جانشین وزیر در ستاد مدرسه‌محوری: با مدرسه‌محوری معلم، مدیر، دانش‌آموز و والدین قدرت تصمیم‌گیری دارند

تهران (پانا) - مشاور و جانشین وزیر آموزش و پرورش در ستاد مدرسه محوری تاکید کرد در مدل مدرسه‌محوری؛ مدیران آزادی عمل بیشتری برای ارائه دیدگاه‌های جدید درباره راهبردهای تدریس و نحوه مقابله با مشکلات دارند.

کد مطلب: ۹۱۰۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
جانشین وزیر در ستاد مدرسه‌محوری: با مدرسه‌محوری معلم، مدیر، دانش‌آموز و والدین قدرت تصمیم‌گیری دارند

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، فریبرز حمیدی در ستاد اجرایی مدرسه‌محوری گفت: «آموزش‌وپرورش باید بتواند پاسخگوی انتظارات تازه برای رسیدن به تعالی باشد. جامعه انسانی کشور ما در فرایند ترقی و تکامل خود در عرصه‌های مختلف نیازمند برنامه‌هایی پویا و آینده محور است و در مدل مدرسه‌محوری؛ معلمان، مدیران، دانش آموزان و والدین هستند که قدرت تصمیم‌گیری دارند، بنابراین در این نوع مدارس پست‌ها و مقام‌های سنتی و رسمی مدرسه تغییر کرده است.»

او افزود: «در شیوه مدرسه محوری؛ مدارس برنامه‌های بهتر و مؤثرتری را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. زیرا منابع و امکانات فراهم‌شده و فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌یافته منطبق با نیازها و انتظارات دانش آموزان است.»

مشاور و جانشین وزیر در ستاد مدرسه محوری ادامه داد: «در نظام مدرسه محوری اساساً فرهنگ حاکم بر مدارس تغییر می‌کند، مفاهیم سنتی و نظریه‌های کلاسیک بر هم می‌خورد و جو جدیدی از روابط و همکاری گروهی، ارتباطات بین فردی، مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی متعهدانه و حرفه‌ای شدن افراد به وجود می‌آید که در نتیجه آن محیط‌های یادگیری جدید محیط‌های بسیار مطلوب‌تر، بارورتر و اثربخش‌تری برای همه افراد ذینفع در مدرسه به‌ویژه دانش آموزان ایجاد می‌‌شود.»

حمیدی در ادامه بر مسئله تواناسازی افراد در مدرسه، اعتماد به آن‌ها، سپردن مسئولیت و مشارکت فعال آن‌ها تاکید کرد و گفت: «تواناسازی در مدرسه یعنی واگذار کردن قدرت و اختیار به‌طور قانونی و رسمی به دیگران و باید توجه داشت که مدرسه محوری و تواناسازی معلم یک فرایند آسان و یک مفهوم ساده نیست که بتوان آن را یک‌شبه پیاده کرد بلکه بالعکس یک مفهوم و فرایند پیچیده و دشوار است که مستلزم پختگی قضاوت و تصمیم‌گیری، توانایی‌ها و مهارت‌های ادراکی و تحلیلی بالا از طرف افراد ذی‌نفع دارد.»

او گفت: «تمایل به مشارکت و مسئولیت‌پذیری واقعی ذی‌نفعان مدرسه می‌تواند مدرسه را یک جامعه یادگیری بهتر، خوش آینده‌تر و امیدوارکننده‌تری برای همه دانش آموزان بسازد. در مدل مدرسه محوری؛ مدیران آزادی عمل بیشتری برای ارائه دیدگاه‌های جدید در مورد راهبردهای تدریس و نحوه مقابله با مشکلات دارند.»

مشاور و جانشین وزیر در ستاد مدرسه محوری گفت: «همه عوامل مدرسه در تدوین و اجرای طرح‌های آموزشی از تصمیم‌گیری تا اجرا و ارزشیابی مشارکت می‌کنند و اعتماد عمومی، رضایت گروهی و توانمند شدن مهم‌ترین عوامل انسانی مدرسه یعنی معلمان و مردم توسعه می‌یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار