پس از جلسات متعدد کارگروه پوشاک مدارس:

قیمت نهایی لباس فرم دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

یاسوج (پانا) -قیمت نهایی لباس فرم مدارس به خیاطان و تولیدکنندگان استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شد، تمامی تولیدکنندگان و خیاطان موظف به رعایت این نرخنامه هستند.

کد مطلب: ۹۴۲۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
قیمت نهایی  لباس فرم دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

هرچه به پایان شهریور و آغاز سال تحصیلی نزدیک می شویم، دغدغه و جنب و جوش والدین و دانش آموزان برای تهیه نیازها از جمله لباس فرم مدرسه، لوازم التحریر، کیف و کفش بیشتر می شود.
در این بین تهیه لباس فرم مدارس که طرح و رنگ آن توسط مدیران مدارس تعیین می شود، مهم ترین نیاز دانش آموز است.

در سال های گذشته به علت نداشتن متولی مشخص مشکلات زیادی در حوزه پوشاک مدارس وجود داشت، به طوری که بسیاری از نهادها، درگیر مشکلات ناشی از عدم وجود دستورالعمل و ضابطه ی مشخص در موضوع پوشاک مدارس بودند.

مدیریت و نظارت بر ساماندهی پوشاک مدارس در کشور با ابلاغیه وزیر به سازمان دانش آموزی واگذار شد

به همین منظور در سال جاری مدیریت و نظارت بر ساماندهی پوشاک مدارس در کشور با ابلاغیه وزیر به سازمان دانش آموزی واگذار شد و سعی شده خیلی از این مشکلات حل شود.

سازمان دانش آموزی نیز با هدف ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی، حمایت از کالای ایرانی و همچنین حمایت از قدرت خرید اولیا دانش آموزان به موضوع لباس فرم دانش آموزان با دستور وزارت آموزش و پرورش ورود پیدا کرد.

در همین راستا جهت شفاف سازی و سازماندهی بهتر قراردادها و نظارت بیشتر بر کار تولیدکنندگان، برای اولین بار سامانه پوشاک راه اندازی شد که در آن قابلیت های متعددی منظور شده است و تمام فعالیت های این سامانه جهت فراهم آوردن آسایش اولیاء دانش آموزان، مدیران مدارس و از طرفی حمایت از تولید کنندگان پوشاک است.

سیاست های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش ملاک عمل طرح ساماندهی لباس فرم مدارس

مدیر سازمان دانش آموزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در طرح ساماندهی لباس فرم مدارس سیاست ها، آیین نامه ها، شیوه نامه ها ودستورالعمل ابلاغی وزارت و استان ملاک عمل خواهد بود، گفت: در اجرای ساماندهی لباس فرم مدارس، ثبت تولیدی ها و تعیین ظرفیت آنها از طریق سامانه پوشاک و ارائه نامه رسمی و معرفی آنها از طریق اتحادیه خیاطان شهرستان ها انجام می گیرد.

سید نظام مرادی افزود: تمامی فرایند انتخاب تولیدکنندگان،خرید، سفارش و نوع پارچه، مدل و فرم لباس و قیمت از طریق این سامانه قابل اجرا است.

در این بین مساله‌ای که مورد اعتراض انجمن اولیاء دانش آموزان، تولیدکنندگان و خیاطان قرار گرفته تعیین قیمت نهایی لباس فرم مدارس است.

تعیین قیمت نهایی لباس فرم مدارس به عهده صنعت و معدن و تجارت است

در تعیین قیمت لباس از یک طرف باید به شرایط اقتصادی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد توجه کرد که خانواده ها توان پرداخت قیمت های بالا را ندارند، و از طرفی دیگر باید به هزینه های تولید هر دست لباس مانند هزینه‌ی متریال، پارچه، هزینه‌ی دوخت، هزینه‌های جاری تولیدی توجه کرد که اگر هر یک این موارد در قیمت‌گذاری کم‌تر از حد واقعی محاسبه شود، تولیدکنندگان را دچار خسارت می کند.

کارگروه پوشاک مدارس استان در اولین جلسه خود که در دفتر مدیر کل آموزش و پرورش برگزار شد، تعیین قیمت نهایی لباس فرم مدارس را به عهده صنعت و معدن و تجارت واگذار کرد.

داریوش دیودیده در جلسه قیمت گذاری و نظارت بر لباس مدارس گفت: از دیدگاه صنعت و معدن بحث پوشاک مدارس یک موضوع عادی است ولی از آنجایی که 160 هزار نفر از جمعیت استان (20درصد جامعه آماری استان) که شامل جمعیت دانش آموزی است را به صورت مستقیم و اولیاء را به صورت غیر مستقیم درگیر می کند توجه ویژه ای به آن شده است.

با اینکه قرار بود تا اوایل تیرماه قیمت گذاری لباس مدارس نهایی شود.اما پس از برگزاری چندین جلسه، اعضای کارگروه پوشاک مدارس به دلیل اختلاف نظرها به نتیجه واحدی نرسیدند.

سرانجام در آخرین جلسه اعضای کارگروه پوشاک مدارس در تاریخ 04/05/ 98 که با حضور مدیر سازمان دانش آموزی استان، نماینده اتحادیه خیاطان، نماینده انجمن اولیاء دانش آموزان، نماینده استانداری، نماینده تعزیرات حکومتی، معاون صمت و سایر اعضای کارگروه برگزار شد، علیرغم اختلاف نظرهای شدید قیمت لباس مدارس به تصویب نهایی رسید.

نرخنامه لباس فرم مدارس به صورت رنگی تایپ و در محل توزیع نصب گردد

بر اساس نرخهای مشخص شده، مانتو شلوار مقطع ابتدائی پارچه کجراه فدک سایز 22 تا 24 هردست 60 هزار تومان، سایز 26 تا 28 هر دست 65 هزار تومان، سایز 30 تا 32 هر دست 75 هزار تومان و مقنعه تترون 10 هزار تومان خواهد بود.

در مقطع متوسطه اول پارچه کجراه فدک سایز 26 تا 28 هر دست 65 هزار تومان، سایز 30 تا 32 ، 75 هزار تومان، سایز 34 تا 38 نیز 80 هزار تومان و مقنعه تترون پروانه ای 15 هزار تومان خواهد بود.

در مقطع متوسطه دوم پارچه کجراه فدک سایز 30 تا 32، 75 هزار تومان، سایز 38 تا 42 ، 90 هزار تومان و مقنعه تترون پروانه ای 18 هزارتومان خواهد بود.

نرخنامه مصوب ذیل به خیاطان و تولیدکنندگان استان ابلاغ خواهد شده و تمامی تولیدکنندگان و خیاطان موظف به رعایت این نرخنامه هستند.

مدیر سازمان دانش آموزی استان به خبرنگار پانا گفت: بر اساس بخشنامه ساماندهی پوشاک که به امضای وزیر آموزش و پرورش رسیده، مدارس دولتی و غیر دولتی (غیر انتفاعی) هنگام عقد قرارداد با خیاطان و تولیدکنندگان ملزم به رعایت نرخنامه مصوب از سوی صنعت و معدن وتجارت هستند.

سید نظام مرادی اظهار کرد: با مدیریت سازمان دانش آموزی، قیمت گذاری های سازمان صنعت، معدن و تجارت و نظارت و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی در سال تحصیلی جدید شاهد گران فروشی نخواهیم بود.

لباس فرم قبل از شروع مدارس به دست دانش آموزان استان خواهد رسید

او افزود: برخلاف سال های گذشته که بازار پوشاک مدارس در انحصار چند خیاط بود، امسال براساس تجربه و صلاحیت هر خیاط به او سهمیه ی مشخصی داده می شود.

مرادی اظهار کرد: سازمان دانش آموزی با اجرای طرح سازماندهی لباس فرم مدارس باعث حمایت از تولیدی های پوشاک استان و ایجاد رقابت سالم در بین تولیدی های استان خواهد شد و ما در این راه به کاهش هزینه های اولیاء دانش آموزان در غالب نظارت به کیفیت و کمیت تولید در قالب کاهش قیمت ها و هم راستا کردن تولیدی های پوشاک و مدیران مدارس و انجمن حمایت از مصرف کننده کمک می کنیم که در عمل به اقتصاد مدرسه و دانش آموزان بی بضاعت نیز کمک خواهد شد.

مرادی گفت: براساس تمهیدات و تاکیدات صورت گرفته به مدیران مدارس مبنی بر عقد قرداد با تولیدکنندگان و تایید نهایی سازمان دانش آموزی با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس، لباس فرم قبل از شروع مدارس به دست دانش آموزان استان خواهد رسید .

او بیان کرد: توزیع پوشاک در مدارس انجام می شود و والدین از طریق تولیدی‎ها اقدام نکنند. اگر مدارس ظرفیت ندارد باید توزیع پوشاک در مدارس همجوار یا مدارس معین انجام شود.

قیمت لباس در کهگیلویه و بویراحمد پایین تر از سایر استان ها است / برخورد با گران فروشی

مسؤل اداره امور اصناف و تشکلهای صنفی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار پانا در پاسخ به این سوال که آیا در قیمت گذاری ها به وضعیت اقتصادی اولیاء دانش آموزان در استان توجه کردیده اید، گفت: قیمت هر دست لباس در سطح ابتدایی، دبیرستان دوره اول و دوره دوم در سایر استان ها خیلی بالاتر از استان ماست، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد اعضای کارگروه پوشاک مدارس به خاطر وضع معیشتی و اقتصادی مردم همه تلاش خود را کردند تا حداقل سود را برای خیاطان و تولیدکنندگان در نظر بگیرند.

علی حیدری اصل در مورد نظارت بر کار خیاطان جهت تولید با کیفیت خوب و جلوگیری از گران فروشی اظهار کرد: ما قیمت گذاری را روی یک نوع پارچه با کد و رنگ مشخص در یک جدول با سایز بندی و دوره تحصیلی معین دقیقا اعلام کرده ایم.

اولیاء دانش آموزان جهت رسیدگی به شکایات با سامانه 124 تماس بگیرند

او فزود: سازمان صنعت و معدن به عنوان ناظر قطعا کنترل خواهد کرد، اگر قیمت لباس عرضه شده مغایرت داشته باشد با قیمت و نوع و رنگ پارچه ای که کمیسیون تصویب کرده است، حتما برخورد خواهد شد.

مسؤل اداره امور اصناف و تشکلهای صنفی استان با بیان اینکه خیاطان و توزیع کنندگان باید قیمت های را جلوی دید اولیاء دانش آموزان بگذارند، گفت: از مردم می خواهیم اگر مغایرتی در نرخ، رنگ و نوع پارچه ارائه شده مشاهده کردند با سامانه 124 نظارت و بازرسی صنعت و معدن تماس بگیرند یا به صورت حضوری شکایت خود را ارائه دهند تا رسیدگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار