هجوم ‌جیرجیرک‌ها به شهرهای خوزستان

ملخ‌های مزاحمی که‌ آرامش کشاورزان را مختل کرده‌اند‌

تهران (پانا) - این روزها استان خوزستان مهمان ناخوانده‌ای به نام جیرجیرک دارد که آسایش و آرامش مردم را مختل کرده است، در این گزارش راه‌های چگونه مبارزه و خلاص شدن از این موجودات را از زبان کارشناس جهاد کشاورزی می‌خوانیم.

کد مطلب: ۹۲۴۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
هجوم ‌جیرجیرک‌ها به شهرهای خوزستان

به‌گزارش تسنیم، با بارش‌های بسیار خوب در سال اخیر استان خوزستان و وقوع سیلاب‌های بسیار زیاد و به تبع آن سرسبزی و حیات مجدد محیط ‌زیست بسیاری از جانوران و جانداران نیز به حیات مجددی دست یافتند.

در هندیجان علاوه بر هجوم ملخ‌ها حشره‌ای به نام جیرجیرک به شهر حمله‌ور شده و آسایش مردم را مختل کرده است ملخ‌ها در بیابان آرامش کشاورزان را مختل کرده‌اند و در شهر زندگی مردم را مختل کرده و آلودگی صوتی زیادی ایجاد کرده‌اند.

جمشید اسلامیان کارشناس و رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان در بندر هندیجان، درباره نحوه رفع مزاحمت‌های جیرجیرک‌ها اظهار کرد: جیرجیرک‌ها به سبب رطوبت زیاد تکثیر و افزایش می‌یابند در سال گذشته و اوایل سال 98 بارندگی‌های خوبی در سطح استان خوزستان شکل گرفت و سیلاب‌های زیادی روانه مناطق خوزستان شده به همین سبب این حشره رشد خوبی داشته است.

فروش هر پرس «جیرجیرک سرخ شده» 5 هزار تومان در برخی استانهای کشورمان

او بیان کرد: این حشره از خانواده ملخ‌ها هستند و چندین نوع از این حشرات وجود دارد در حال‌حاضر این نوع از جیرجیرک‌ها که این روزها مهمان ناخوانده مردم استان خوزستان و شهرستان هندیجان هستند از نوع سیاه است.

رئیس جهاد کشاورزی هندیجان بیان کرد: غذای این حشره هرگونه فضای سبز و برگ درختان است همچنین الیاف و کاغذ هم خوراک آن‌ها است. نام لاتین این حشره Black Crickek و نام علمی آن Gryllus Sp است. این نوع حشره بیشتر در دل خاک‌ها و بین شکاف‌ها مخفی می‌شود. عمده فعالیت آن‌ها شب‌ها بوده چراکه نور شدید آفتاب آن‌ها را آزار می‌دهد اما به‌شدت به نور لامپ‌ها محتاج هستند.

او گفت: این حشرات باوجود مزاحمت‌های فراوان برای انسان‌ها و سبب ترساندن می‌شوند اما آسیبی برای انسان ندارند. این حشرات به الیاف و به اشیایی که از لباس و کاغذ باشد آسیب می‌رسانند. همچنین این موجودات آلودگی صوتی زیادی در منزل ایجاد کرده و موجبات سلب آسیایش می‌شوند.

اسلامیان عنوان کرد: جیرجیرک‌ها دشمن اصلی محصول کنجد هستند. راه مبارزه با این آفت با توجه به خصوصی بودن این حشره با جهاد کشاورزی و یا دیگر متولیان نیست. از آنجایی ‌که آسیبی به انسان ندارد بنابراین جزو آفت‌های عمومی محسوب نمی‌شود ما توصیه نمی‌کنیم که مردم با این آفت مبارزه کنند.

او ادامه داد: اما با توجه به مشکلاتی که در خانه به وجود می‌آورند ما سم پودری را فقط جهت استفاده در حیاط منزل معرفی می‌کنیم که مردم می‌توانند از فروشگاه مخصوص در بازار تهیه کنند سم «تری کلروفن» از نوع پودر بوده که می‌توانند با مقداری آب و سبوس گندم و اندکی از این سم مخلوط کرده و در محل تجمع و محل‌هایی که این حشرات از زیر خاک خارج می‌شوند قرار دهند.

کارشناس جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم عزیز توجه داشته باشند این سم فقط در حیاط منزلی که احشام و حیوانات خانگی ندارند استفاده کنند در غیر این صورت هیچ‌گونه استفاده‌ای از این سم نکنند.بهترین راه مبارزه با این آفت به‌صورت طبیعی بهتر و مناسبت‌تر است به این شکل که مردم مرغابی، اردک، مرغ و خروس‌های خود را که در منزل دارند شبانه رها کرده تا از این غذای مناسب لذت ببرند.

او خاطر نشان کرد: اگر هم عده‌ای از مردم حیوانات خانگی نداشته باشند ناگزیر هستند از همان سم پودری آن ‌هم به این شکل که نیم لیتر آب را در سبوس گندم و یا سبوس برنج مخلوط کرده و مقداری از این سم را به آن اضافه کنند و در مکانی دور از خرد سالان و حیوانات و در محل تجمع جیرجیرک‌ها قرار دهند. مردم عزیز به یاد داشته باشند به ‌هیچ ‌وجه در منزل از این سم استفاده نکنند فقط در حیاط خانه مجاز است.

اسلامیان توضیح داد: این سم پودری بوده و در مغازه‌های سم فروشی و یا ادوات کشاورزی قابل تهیه است این سم برای مصارف انسانی و حیوانی به ‌خصوص حیوانات خانگی ممنوع است. بنابراین مردم مراقبت زیادی را انجام دهند برای استفاده از این سم باید دستکش و ماسک برای استنشاق نکردن به‌ صورت بزنند.

او بیان کرد: مردم عزیز توجه داشته باشند آفت جیرجیرک‌ها جزو آفات عمومی کشور محسوب نمی‌شوند و مبارزه با آن‌ها وظیفه جهاد کشاورزی نیست و مردم می‌توانند با تدابیر ایمنی در محیط منزل خود با آن‌ها مبارزه کنند. در صورت استفاده بدون مشاوره و نظارت کارشناسی کاربرد هر نوع سم ممنوع و عواقب آن بر عهده استفاده‌ کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار