تشدید گرما و نیاز روستاییان خراسان جنوبی به آب

تهران (پانا) - با توجه به تشدید گرمای هوا و نیاز بیشتر مردم در مناطق روستایی به آب، بیشتر روستاهای استان با مشکل قطع و یا کمبود این ماده حیاتی مواجه هستند.

کد مطلب: ۹۲۹۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تشدید گرما و نیاز روستاییان خراسان جنوبی به آب

به گزارش ایسنا، بنا به‌گفته محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در حال‌حاضر ۲۶ درصد جمعیت کل کشور معادل ۲۱ میلیون نفر در روستاها ساکن هستند و این افراد نقش مؤثری در توسعه کشور و استان‌ها دارند.

در این بین تلاش دولتمردان و دولت‌ها جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت معکوس بوده و موفقیت‌های زیادی نیز کسب کرده‌اند.

یکی ازعمده مشکل فعلی روستاهای برخی استان‌ها که خراسان جنوبی از آن نیز بی‌بهره نبوده، قطعی و کمبود آب بوده که در این فصل گرم نیز ساکنین آنها را به‌عنوان قشری مولد تحت تأثیر قرار داده و بعضاً باعث مهاجرت آنها شده است.

هر چند رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرده در دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار و ۱۵۸ روستا در کشور به شبکه پایدار آبرسانی متصل شدند.

تیرماه روزهای پایانی خود را طی می‌کند و به گرمای طاقت‌فرسای مردادماه نزدیک می‌شویم و این در حالی است که کم‌آبی زندگی مردم در روستاهای استان را تحت تأثیر قرار داده است.

در حال‌حاضر بیشتر روستاهای خراسان‌جنوبی نیازمند آبرسانی سیار هستند و باید اقدامی عاجل و اورژانسی در این زمینه انجام شود.

هدر رفت ۳۵ درصدی آب خراسان جنوبی

مهدی صفوی‌نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی در این‌باره گفت: ۳۵ درصد هدر رفت واقعی آب و حدود ۴.۵ درصد هدر رفت ظاهری آن در استان را شاهد هستیم.

۹۵۱ روستا در استان تحت‌پوشش شبکه آبرسانی است

او با اشاره به اینکه در حال‌حاضر ۹۵۱ روستا در استان تحت‌پوشش شبکه آبرسانی است، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از تیرماه سال گذشته تاکنون ٣٣ روستا را آبرسانی کرده و تا پایان شهریورماه امسال نیز آبرسانی به ١٠ روستای دیگر انجام می‌شود.

او با بیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها شاهد کاهش سرویس‌دهی آبرسانی سیار به روستاهای استان بوده‌ایم، افزود: این میزان کاهش به ۱۷۰۰ سرویس در سال گذشته رسیده است.

٧۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت کردند

صفوی‌نژاد با اشاره به مدیریت مصرف در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود وضعیت شبکه‌های آب روستایی صورت گرفته جواب نداده است، یادآور شد: سال گذشته ٧۵ درصد مشترکان این شرکت، الگوی مصرف را رعایت و بقیه بیش از دو برابر این الگو مصرف کرده‌اند که هر سال این مقدار بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اگر آب تأمین‌شده برای روستاهای استان تنها برای مصارف شرب و بهداشت اهالی استفاده شود، مشکلی در تأمین نیاز روستاها وجود نخواهد داشت اما متأسفانه نزدیک ۴۵۰۰ واحد دامداری زیر پوشش این شرکت هستند که بیش از دو برابر ظرفیت تعهدی خود از آب شبکه‌های آبرسانی روستایی استفاده می‌کنند.

۴۱۷ تا ۴۲۵ روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود

صفوی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال‌حاضر در ۴۱۷ تا ۴۲۵ روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود، عنوان کرد: در مجموع ۵۳۶ ایستگاه پمپاژ و چاه با ۱۳۵ هزار مشترک که پنج درصد از ایستگاه‌های پمپاژ سطح کشور را تشکیل می‌دهند، در سطح استان وجود دارد.

۱۸ روستا از چرخه آبرسانی سیار حذف شده است

او با بیان اینکه ۱۸ روستا با تأمین آب از منابع آبی چشمه و قنوات از چرخه آبرسانی سیار حذف شده است، اظهار کرد: متوسط سرانه آبرسانی سیار برای هر نفر ۵۵ لیتر است که در شهرستان درمیان با توجه به تعداد جمعیت این مقدار به ازای هر نفر به ۱۰۴ لیتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصوب مالی آب و فاضلاب روستایی در سال گذشته ۸۷ میلیارد تومان بوده که ۳۲ میلیارد تومان ملی و مابقی استانی بوده است، افزود: تخصیص استانی اعتبارات کامل بوده و تخصیص ملی حدود ۵۲ درصد بوده است.

۳۹ مجتمع ملی در سطح استان وجود دارد

او با بیان اینکه ۳۹ مجتمع ملی در سطح استان وجود دارد، گفت: ۳۵ درصد هدررفت واقعی آب و حدود ۴.۵ درصد هدر رفت ظاهری آب در استان را شاهد هستیم.

مشکل کم‌آبی و قطع آب در روستاهای استان به حدی جدی شده که استاندار نیز از وضعیت فعلی راضی نیست.

فرصت یک هفته‌ای استاندار برای حل مشکل آب روستاها

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این‌خصوص گفت: مسئولان تا پایان هفته فرصت دارند تا مشکل روستاهایی که آب آنها روزانه قطع و یا با تانکر آبرسانی می‌شوند را رفع کنند.

او از عملکرد مسئولان حوزه آب انتقاد کرد و افزود: با توجه به تشدید گرمای هوا و نیاز بیشتر مردم در مناطق روستایی باید روند آبرسانی در این مناطق سرعت داده شود و تا آخر هفته باید مشکل تأمین آب مردم روستاها با همکاری فرمانداری‌ها برطرف شود.

معتمدیان به مسئولان اعلام کرد: هفته آینده مشکل آب این مناطق باید حل شده باشد.

او یادآور شد: هرگونه تأمین منابع مالی و یا هر مورد دیگری که از سوی دستگاه‌های استان نیاز است باید صورت پذیرد تا دغدغه روستاییان درخصوص تأمین آب کم شود.

کمبود آب شرب از بزرگ‌ترین مشکلات استان بوده و برای رفع این مشکل باید مجتمع‌های آبرسانی روستایی ایجاد و تأسیس شود که این مهم نیازمند تزریق اعتبارات بوده که مردم چشم انتظار آن هستند.

همچنین مطالعاتی برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی انجام شده که نیاز به اختصاص بودجه مناسب برای احداث دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار