معاون وزیر جهاد کشاورزی:

طرح‌های آبخیزداری در ۱۱ هزار نقطه در دست اجرا است

تهران (پانا) -  معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به جایگاه آبخیزداری در حفظ منابع می‌گوید هم اکنون ۱۱ هزار نقطه در حال انجام است.

کد مطلب: ۹۵۲۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
طرح‌های آبخیزداری در ۱۱ هزار نقطه در دست اجرا است

به گزارش ایرنا، خلیل آقایی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح کشور به طور میانگین ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی، از محل صنذوق توسعه ملی سال گذشته ۷۰۰میلیارد تومان با اذن مقام معظم رهبری به بحث آبخیزداری و منابع طبیعی اختصاص داده شد که این میزان در سالجاری ۱۵۰ میلیون یورو اعلام شده است.

وی از ابلاغ و پرداخت ۳۰ درصد این مزان اعتبار به استانها تاکنون خبر داد و گفت: طرح های اجرایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سالجاری در ۱۱هزار نقطه کشور در دست اجراست.

به گفته وی، همزمان با هفته دولت یکهزار طرح از این تعداد بهره برداری شد و پیش بینی می شود تا دهه فجر ،عملیات مکانیکی طرح ها به اتمام برسد و عملیات بیولوژیک طرح ها نیز از مهر و آبان ماه همزمان با نخستین بارندگی در عرصه های منابع ملی آغاز می شود.

آقایی، با اشاره به وجود و گسترش آفت شب‌پَره شمشاد در جنگلهای شمال افزود: ستاد مقابله با این آفت تشکیل شده است تا با انجام اقدامات جدید در عرصه مبارزه با این افت انجام شود.

وی گفت: برای گسترش شمشادهای شمال و حفظ ذخایر ژنتیکی شمشاد به شیوه های مختلف قلمه گیری، بذرگیری، جابجای نونهال ها و زایش های که در جنگل صورت گرفته ، تلاش می شود.

اجرای طرح آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از بیابانزایی و سیلاب از نیازهای اساسی عرصه های طبیعی با توجه به ادامه خشکسالی ها، تهدید و تخریب عرصه ها است.

طرح های آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی برای پایین دست حوضه خود می کند.
از مجموع ۶۰ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود ۲۵ میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
در سه دهه اخیر برای رفع معضل خشکسالی ، جلوگیری از فرسایش بادی و هدر رفت آب حدود ۲ هزار طرح آبخیزداری در ۸ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شد که سهم سمنان از اجرای آن ۲۰۰ طرح بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار