در جریان نشست خبری در کارخانه آب سنگین اراک

کمالوندی: ششم تیر حجم اورانیوم غنی‌شده ایران از 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد

ایران نگرانی از بابت گزارش بعدی آژانس ندارد/ تصمیم‌گیری درباره تعهدات ایران در برجام برعهده شورای حکام نیست

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران خبر از عبور اورانیوم غنی‌شده این کشور از حجم 300 کیلو که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده از ششم تیرماه داد.

کد مطلب: ۹۲۲۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کمالوندی: ششم تیر حجم  اورانیوم غنی‌شده ایران   از 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد

بهروز کمالوندی، قائم مقام حقوقی سازمان انرژی اتمی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود که در کارخانه آب سنگین اراک و پیش از بازدید خبرنگاران صورت گرفت، اظهار کرد: «امروز قرار است گزارشی از آنچه در صنعت هسته‌ای انجام شده است و دستورهاییکه شورای عالی امنیت ملی و مقامات عالی نظام به سازمان انرژی اتمی ابلاغ کردند، اعلام کنیم و اطلاعاتی را درباره مجتمع خنداب ارائه کنیم.»

او درباره دستورهای رسیده به سازمان انرژی اتمی گفت: «در ارتباط با تصمیمات شورای عالی امنیت ملی، دو اقدام به سازمان اعلام شد: نخست فراتر رفتن از حجم ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده و عدم تعهد به عرضه این اورانیوم به خارج از کشور. بر اساس برجام ایران باید مازاد تولید اورانیوم خود را به بازار بین‌المللی عرضه کند. اما گام دوم بستگی به تصمیم کشورهای اروپایی و اقدامات آن‌ها در مدت تعیین‌شده از سوی ایران دارد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «با این حال ما در سازمان انرژی اتمی بر اساس تصمیم مسئولان نظام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «ما در نطنز اعلام کردیم که تولید اورانیوم چهار برابر شده و در روزهای اخیر نیز این مهم را افزایش دادیم و به این ترایب شمارش معکوس آغاز شد و دهم ژوئن مصادف با ششم تیر ماه، از سفف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور خواهیم کرد. بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت تولید اروانیوم غنی‌شده در ایران را افزایش خواهیم داد.»

کمالوندی همچنین بیان کرد: «در مورد آب سنگین نیز باید گفت که ایران اکنون مصرف‌کننده ‌آب سنگین است و ذکر این نکته ضروری است که آب سنگین در کشور کاربردهای بسیار زیادی دارد.»

اروپا فکر نکند بعد از 60 روز، 60 روز دیگر زمان خواهد داشت

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای کشورهای اروپایی بیان کرد: «اروپا هنوز فرصت دارد و باید دید که نمی‌خواهد با نمی‌تواند که کاری انجام دهند. اگر چنین باشد و کشورهای اروپایی نتوانند کاری کنند، همان طور که اظهار اجز کردند، مسئول اقدام وزارت امور خارجه خواهد بود.»

او همچنین بیان کرد: «اگر اقدام ایران در مرحله نخست کاهش تعهدات برجامی زمان‌بر بود، در مرحله دوم چنین نیست و بالارفتن سطح غنی‌سازی از ۳/۶۷ درصد، زمان زیادی نیاز نخواهد داشت بنابراین این‌طور نیست که اروپا فکر کند بعد از ۶۰ روز، ۶۰ روز دیگر زمان خواهند داشت. اگر برای آنها مهم است، باید نهایت تلاش خود را به کار گرفته و آن را را حفظ کنند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات ایران در راستای پاراگراف‌های ۳۶ و ۲۶ برجام است، خاطرنشان کرد: «به مجردی که تعهداتشان را اجرا کنند اقدامات به قبل بازخواهد گشت. با این حال، هم طراحی قبلی رآکتور اراک مدنظر است و هم بازطراحی آن. اگر بدعهدی صورت بگیرد ایران لوله‌های کالندریا را دارد و رآکتور قبلی قابل احیاست.»

او ادامه داد: «طراحی‌ها به پایان رسیده است و در مرحله تهیه ماشین‌آلات هستیم، اگر [طرف‌های برجام] صادق باشند و وظایفشان را انجام دهند، شاید ترجیح این باشد که از رآکتور جدید به دلیل مزایای آن استفاده شود. اگر آن‌ها نشان دهند وظایف خود را در برجام انجام می‌دهند و‌ مسئولان نظام تصمیمات لازم را خواهند گرفت ولی باید توجه داشت که راکتور جدید ده برابر راکتور قبلی کارایی دارد.»

کمالوندی تصریح کرد: «درباره آب سنگین و با توجه به اورهال خوبی که روی کارخانه انجام شده است، آماده افزایش ظرفیت هستیم و اگر در دو ماه آینده بازار نداشته باشیم، میزان ذخایر آب سنگین ما از ۱۳۰ تن بیشتر خواهد شد که البته نقض برجام محسوب نمی‌شود. ایران قرار بود مازاد تولید را عرضه کند و آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، این است که باتوجه به شرایط این عرضه را انجام نمی‌دهیم.»

به زودی تمام آب سنگین ایران در داخل کشور مصرف خواهد شد

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «این موضوع با تحریم ترامپ یک تفاوتی دارد، آن هم این است که در ذهن آمریکا این موضوع وجود دارد که اگر کسی از ما آب سنگین خریداری نکند، کارخانه تعطیل خواهد شد ولی ما نیاز داخلی و مصرف داخلی داریم و در زمان نه چندان دور، تمام آب سنگین ایران در داخل کشور استفاده خواهد شد.»

او در ادامه درباره وضع نیروگاه اتمی فردو نیز بیان کرد: «در فردو در مقایسه گذشته تفاوت‌های زیادی ایجاد شده است. اکنون تنها کاری که در فردو انجام نمی‌شود، غنی‌سازی است اما آنجا اکنون هم آزمایشگاه ملی مواد است و هم آزمایشگاه خلأ. حتی موارد مصرف خلا نیز در نیروگاه اتمی فردو وجود دارد.»

کمالوندی درباره نطنز نیر گفت: «در نطنز واحد اختلاط ایجاد شده و عملکرد آن به نحوی است که در غنی‌سازی یک میلیون سو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین تمام تاسیسات لازم برای یک کشور دارای صنعت هسته‌ای در ایران وجود دارد.»

او خاطرنشان کرد: «محدودیت های موقتی که جمهوری اسلامی بر اساس توافق برجام پذیرفت، مانعی برای سازمان انژری اتمی ایجاد نکرد، با این حال اگر این موانع برداشته شود، صنعت هسته‌ای به رفاه و توسعه به سرعت کمک خواهد کرد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تحریم‌های آمریکا نیز بیان کرد: «شرکت رادیو داروی ایران را بر خلاف این ادعا که غذا و دارو را تحریم نمی‌کنند، تحریم کردند ولی خوشبختانه ظرفیت ما آن‌قدر هست که نه تنها برای بیماران داخلی بلکه برای خارج از کشور نیز داروهای مورد نیاز را تولید کنیم.»

او در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اقدام متقابل ایران دربرابر اروپایی‌ها گفت: «ما منتظر اقدام طرف مقابل هستیم و پیشتر هم اعلام شده که منظور ما از اقدام آن‌ها، برداشتن تحریم‌های موجود برای فروش نفت و تحریم‌های بانکی است. مادامی که آنها اقدام عملی انجام دهند، مسئولان نظام، تصمیم به بازگشت کشور به تعهدات خود خواهند گرفت ولی هر چقدر جلوتر برویم، وضع سخت‌تر می شود. چرا که ما سرعت را بیشتر خواهیم کرد. اکنون سرعت ما 2 برابر افزایش یافته است و ممکن است در آینده افزایش بیشتری نیز پیدا کند. ما با ریتمی اقدامات خود را آغاز کردیم که هر چه بیشتر جلو برویم، سرعت کار نیز بیشتر خواهد شد.»

تامین قطعات مورد نیاز ایران؛ محک اروپایی‌ها

او در ادامه در مورد زمان بازگشت به راکتور قبلی نیز گفت: «این کار با سرعت انجام می‌شود البته برای هر اقدامی از جمله ساخت لوله‌های کالندریا یا استفاده از همان لوله‌های قبلی زمان متفاوت خواهد بود. مهم‌ترین بخش کالندریا این است که از ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز خواهد داشت اما به طور کلی ما تعهدی را نمی‌پذیریم که حتما بازطراحی داشته باشیم هر چند که باز طراحی از جمله موارد مدنظر ما محسوب می‌شود.»

کمالوندی یادآور شد: «ما همواره بر اساس منافع کشور تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در مرحله دوم، تعهد بازطراحی جدید راکتور را کنار خواهیم گذاشت که مفهوم آن، این است که اگر برای آنها مهم بود که پلوتونیوم کمتری تولید شود، سقف ذخیره ۳۰۰ کیلو باشد و ... به تعهدات خود باید عمل کنند. ما در مراحل دو ماهه به آنها فرصت می‌دهیم که به برجام بازگردند و تعهدات خود را اجرا کنند. همه دنیا شاهد بود که ایران با صبری استراتژیک یکسال نقض برجام را تحمل کرد.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره کوتاهی چینی‌ها در بازطراحی اراک نیز گفت: «آمریکا به چین فشاری آورده بود با این تخیل که اگر ایران رآکتور بازطراحی شده را نداشته باشد، نیاز به آب سنگین ندارد. آمریکایی‌ها در معافیت‌های آخر گفته بودند، آب سنگین را کسی نخرد. خوشبختانه چینی‌ها که یکی دو هفته گذشته با آنها ارتباط داشتیم، در روند خوبی با ما کار می‌کنند. امروز طراحی را خودمان انجام می‌دهیم. در حال حاضر در مرحله تامین تجهیزات هستیم که اروپایی‌ها می‌توانند تامین کنند و این محک خوبی است برای آن‌ها البته اگر تاسیسات را در اختیار ایران قرار دهند.»

کمالوندی افزود: «البته ما بسیاری از تجهیزات را می‌توانیم خودمان تولید کنیم ولی اگر به ما بدهند، با سرعت بیشتری کارمان را انجام خواهیم داد ولی اگر آن‌ها بخواهند درباره مسائل فنی، اقدامات سیاسی‌ انجام دهند، قطعا ایران مسیر خودش را در پیش خواهد گرفت.»

شورای حکام باید با عینک برجامی به این توافق نگاه کند

او بیان کرد: «با این حال ایران وارد مرحله تامین تجهیزات خواهد شد که محک مناسبی برای اروپایی‌ها است. اگر قطعات مدنظر ایران از سوی کشورهای اروپایی تامین شود، قطعا در تصمیمات ایران اثر گذار خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که روند تامین تجهیزات، ممکن است طولانی باشد اما ما درخواست برخی تجهیزات را کرده‌ایم. بازهم تاکید می‌کنم که ما بخش زیادی از قطعات را می‌توانیم تولید کنیم اما‌ وقتی درخواست به طور مثال پمپ خلا کنیم، این باعث ایجاد سرعت در اقدامات می‌شود.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستیابی به آنچه قبل از برجام وجود داشته، کاملا عملی است، گفت: «ایران در حال حاضر با کشور چین در زمینه هسته‌ای در حال کار است. انگلستان نیز در بخش فنی عملکرد خوبی داشته و می‌تواند در تامین تجهیزات به ایران کمک کند. روس‌ها هم می توانند در تامین تجهیزات PIE به ایران کمک کنند. البته آن‌ها موظفند در حوزه TC به ما کمک کنند و در همین زمینه صحبت‌هایی با روس ها داشتیم که ممکن است در پرتودهی سوخت به ما کمک‌هایی انجام دهند. بعضی کشورها هم که نمی‌توانیم از آن‌ها نام ببریم، در مورد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنند.»

او همچنین با تاکید بر لزوم وجود توازن در برجام، بیان کرد: «قطعا بین بازگشت ایران به تعهدات پیشین خود و اجرای تعهدات طرف مقابل، باید توازن وجود داشته باشد. ما در سازمان انرژی اتمی انتخاب‌های بسیار زیادی را در مقابل مسئولان قرار دادیم که زمان تعریف شده برای آن‌ها، دو ماهه است بنابراین کشورهای اروپایی فرصت زیادی ندارند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره نشست اخیر شورای حکام و هشدار به ایران به منظور اجرای کامل تعهدات برجامی خود، اظهار کرد: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره موید پایبندی ایران به برجام بوده و همواره تمام گزارشات همچون گزارش قبلی مثبت بوده است، به همین دلیل هم خیال طرف‌های دیگر برجام را راحت کرد اما آنچه مسلم است، این است که آژانس قاضی نیست، آژانس صرفا ناظر است.»

او افزود: «آنها در گزارش خود آوردند که رییس‌جمهوری در سخنرانی خود اعلام کرد که تعهدات خود را به حالت تعلیق در نمی‌آورد به همین دلیل در گزارش نمی‌نویسند که ایران برجام را نقض کرده بلکه می‌نویسند که صرفا از مرز تعیین شده فراتر رفته است بنابراین شورای حکام در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. ما یک تفسیر داریم که کار خلاف برجام انجام نمی‌دهیم به همین دلیل نگرانی از بابت گزارش‌های بعدی نخواهیم داشت. ایران موجودی اورانیوم و آب سنگین خود را به صورت روزانه به آژانس اعلام می‌کند.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «موضوع برجام قبل از اینکه به شورای حکام مربوط باشد، موضوع کشورهای حاضر در این توافق است. شورای حکام باید با عینک برجامی موضوع را ببیند، آنچه مربوط به برجام است، باید تفسیر برجامی‌ها را داشته باشد و شورای حکام به تنهایی صرفا می‌تواند درباره پادمان اظهارنظر کند. گزارش آژانس اعلام خواهد شد و ما هم نگرانی در این باره نداریم چراکه تصمیم‌گیری بین کشورهای حاضر در برجام است.»

او همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در گام‌های بعدی ایران در همکاری‌های داوطلبانه خود با آژانس درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها تغییری ایجاد خواهد کرد یا خیر نیز گفت: «ایران اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه انجام می‌دهد. ایران تا مادامی که در NPT حضور دارد، باید پادمان را اجرا کند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گام‌نهایی ایران خروج از برجام است؟ بیان کرد: «اگر این شرایط از سمت دو طرف ادامه یابد، برجامی نمی‌ماند که بخواهیم در آن بمانیم یا نمانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار