سلول درمانی جایگزین پیوند کلیه می شود

تهران (پانا) ـ محققان طب بازساختی انستیتو ویک فارست به‌دنبال رویکردی امیدوارکننده برای درمان آسیب‌های مزمن کلیوی و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی هستند.

کد مطلب: ۹۱۹۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
سلول درمانی جایگزین پیوند کلیه می شود

به گزارش مهر، بیماری‌های کلیوی یک مشکل و معضل جهانی هستند که می‌توانند به‌صورت مزمن و حاد بروز کنند. محققین در WFIRM با استفاده از ویژگی‌های منحصرفرد سلول‌های بنیادی مشتق از مایع‌آمنیوتیک نشان داده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند به‌طور بالقوه‌ای عملکرد اندام را در مدل پیش درمانگاهی بیماری کلیوی ریکاوری کنند.

نتایج مطالعه آنها نشان داده است که این نوع سلول‌های بنیادی می‌توانند یک منبع سلول ایده‌آل و یک استراتژی درمانی امیدوارکننده برای بیمارانی باشند که از بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده رنج می‌برند. سلول‌های بنیادی مشتق از مایع‌آمنیوتیک دارای توانایی تمایز چند رده‌ای و همچنین قابلیت ضدالتهابی هستند که همین‌امر آنها را منبع سلولی بالقوه‌ای برای بازسازی می‌سازد.

این سلول‌ها پاسخ ایمنی را نیز تحریک نمی‌کنند و استفاده از آنها منجربه تومورزایی نیز نشده و نگرانی‌های اخلاقی مربوط به منابع‌سلولی مانند سلول‌های بنیادی جنینی را نیز به‌همراه ندارند.

در این مطالعه، دکتر آنتونی آتالا و همکارانش در WFIRM دریافتند که سلول‌های بنیادی مایع‌آمنیوتیک تزریق شده به کلیه آسیب‌دیده در مدل جانوری، بعد از ۱۰ هفته منجر به بهبودی عملکرد کلیوی شد. یافته‌های حاصل از بیوپسی حاکی از کاهش‌آسیب به کلاسترهای مویرگی (گلومرول‌ها) در این جانوران بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تیمار با سلول‌های بنیادی مایع‌آمنیوتیک اثرات مثبتی روی بهبود عملکردی و ریکاوری ساختاری کلیه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار