سیدجواد حسینی: اگر منابع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل نشود روی توسعه را نمی‌بینیم

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که نهضت سوادآموزی باید به سمت فعالیت‌های محتوایی بر اساس جمعیت مخاطب و نوع آموزش پیش رود.

کد مطلب: ۹۴۳۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: اگر منابع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل نشود روی توسعه را نمی‌بینیم

سیدجواد حسینی در گردهمایی معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش در مرکز آموزشی رفاهی تهرانسر با طرح این سوال که چرا نهضت سوادآموزی ادامه دارد، گفت: «به لحاظ عملکردی توضیح می‌دهم که استمرار حرکت این سازمان مهم است. نهضت سوادآموزی که به فرمان ارزشمند رهبری در سال ۵۸ شکل گرفت بعد از ماموریت‌های اولیه باید به سمت نوعی فعالیت‌های محتوایی، جمعیت مخاطب و نوع آموزش پیش رود.»

او افزود: «امروزه در دنیای ادبیات نوشتاری علمی و غیرعلمی جهان مفهومی پرتکرارتر و پربسامدتر از توسعه پیدا نمی‌کنیم و آمار جوامع انسانی این است که به توسعه برسد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «اتکای مفهوم توسعه به‌صورت کانونی و محوری چند چیز بوده است؛ این مفهوم منابع‌محور، اقتصادمحور، تکنولوژی‌بنیان بوده است اما امروز توسعه را انسان‌مبنا می دانند زیرا هم عامل توسعه و هم هدف توسعه است.»

حسینی گفت: «از سال ۱۹۵۰ این سوال جدی مطرح شد که چرا توسعه برای برخی کشورها محقق و برای برخی کشورها محقق نشده است حتی بحث‌های فزاینده و کاهنده مطرح می‌شد.»

او افزود: «کمبود انباشت سرمایه یکی از دلایلی بود که در آن سال برای توسعه مطرح شد. در سال ۱۹۶۰ الگو عوض و بحث کنترل جمعیت مطرح اما بعد این مفهوم به انقلاب سبز تبدیل شد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «آخر دهه ۱۹۷۰ شعار توسعه سرمایه‌گذاری حداقلی بر روی کارهای اساسی مطرح شد. تا این سال و آواخر آن، چهار الگوی توسعه الگوهای استعماری بود. در سال ۱۹۸۰ رویکرد نهضت به خویشتن مطرح شد، کشورها از ظرفیت بالقوه خود به‌درستی با رویکرد توانمندسازی انسان استفاده نمی‌کردند و توسعه‌نیافتگی صورت می‌گرفت، اینجا بود که بحث توسعه مطرح شد.»

حسینی ادامه داد: «اگر منابع انسانی به سرمایه انسانی تبدیل نشود روی توسعه را نمی‌بینیم. در قرن ۲۰ آمریکا در اوج پیشرفت در زمانی‌که تئوری مغز جهان را مطرح کرد، قصد کرد وابستگی کشورها را باید به وابستگی اورگانیکی تبدیل کند تا همه اجزا به مغز وابسته شوند و تمام دنیا اعضایی شوند و به‌عنوان مغز فرمان دهد. در این اوج اقتدار اقتصادی امریکا مقاله‌ای با عنوان ملت در خطر صادر شد.»

او در این‌باره ادامه داد: «این مقاله می‌گوید ما ۲۰ کشور پیدا کردیم که این کشورها خزنده و آرام بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در آموزش و پرورش می‌کنند و ما به‌عنوان ابرقدرت و امریکا از آن سرمایه‌گذاری غافل شدیم و در اوج غفلت در خطر هستیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «رهبر معظم انقلاب نیز مکررا پیرامون آموزش و پرورش می‌گویند سرمایه‌گذاری در این وزارت را هزینه نپندارید. این بالاترین و پربارترین سرمایه‌گذاری است. آموزش منابع انسانی فقط آموزش رسمی نیست بلکه آموزش مادام‌العمر، مستمر و حتی با اولویت بیشتر بر بزرگسالان است و نهضت سوادآموزی چنین آموزشی را نشانه گرفته است.»

او افزود: «اگر به عدالت اجتماعی بیاندیشیم براساس سند تحول بنیادین افزایش کیفیت و عدالت اجتماعی مهم است. سوادآموزی بزرگسالان گام موثری برای خروج از حلقه فقر است. افزایش سرمایه اجتماعی، روانی، جسمانی و معنوی با سوادآموزی راحت‌تر محقق می‌شود لذا امروز سواد را در خواندن و نوشتن نمی‌دانیم بلکه آن را پایه ورود به بحث اجتماعی می‌دانیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «بیشتر ما در قبال تردد امواج، فروریختن مرزها و دنیای مجازی به سواد رسانه‌ای نیاز داریم. معتقدیم نهضت سوادآموزی به‌دلیل اینکه منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل می‌کند به سوادخواهانی جز خواهندگان خواندن و نوشتن نیاز دارد. باید فلسفه وجودی خود را عمق ببخشید.»

حسینی گفت: «نرخ باسوادی در روستاها به ۷۸.۵ درصد، در شهرها به ۹۰.۸ درصد و نرخ اختلاف بیسوادی دختر و پسر به کمتر از ۲.۳ رسیده که شاخصی در جهت عدالت اجتماعی است.»

او افزود: «در سال ۹۷ بیش از ۴۳۱ هزار بیسواد و کم سواد تحت پوشش قرار گرفتند و باید تا سال ۱۴۰۱ سالی ۶۰۰ هزار نفر را هدف‌گذاری کنیم که در فرایند سوادآموزی قرار گیرند. برای سوادآموزی باید نگاه به جمعیت‌های هدف صورت گیرد و با آموزش کودکان ۱۰ تا ۱۹ سال، اولیای بی‌سواد، سربازان، بیسوادان در زندان، آموزش مردم کشاورز، سوادآموزی زنان و دختران روستایی، عشایری و مرزی به سمت جمعیت هدف برویم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «حلقه‌های کتاب و کتابخوانی علاوه‌بر آموزش سواد، سرانه کتابخوانی، سرمایه فرهنگی جامعه و همبستگی در خانواده را دنبال می‌کند. همچنین راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، مشارکت و مهارت را انجام و سواد مساله‌محور و مهارت‌گرا را شکل می‌دهند.»

او افزود: «بعد از باسوادی افراد باید منابع محتوایی تغذیه برای این نسل زیاد شود، لذا محتواهایی متناسب با گروه‌های سنی در دستور ‌کار قرار خواهد گرفت.»

حسینی افزود: «تلاش می‌کنیم بیسوادان را به سواد برگردانیم. به‌دنبال جشن ریشه‌کنی بیسوادی هستیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم؛ زیرا نه مدرسه، نه معلم برای سوادآموزی کم نداریم.»

او گفت: «از شبکه الکترونیکی، دیجیتالی و مجازی در آموزش و پرورش با عنوان شبکه سیناروبیک استفاده می‌کنیم که قابلیت پوشش‌دهی پهنه ایران در دورترین نقطه به‌صورت تلویزیون تعاملی را دارد. باید امروز از موبایل و تبلت استفاده کنیم لذا جز اولین تفاهم‌نامه‌ها برای پیرامون هوشمندسازی مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، روستاها و مناطق حاشیه‌نشین در طول برنامه ششم صحبت کردیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «۷۸ هزار مدرسه شبکه ارتباطی دیجیتالی دارند. مناطق، دانش آموزان و مدارس لازم‌التوجه را در بودجه‌ریزی به‌صورت عدالت ترویجی می‌بینیم. امروز باید در مباحث آماری نهضت و جریان سوادآموزی راستی‌ازمایی جدی داشته باشد.»

حسینی گفت: «تلاش کنیم نهضت و جریان سوادآموزی از ساختار دولتی به‌سمت ساختار غیررسمی هدایت شود. برای مردم تشکیلات درست کنیم تا سیاست راهبردی صورت گیرد. از تمام ظرفیت‌های برون و درون سازمان و مدرسه به‌عنوان مرکز تحول استفاده شود. به اعتقاد من مدرسه جعبه سیاه جامعه و معلم مهم‌ترین نیروی تحرک تحول‌زا است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار