«جدی؟»؛ واکنش معنادار ظریف به کاخ سفید

ترامپ: ایران با آتش بازی می‌کند

تهران (پانا) - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در پاسخ به بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده بود تنها یک کلمه نوشت:«جدی؟»

کد مطلب: ۹۲۵۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
«جدی؟»؛ واکنش معنادار ظریف به کاخ سفید

ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران روز گذشته به تأیید ظریف از مرز۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

این وعده ای بود که ایران پیش از این نیز به طرف‌های اروپایی خود داده بود و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دو هفته پیش به صورت رسمی تاریخ آن را اعلام کرد.

شرط ایران برای عبور نکردن از تعهدات برجام تأمین منافع اقتصادی کشور از برجام، به ویژه فروش نفت و تبادلات بانکی بود. تعهدی که اروپا حداقل تا امروز بعد از بیش از یک سال که آمریکا از برجام خارج شده نتوانسته است به آن عمل کند. هر چند که اعلام آغاز به کار اینستکس از نظر اروپایی‌ها فرصتی بود که ایران از گام هایی که برای کاهش تعهدات خود بر اساس بند 26 و 36 برجام اعلام کرده بود دست بردارد اما ایران اینستکس که هنوز به مرحله تراکنش نرسیده را کافی نداست و دیروز اعلام کرد که از مرز 300 کیلو عبور کرده است.

اما کاخ سفید که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ دیگر به اظهار نظرهای ضد و نقیض در جهان سیاست مشهور شده است بار دیگر تلاش کرد از موقعیت جدید برای خود استفاده کند.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است!

در این بیانیه آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود.»

کاخ سفید در ادامه این بیانیه نوشته است: «حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران در حال نقض مفاد آن بود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد.»

واکنش محمد جواد ظریف به این بیانیه بلندبالای کاخ سفید جالب بود. ظریف با انتشار تصویر این بیانیه در توئیتر خد تنها یک کلمه نوشت: «جدی؟»

وزیر امور خارجه چند ساعت پیش از این توئیت که بامداد امروز منتشر کرد در توئیتر خود نوشته بود: «ما برجام را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف ۳۶ توافق نشان می‌دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (مسیر) پاراگراف ۳۶ را به جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما سرانجام پس از ۶۰ هفته دست به اقدام زدیم. به محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ما اقداماتمان را به عقب باز می‌گردانیم.»

واکنش ها به یک اقدام از پیش اعلام شده

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از افزایش میزان اورانیوم غنی شده توسط ایران، اعلام کرد که تهران با آتش بازی می‌کند.

او روز گذشته در پاسخ به این پرسش که چه پیامی برای ایران دارد، گفت: «پیامی ندارم. آن‌ها می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آن‌ها می‌دانند با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آن‌ها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین به هیچ وجه پیامی برای ایران ندارم.»

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس که البته در ماه‌های اخیر به شدت تلاش کرده است در میان کشورهای اروپایی وفاداری خود را به کاخ سفید نشان دهد نیز در مصاحبه‌ای با یک رسانه صهیونیستی گفته در صورتی که ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند نباشد برایش تبعاتی به همراه خواهد داشت.

هانت در این مصاحبه با پایگاه جوئیش‌نیوز که روز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) همزمان با اعلام عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم انجام شده و فارس ترجمه آن را منتشر کرده است، گفت: «ما به دنبال این هستیم که ایران غیرهسته‌ای باقی بماند.»

هانت درباره توافق هسته‌ای برجام گفت: «ما حامی سرسخت این توافق هستیم چون فکر می‌کنیم اسرائیل و منطقه امروز نسبت به وضعیتی که ایران به سمت ساخت سلاح حرکت می‌کرد امن‌تر شده‌اند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود ادعا کرد: «حکومت ایران گام‌های جدیدی برای پیش بردن بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش برداشته است.»

پمپئو در این پیام توییتری مدعی شد: «این حکومت یک بار دیگر از برنامه هسته‌ای خود، جامعه بین‌المللی و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. اولین حامی تروریسم دنیا نباید هیچ وقت اجازه غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطحی را داشته باشد.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از دیگر مقامات کاخ سفید بود که عصبانیت خود را از اقدام ایران نشان داد و در پیامی توییتری نوشت: «دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آن که [این اقدام] بخشی از تلاش آن در جهت کاهش مدت زمان گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار