در گفت و گو با پانا

کارگردان «اینجا خانه من است» :سینمای ما کودکان را فراموش کرده است

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «اینجا خانه من است»عقیده دارد در سینمای ایران کودکان فراموش شده اند و هر سال جز چند فیلم شاهد تولید اثر خاصی در حوزه کودک و نوجوان نیستیم.

کد مطلب: ۹۵۰۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان «اینجا خانه من است» :سینمای ما کودکان را فراموش کرده است

خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان سینما و تئاتر که این روزها با فیلم بلند «اینجا خانه من است» در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره جذابیت‌های این فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان می‌گوید: کودکان کسانی هستند که جنگ‌ها و دشمنی‌های‌شان تنها دقایقی طول می‌کشد اما دوستی‌هاشان سال‌ها ادامه می‌یابد. دنیای ما پر از صلح و زیبایی می‌شد اگر از دریچه چشم کودکان به آن نگاه می‌کردیم.

وی تاکید کرد: «اینجا خانه من است» قصه انسانیت فارغ از قومیت، ملیت و مذهب است.

تقیانی پور درباره داستان فیلم خود گفت: ماجرای یک کودک عراقی است که خانواده‌اش به دلیل اینکه از معارضان شیعه بودند به دست صدام نابود شدند. درست یک ماه پیش از شروع جنگ ایران و عراق، این کودک از طریق اروندرود وارد خرمشهر می‌شود. او به تدریج از ترس‌ها و حوادث وحشتناکی که پشت سر گذاشته است رها می‌شود و مورد محبت و پذیرش مردم قرار می‌گیرد که ناگهان صدام به خرمشهر حمله می‌کند.

این فیلمساز که پیشتر فیلم بلند «تونل» را برای مخاطبان بزرگسال ساخته است، درباره چالش‌های کار در سینمای کودک در کشور می‌گوید: امروز سینمای ما کودکان را فراموش کرده است و در طول سال جز چند فیلم انگشت‌شماری که سیدجواد هاشمی و چند کارگردان دیگر می‌سازند شاهد اتفاق خاصی در عرصه سینمای کودک نیستیم. ما نسلی هستیم که فیلم‌هایی مثل «پاتال» و «کلاه قرمزی» برای آن ساخته شد، اما وقتی همین نسل به سنی رسید که برای کودکان خود فیلم بسازد متاسفانه حمایت نمی‌شود.
تقیانی‌پور درباره سختی‌های کارکردن با بازیگران کودک در پروژه‌های سینمایی گفت: به عنوان کارگردان باید روحیات کودک را بشناسید تا بتوانید در یک پروژه فیلمسازی او را با اطرافیان و حرفه‌ای‌ها پیوند بزنید؛ خصوصاً اگر کودکی تا به حال مقابل دوربین نرفته باشد؛ ولی بعد از شناخت متقابل، این همکاری روال منظم‌تری به خود می‌گیرد.
کارگردان «اینجا خانه من است» در پاسخ به این پرسش که آیا به فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان ادامه خواهید داد؟ گفت: تجربه سختی بود ولی دوست دارم آن را تکرار کنم.

«اینجا خانه من است» به تهیه‌کنندگی جواد نوری محصول سال۱۳۹۷ است که از نگاه یک کودک عراقی روایت می‌شود. فیلم داستان ورود نیروهای بعثی به خرمشهر و مقاومت نیروهای مردمی، نظامی و انتظامی در برابر نیروهای مهاجم را روایت می‌کند. کامبیز دیرباز، علی سلیمانی، لیندا کیانی، مارال فرجاد، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، مرتضی شاه‌کرم، علی غابشی، حسین شفیعی، محمد شکری، مهدی پناهی بازیگران این فیلم هستند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار