در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی

حسینی خبر داد: گرفتن اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی طرح رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است

مشهد (پانا ) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش معتقد است آموزش و پرورش باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت حل مشکلات برود.

کد مطلب: ۹۴۴۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی خبر داد: گرفتن اعتبار 2  هزار میلیارد تومانی طرح رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است

سیدجواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: «یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش این است که تولید شاخص و داده می‌کند اما جهت بهبود عملکرد داده کاری انجام نمی‌شود اما یقینا با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد حاصل خواهد شد.»

او افزود: «ما باید همواره وضعیت آموزش و پرورش را آسیب‌شناسی کنیم و تحول‌خواهی و تجدید نظر در رویه‌های ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است و به جای استفاده از راهکارهای موقتی باید بر راهکارها و برنامه‌های طولانی‌مدت تمرکز کنیم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.»

حسینی ادامه داد: «بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که متاسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه به مانند سایر دستگاه‌ها بطور عام دیده شده است و این قانون فرصت‌های بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته است؛ لذا همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند که آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این موضوع فرصت‌های بی‌بدیلی از جمله فرصت‌های اقتصادی ایجاد خواهد کرد و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم کرد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش یک لشگر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است که باید به فعل تبدیل شود و در این راه باید از تمام ظرفیت‌های قانونی در جهت خلق منابع استفاده شود.»

او ادامه داد: «متاسفانه در آموزش و پرورش دچار سنگینی بار در برنامه‌ریزی درسی هستیم و این برنامه درسی، آموزش‌زدگی، کنکورگرایی، نمره‌گرایی و تعلیم و تربیت تک‌ساحتی را موجب شده است و در این بین تدوین یک برنامه درسی سبک، روان، تمام‌ساحتی با کاهش بار کار مدرسه در دستور کار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و کیفی سازد.»

حسینی گفت: «آموزش و پرورش دارای ساختاری معیوب، متمرکز، عمودی، چند لایه، تمرکزگرا، خشن و دارای حجم بالای بروکراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی از جمله بار اضافی مالی بر آموزش و پرورش تحمیل کرده است و تنها راه برون‌رفت از این مشکلات مدرسه‌محوری است که فاصله صف و ستاد را کاهش می‌دهد و حتما باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشارکت بتوانیم تحول و ارتقای کیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: «یکی از مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش، توزیع نامتوازن آن در کشور است که این موضوع هدر رفت منابع را در پی خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد کرد.»

او تاکید کرد در کنار سامان‌دهی نیروی انسانی باید به سامان‌دهی مدارس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. حسینی گفت: «متاسفانه وجود ۲۴ نوع مدرسه در ایران بهره‌وری مدارس را کاهش داده لذا حتما باید تکثر مدارس کاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حرکت کنیم و یقینا تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می‌افتد و یکی از برنامه‌هایی که در این راستا انجام خواهیم داد ارتقای کمی و کیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.»

حسینی ادامه داد: «یکی از مواردی که در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه کنیم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش و پرورش است و در حال حاضر ۳۶۰ دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش و پرورش از ۹ درصد به ۱۳ درصد ارتقا یافته اما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه کشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این مسیر باید از اتکا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت های جامعه استفاده کرد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد آموزش و پرورش را باید به صورت مشارکتی مدیریت کنیم و گفت: «استفاده از همه ظرفیت‌ها هنر است و یکی از این مشارکت‌ها بحث پروژه مهر است که اوج هنر مشارکت در آموزش و پرورش محسوب می‌شود و حتما باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.»

او در پایان گفت: «با توجه به اوضاع اقتصادی حال حاضر نباید فقط مشکلات و چالش‌ها را مطرح کنیم و باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشکلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبه‌بندی معلمان، جشن پایان دادن به مدارس خشت و گلی، جشن پایان دادن به بخاری‌های نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان جهت واریز در ماه‌های مرداد و شهریور از جمله توفیقاتی است که با وجود همه مشکلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار