلی که عزت نفس را از درون مدرسه می‌آموزد.

خبرنگار : دانش آموز نازنین زهرا پودینه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار