نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران بی نتیجه برگزار شد

روانچی: آمریکا با تحریم‌های جدید نشان داد احترامی برای قوانین و نظم بین‌المللی قائل نیست

واشنگتن باید به ماجراجویی نظامی و به جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهد

تهران (پانا)- نماینده ایران در سازمان ملل متحدعصر روز گذشته (دوشنبه 3 تیر) در حاشیه نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران برگزار شد، گفت که واشنگتن باید به ماجراجویی نظامی و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهد.

کد مطلب: ۹۲۴۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
روانچی: آمریکا با تحریم‌های جدید نشان داد احترامی برای قوانین و نظم بین‌المللی قائل نیست

مجید تخت روانچی گفت: «به عنوان کشوری که حریم هوایی‌اش توسط دو پهپاد جاسوسی آمریکا نقض شده، ایران طبق منشور ملل متحد حق داشت در نشست شورای امنیت شرکت کند. بدین منظور، ما آمادگی خود را اعلام کرده و درخواست شرکت در این نشست را نیز دادیم اما متأسفانه از این حق محروم شدیم. در نتیجه، امروز شورای امنیت به طور یکجانبه توسط آمریکا که از موقعیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت برای گمراه کردن اعضای آن و نیز پیشبرد سیاست دیرینه ضد ایرانی خود سوء استفاده می‌کند، توجیه شد.»

او ادامه داد: «ما اطلاعات انکارناپذیری درباره این حادثه برای ارائه به شورای امنیت در دست داریم. اطلاعاتِ فنیِ دقیق و معتبر و توأم با جزئیات ما درباره مسیر و نقطه تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکایی به حریم هوایی ایران و نیز محل هدف قرار گرفتن آن، هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که در زمان هدف قرار گرفتن، این پهپاد بر فراز آبهای سرزمینی ایران در حال پرواز بوده است. البته، این اقدام پس از چندین بار هشدار رادیویی و عدم توجه به هیچ یک از آنها، اتخاذ شده است. عمل ایران کاملاً بر اساس قوانین بین‌المللی بود. طبق ماده 51 منشور ملل متحد، اقدام ایران دفاع مشروع است.»

روانچی گفت: «همچنین، در همان روز، یک هواپیمای جاسوسی دیگر آمریکا با 35 سرنشین، حریم هوایی ایران را نقض کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حداکثر خویشتنداری را به خرج داده و اقدامی علیه این هواپیمای متجاوز انجام ندادند. یک نمونه دیگر از نقض حریم هوایی ایران توسط آمریکا در کمتر از یک ماه گذشته، تجاوز یک پهپاد جاسوسی آمریکایی در 5 خرداد (26 مه) به فضای ایران است. ایران اعتراض رسمی خود به همه این موارد نقض و اقدامات تحریک‌آمیز این کشور را از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، اعلام کرده است. اینها تنها چند نمونه از اقدامات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه آمریکا در نقض مرزها و حریم هوایی ایران است.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: «در مقابل، رفتار ایران ثابت می‌کند در حالی که ایران هم از حق ذاتی دفاع از یکپارچگی سرزمینی و هم از کلیه توانمندی‌های لازم و عزم قاطع برای استیفای این حق برخوردار است، این کشور نه خواستار جنگ است و نه خواهان افزایش تنش در منطقه خلیج فارس است. اما عده‌ای مشخص در داخل و خارج منطقه، با توسل به برخی اقدامات خطرناک، در صدد افزایش تنش هستند تا از این طریق افزایش حضور نظامی خود در منطقه و نیز فروش بیشتر سلاح های آمریکایی و غربی به کشورهای خاص این منطقه را توجیه کنند؛ سلاح هایی که عمدتاً برای ارتکاب شدیدترین جنایات در یمن به کار گرفته می‌شوند.»

او ادامه داد: «آمریکائی‌ها برای پیشبرد این سیاست، به فریب، خبرسازی دروغین و اطلاع رسانی نادرست متوسل می‌شوند. نمونه روشن آن، ادعای بی‌اساس آنها علیه ایران درباره حادثه اخیر نفتکش‌ها بود که حتی از سوی برخی متحدان نزدیک آمریکا نیز حمایت نشد. ما قاطعانه این ادعا را رد کردیم. حمله به نفتکش‌هایی به مقصد ژاپن، در حالی که همزمان، نخست وزیر آن کشور در دیدار تاریخی خود از ایران، در حال گفت‌وگو با عالی‌ترین مقام‌های ایرانی بود، چه سودی می‌توانست برای ایران داشته باشد؟ ادعایی مضحک‌تر از این هم هست!؟»

روانچی گفت: «تصمیم امروز آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشانه دیگری است که آمریکا احترامی برای قوانین و نظم بین‌المللی و دیدگاه اکثریت جامعه بین‌المللی قائل نیست. برای کاهش تنش در منطقه وسیع‌تر خلیج فارس، آمریکا باید به ماجراجویی نظامی خود و به جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان دهد. همچنین منطقه نیارمند یک گفت‌وگوی واقعی منطقه‌ای درباره امنیت منطقه است. ما پیش از این آمادگی خود را برای چنین گفت‌وگویی اعلام داشته و از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته‌ایم در این زمینه ایفای نقش کند.»

جاناتان کوهن، سفیر موقت ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز پس از پایان نشست غیر علنی شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که در نشست بعدازظهر دوشنبه به اعضاء اطمینان داده که تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا، ایران را به میز مذاکره برخواهد گرداند.

کوهن که تنها به قرائت بیانیه اکتفا کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد مدعی شد که او به ۱۵ عضو شورای امنیت گفته ایالات متحده شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران در حملات ماه مه و ژوئن به نفتکش‌ها در آبهای منطقه خاورمیانه مقصر است و کشورهای جهان در واکنش به این رفتار ایران باید به صراحت آن را غیرقابل پذیرش اعلام کنند.

همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی بر پایبندی خود به اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران) و حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند.

در بیانیه این سه کشور اروپایی که فارس ترجمه کرده، آمده است: «برنامه جامع اقدام مشترک در کاهش تنش‌ها در منطقه و همچنین عدم اشاعه هسته‌ای جهان سهیم است.»

سه کشور اروپایی در این بیانیه نگرانی عمیق خود از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس را ابراز داشته‌ و اعلام کردند که این تنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران افزایش یافته است.

در بیانیه تروئیکای اروپا آمده است: «این تحولات با خطر اشتباه محاسباتی و درگیری همراه است و ما خواستار کاهش تنش‌ها و مذاکره با احترام کامل به قوانین بین‌المللی هستیم.»

از سوی دیگر دیپلمات‌ها روز دوشنبه خبر دادند که انگلیس، فرانسه و آلمان طی یادداشتی دیپلماتیک به ایران درباره عواقب عدم پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای خود هشدار دادند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته به درخواست آمریکا پشت درهای بسته برگزار شد اما اخبار درز کرده از نشست حاکی از آن است که هیچ نتیجه ای نداشته است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز که پس از نشست ددر حال عبر از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت که کدام مذاکره؟ وقتی ایران در شدیدترین فشارها از سوی غرب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار