10 نشانه خال سرطانی!

تهران (پانا) - خال‌های سالم دارای مرزی مشخص در اطراف لبه خارجی خود هستند. با این وجود، ملانوما (یا خال‌های سرطانی) به‌طور معمول دارای لبه‌های خارجی محو شده یا نامنظم است.

کد مطلب: ۹۵۱۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
10 نشانه خال سرطانی!

به‌گزارش عصرایران، همه ما فهرستی از بررسی‌های هفتگی، ماهانه، و سالانه را تنظیم می‌کنیم تا از دارایی‌های شخصی خود به بهترین شکل نگهداری کرده و آنها را در وضعیت کاری خوب حفظ کنیم. با این وجود، بسیاری از ما توجه چندانی به شرایط بدن خود نداشته و به‌همان میزان از آن مراقبت و نگهداری نمی‌کنیم.

ما برای حفظ سلامت خود و آگاهی زودهنگام از بیماری‌ها باید به برخی نشانه‌ها در بدن خود توجه داشته باشیم. به‌عنوان مثال، خال‌ها یکی از نشانگرهایی هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم و با بررسی ماهانه آنها بی‌نظمی‌هایی که ممکن است حاکی از وجود یک مشکل مانند سرطان پوست باشند را مد نظر قرار دهیم.

تغییر رنگ خال

نخستین نشانه از یک خال بالقوه سرطانی تغییر چشمگیر در رنگ آن است. به‌عنوان مثال، خال‌هایی که تیره بوده و اکنون تغییر رنگ داده‌اند و یا خال‌هایی با رنگ متناقض مانند قرمز، صورتی، سفید یا برنزه باید مورد توجه قرار بگیرند و با پزشک درباره شرایط آنها مشورت کرد.

رشد خال

خالی که دارای شرایطی با ثبات نیست به عنوان مثال، در رنگ، شکل، ارتفاع، بافت سطحی می‌تواند خطرناک یا ناسالم باشد و باید توسط یک پزشک معاینه شود.

مرز محو شده

خال‌های سالم دارای مرزی مشخص در اطراف لبه خارجی خود هستند. با این وجود، ملانوما (یا خال‌های سرطانی) به‌طور معمول دارای لبه‌های خارجی محو شده یا نامنظم است. هنگام لمس این خال‌ها لبه‌های آنها ممکن است برآمده و زبر احساس شود و امکان انتشار رنگ به بافت‌های اطراف وجود دارد.

درد

هر خالی که هنگام لمس موجب شکل‌گیری درد می‌شود باید به‌عنوان نمونه‌ای خطرناک در نظر گرفته شود، به‌‌ویژه اگر مایع یا خون از خال خارج شود. در این شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا پوست معاینه شود.

اندازه

خال‌های سالم از نظر پهنا بزرگتر از شش میلیمتر نمی‌شوند. اگر دارای خالی با اندازه بزرگتر هستید یا خالی که اندازه آن در حال رشد است، به پزشک مراجعه کنید تا از سرطانی بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل شود.

عدم تقارن

خال‌های سالم به‌طور معمول متقارن هستند یعنی اگر از وسط خم شوند، هر دو سمت روی هم قرار می‌گیرند. اما خال‌های خطرناک به‌طور معمول نامتقارن هستند و باید بررسی بیشتری درباره آنها صورت بگیرد.

زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند

یک خال جدید یا زخمی که بدون در نظر گفتن مدت زمان سپری شده از ایجاد و اقدام‌های درمانی صورت گرفته بهبود نمی‌یابد ممکن است یک خطر سرطانی بالقوه باشد.

خونریزی و زخم پوستی

هر خالی که دارای سطحی ناصاف، خشن، خشک یا پوسته پوسته است باید مورد توجه قرار بگیرد، به‌ویژه اگر موجب خارش می‌شود یا حساس به لمس است. هر خالی که خونریزی می‌کند یا زخم‌های پوسته مانند را ایجاد می‌کند، نیازمند توجه فوری است.

وراثت

متاسفانه، بسیاری از مسائل مربوط به سلامت از اعضای خانواده به ما منتقل می‌شوند. در زمینه سرطان پوست یا تعداد زیادی از خال‌های مشکوک نیز سابقه خانوادگی می‌واند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

خال‌های دیسپلاستیک

خطر ابتلا به ملانوما (خال‌های سرطانی) در افرادی که دارای خال‌های دیسپلاستیک هستند، دو برابر بیشتر است. خال‌های دیسپلاستیک به خال‌های بزرگتر از شش میلیمتر و دارای مرکزی تیره و لبه‌های محو شده ارجاع می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار