مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

توسعه فعالیت های قرآنی از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است، این سند را برگرفته از متون قرآنی و سیره ائمه هدایت (علیهم السلام اجمعین) دانست که در آن مفاهیم ارزشمندی همچون مدرسه صالح، هویت ایرانی-اسلامی و حیات طیبه تلألو دارد.

کد مطلب: ۹۴۷۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه فعالیت های قرآنی از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان استان با اشاره به آیه 29 سوره «ص» که خداوند می فرماید: "این قرآن بزرگ کتابی مبارک و عظیم الشأن است که به تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر حقایق آن شوند"، اظهار کرد: سیمای قرآن در این آیه ترسیم شده است.

پورداود افزود: در متن این آیه شریفه نوشته شده است کتاب، از سرچشمه وحی و علم بی نهایت الهی است، گیرنده آن شخص معصوم است، محتوایش پر برکت است، هدف از نزول تدبر در آن است، علم و آگاهی به نکات و معارف آن مقدمه حرکت معنوی و قرب به خداست و کسانی این توفیق را خواهند داشت که خردمند باشند.

او با اشاره به گزاره های اخباری در تعلیم و تربیت اسلامی، خاطرنشان کرد: این گزاره ها شامل انسان شناسی، جهان شناسی، معرفت شناسی، معاد شناسی و خدا شناسی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که اهداف تعلیم و تربیت شامل اهداف جزئی، واسطه ای و غایی است، افزود: تذکر و تدبر جز اهداف واسطه ای تعلیم و تربیت است.

پورداود عقل، تفکر و تدبر را اهداف واسطه ای علمی و ایمان، زهد و تقوی را اهداف واسطه ای عملی ذکر کرد و گفت: تعقل اخص از تفکر است ولی تفکر دایره وسیع تری دارد.

او با بیان این که تعقل حتماً بار مثبت دارد، اما تفکر می تواند بار مثبت و منفی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هر تفکری تعقل است اما هر تعقلی تفکر نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این که جامع ترین هدف قرب الی الله است که مکان ندارد، هستی مطلق است و مطلق هستی است، افزود: هیچ حد و مرزی ندارد و هر چه خیر و خوبی و زیبایی است، آنجاست و زیبایی دنیا قطره ای از زیبایی خداوند است.

پورداود با اشاره به سه جوهره اصلی سند تحول بنیادین، اظهار کرد: این سه جوهره شامل تربیت تمام ساحتی، چرخش های تحول آفرین و 6 خرده نظام است.

او تصریح کرد: توسعه فعالیت های قرآنی که از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است، در راستای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است.

پورداود با اشاره به چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی، خاطرنشان کرد: در این مبحث یک وضعیت موجود داریم که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: نهاد آموزشی باید به سمت نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایه‌گذاری حرکت کند و دانش‌آموز منفعل به متربی فعال تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار