طرح ملی "تاپ"در آذربایجان شرقی رونمایی شد

معاون وزارت صمت: اگر نتوانیم از اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم، آینده، آینده خطرناکی خواهد بود

ثبت ۲۱۵ نیاز و ۲۶۵ پروژه پژوهشی و فناورانه در سامانه تاپ

تبریز (پانا) -– معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: اکنون که سونامی انقلاب چهارم صنعتی در حال شکل گیری است اگر نتوانیم از اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم؛ آینده، آینده خطرناکی خواهد بود.

کد مطلب: ۹۲۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزارت صمت: اگر نتوانیم از اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم، آینده، آینده خطرناکی خواهد بود

برات قبادیان در مراسم رونمایی از طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در سالن جلسات استانداری بیان کرد: طرح ملی تاپ تاکنون در استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویر احمد راه اندازی شده و استان آذربایجان شرقی ششمین استانی است که امروز شاهد رونمایی این طرح ملی در آن هستیم.

وی در ادامه با بیان این که متاسفانه ارتباط مطلوبی بین دانشگاه و صنعت در کشور وجود ندارد، گفت: تمامی طرح هایی که در سال های گذشته به منظور بهبود این رابطه و افزایش تولید و کارآفرینی اجرایی شده متاسفانه چندان موفق عمل نکرده و در حال حاضر شاهد ابرچالش رکود اقتصادی و عدم اشتغالزایی هستیم.

معاون وزارت صمت افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاه هستند و هر ساله یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در مقطع ارشد و دکترا باید وارد بازار کار شوند و در این میان باید از خود پرسید که آیا میزان جذب دانشجو در کشور متناسب با نیازهای جامعه است یانه؟

قبادیان با یادآوری این که در جهان سه نوع ثروت خدادادی، فیزیکی و منابع انسانی را داریم، افزود: در کشور ما وقتی صحبت از آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح است واژه "هزینه" عنوان می شود در حالی که نیروی انسانی منابع پایدار و ارزشمند هر کشور هستند.

وی ادامه داد: در کشورهایی همچون ژاپن و کره که مواد اولیه تولید محصولاتی چون گوشی همراه، لوازم خانگی و ... را در اختیار ندارد با تکیه بر نیروی انسانی، یکی از کشورهای صادر کننده این محصولات می شود.

معاون وزارت صمت در ادامه گفت: اکنون که سونامی انقلاب چهارم صنعتی در حال شکل گیری است اگر نتوانیم از اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم، آینده، آینده خطرناکی خواهد بود.

قبادیان با بیان این که مسیر توسعه همه کشورها از توجه به دانش و نخبگان می گذرد، تصریح کرد: اکنون، بحث هوشمندسازی و خلق ثروت از طریق فکر و ایده در جهان مطرح است و فروش نفت برای تولید ثروت دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار، کشور ما بعد از آمریکا و چین رتبه سوم در تربیت مهندس را در اختیار دارد و طرح تاپ فرصتی است تا از این سرمایه های عظیم در بنگاه های صنعتی استفاده کنیم و نیاز بنگاه ها را به صورت تخصصی مرتفع کنیم.

معاون وزارت صمت ادامه داد: بنگاه ها باید بدانند که منابع مالی، ثروت و سرمایه نیست بلکه سرمایه از طریق خلاقیت و نوآوری به دست می آید و بنگاه هایی می توانند در این عرصه رقابت کنند که به بحث رقابت پذیری در کیفیت و قیمت توجه کنند.

توسعه دانش بنیان بنگاه ها در طرح تاپ

مشاور اجرایی معاونت آموزش و فناوری وزارت صمت نیز در این جلسه بیان کرد: طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه های اقتصادی بگذرانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مساله محور انجام دهند و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که می خواهند در قالب طرح پسادکترای صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرا می شود.

سید مهدی امینی افزود: تمامی بنگاه های اقتصادی فعال خصوصی، عمومی و دولتی دارای مجوز از بخش صنعت، کشاورزی و خدمات می توانند تقاضی نیروی انسانی و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ وارد کنند.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح، توسعه دانش بنیان بنگاه ها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته های جدید علمی و فناوری، ارتقاء توان فنی و مهندسی بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تامین اشتغال زایشی و پایدار است.

ثبت نام دانشجویان و اساتید دانشگاهی از دهم تیرماه در سامانه تاپ آغاز شده است

معاون مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت صمت نیز در ادامه جلسه بیان کرد: سامانه الکترونیک طرح تاپ برای صرفه جویی در زمان، تسهیل تعاملات، ارزیابی و نظارت در قالب طرح تاپ ایجاد شده و متقاضیان طرف عرضه و تقاضا و ارکان سیاستگذار، برنامه ریز راه اندازی شده است.

یارجی ادامه داد: این سامانه در حال حاضر از طریق دو دامنه www.iranetop.ir و top.mimt.gov.ir در دسترس عموم است و دارای قابلیت دریافت، طبقه بندی، پردازش، رصد و پایش داده های دو سطح طرف تقاضا و عرضه است و تمامی فرآیند های اجرایی طرح تاپ در بستر این سامانه انجام می شود.

وی با بیان این که از 10 تیرماه سالجاری و همزمان با روز صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام دانشجویان و اساتید دانشگاهی در این سامانه آغاز شده است، افزود: تا امروز، 700 بنگاه در سطح کشور در این سامانه ثبت نام کرده و 265 پروژه پژوهشی و فناورانه برای 215 نیاز در در سامانه ثبت شده است.

ثبت نام 16 بنگاه با 4 نیاز و 9 پروژه پژوهشی در سامانه تاپ در آذربایجان شرقی

معاون مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت صمت ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی نیز تا کنون 16 بنگاه در سامانه تاپ ثبت نامه کرده اند و از این تعداد 10 بنگاه مدارک را تکمیل کرده و 9 پروژه پژوهشی نیز برای 4 نیاز عمده توسط بنگاه های استان در سامانه ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار