سازمان دانش‌آموزی نشاط را به منطقه محروم حاشیه تهران برد؛ اینجا کسی از تعطیلی مدرسه خوشحال نمی‌‌شود

تهران (پانا) – همه 770 دانش‌آموز مدرسه مفتح واقع در منطقه 19 تهران به همت مربی پرورشی مدرسه عضو سازمان دانش‌آموزی شده‌اند و به همین مناسبت در همایش پیشتازان از این مربی پرورشی قدردانی شد.

کد مطلب: ۹۰۸۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی  نشاط را به منطقه محروم حاشیه تهران برد؛ اینجا کسی از تعطیلی مدرسه خوشحال نمی‌‌شود

در روزگاری که گفته می‌شود دانش‌آموزان مدارس دعای شان نیامدن معلم به کلاس است و برای شنیدن صدای زنگ پایانی مدرسه لحظه‌شماری می کنند و باشنیدن صدای زنگ چنان پا به فرار می گذارند که گویی در اسارتگاه محبوس بوده‌اند، یک معلم پرورشی خلاق در یکی از مناطق محروم شهر تهران با ایده‌های ناب دانش‌آموزانش را عاشق مدرسه کرده است؛ مدرسه‌ای در حاشیه شهر تهران با امکانات و تجهیزاتی اندک اما مملو از شعر و ترانه و پویایی و صدای خنده‌هایی که از آن سوی دیوار مدرسه دل هر رهگذری را شاد می‌کند.

این دبستان دوره اول دخترانه (پایه‌های اول تا سوم ابتدایی) واقع در منطقه 19 تهران با تلاش و ممارست معلم پرورشی محبوبش، اعظم جهاندوست، توانسته است همه دانش آموزانش را به عضویت سازمان دانش‌آموزی درآورد؛ دانش‌آموزانی که به رغم سن کم‌شان، همه سرودها و رژه ها را هماهنگ و بدون نقص اجرا می‌کنند. جهاندوست در گفت‌وگو با پانا می گوید: برای اولین بار است که مدرسه‌ای با این آمار بالا و در منطقه‌ای چنین محروم توانسته همه دانش‌آموزانش و حتی معلمان مدرسه را که تعدادشان در مجموع نزدیک به 800 نفر می‌شود، به عضویت سازمان دانش‌آموزی درآورد. او با تاکید بر اینکه عضویت کاملا داوطلبانه بوده ‌است، می‌افزاید: مدرسه مفتح 770 دانش‌آموز دوره اول ابتدایی دارد و از آنجا که بچه ها در این سن نیاز به شادی و نشاط در مدرسه دارند تا علاوه بر فراگیری مهارت‌های زندگی خاطره خوبی از مدرسه برای شان باقی بماند تصمیم گرفتم سرودها و رژه‌های مربوط به سازمان دانش آموزی را به آنها آموزش دهم. در حین آموزش این سرودها، مفاهیم با ارزشی مانند میهن‌پرستی و نوع‌دوستی نیز به دانش‌آموزان منتقل می‌شود. به دلیل حال و هوای پرنشاطی که این مضامین در قالب شعر برای بچه ها ایجاد می‌کرد کم‌کم تعداد دانش‌آموزان علاقه‌مند به عضویت در سازمان دانش‌آموزی زیاد شد.

یک‌چهارم دانش آموزان منطقه 19عضو سازمان دانش آموزی‌اند
همچنین ناصرشمس، مدیر سازمان دانش آموزی منطقه 19، با اشاره به کمی سن دانش‌آموزان مدرسه این می گوید: در مدرسه مفتح از اول مهر عضو گیری برای سازمان دانش‌آموزی شروع شد اما زمان زیادی نگذشت که همه دانش‌آموزان و حتی معلمان این مدرسه عضو سازمان تشکیلات دانش‌آموزی شدند و آموزش‌های معاون پرورشی از آبان شروع شد. سازمان دانش‌آموزی از این معلم پرورشی حمایت کرد اما تلاش و صبوری او برای آموزش به دانش‌آموزان بسیار شایسته قدردانی است. او می‌افزاید: در منطقه 19، یازده هزار و دویست عضو داریم و با توجه به تعداد دانش‌آموزان منطقه باید گفت حدود یک‌سوم دانش آموزان مان عضو سازمان دانش‌آموزی هستند. اما مدرسه مفتح در منطقه بالاترین آمار را دارد و همه داوطلبانه عضو سازمان شده‌اند.

در طول شش ماه همه دانش آموزان جذب سازمان دانش آموزی شدند
هایده طالبلو، مدیر مدرسه مفتح ضمن قدردانی از زحمات جهاندوست می گوید: با شروع سال تحصیلی مربی پرورشی آموزش‌های عضویت در سازمان دانش‌آموزی را آغاز کرد و در همین شش ماه سال تحصیلی که آغاز شده است همه دانش آموزان جذب سازمان دانش آموزی شدند. پیش از این فقط پایه سوم ما عضو سازمان بودند اما امسال مربی پرورشی تصمیم گرفت که آموزش‌ها کل پایه‌ها را دربرگیرد چراکه نظرشان این بود که این بچه ها استعداد دارند و یاد می‌گیرند. اکنون همه زحمات‌ ایشان به ثمر نشسته است.

سازمان دانش آموزی گلوگاهی برای ترویج برنامه های پرورشی
مهدی شاملو، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه 19 تهران، در گفت‌وگو با پانا می‌گوید: آنچه در سند تحول آموزشی به آن اشاره شده این است که مدارس ما باید از یک نهاد صرفا آموزشی به یک نهاد اجتماعی وفرهنگی تبدیل شود. با استفاده از این بند سند تحول سعی می شود وارد بحث شاداب‌سازی مدارس برای دانش آموزان شویم. سازمان دانش‌آموزی در این حوزه وارد عمل شده است و فرصتی فراهم می‌کند تا روحیه شادابی به دانش‌آموزان‌مان مخصوصا در مدارسی مانند دبستان مفتح که در بخش آفتاب قرار دارد و جزو مناطق محروم تهران تعریف می‌شود، تزریق شود.

او می افزاید: در حالیکه مشکلات اقتصادی و غیره دانش‌آموزان را اذیت می‌کند سعی داریم با استفاده از ظرفیت دانش‌موزی به گونه‌ای رفتار کنیم که بچه‌ها در مدرسه در یک محیط شاد و آرامی باشند و آن‌قدر مدرسه برای شان جذابیت داشته باشد که لحظه‌شماری کنند تا به مدرسه بیایند.
شاملو با اشاره به نقش مهم سازمان دانش‌آموزی در ایجاد نشاط در مدارس می گوید: اگر بخواهیم مسایل فرهنگی و پرورشی تاثیرگذار باشد، سازمان دانش‌آموزی می‌تواند گلوگاه خوبی باشد و می‌توان بچه‌ها را در زمینه فعالیت‌های تعریف‌شده در این سازمان فعال کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار