اولین دوره مسابقات دانش آموزی "سازه نجات" در نیشابور برگزار شد

نیشابور ( پانا ) - اولین دوره مسابقات دانش آموزی "سازه نجات" در نیشابور با هدف افزایش روحیه تعاون، کشف خلاقیت‌های دانش آموزان با همکاری سازمان دانش آموزی آموزش وپرورش ،جهاد دانشگاهی و مرکز رشد شهرستان برنامه ریزی و اجرا شد.

کد مطلب: ۹۰۸۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اولین دوره مسابقات دانش آموزی "سازه نجات" در نیشابور برگزار شد

این دوره از مسابقات که در روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) وروز جوان برگزار شد، تیم هایی از تمام دوره های تحصیلی دانش آموزان در آن شرکت کردند.

تیم‌های حاضر در این رقابت باید سازه‌ای خاص بسازند و تخم‌مرغ به گونه‌ای در این سازه‌ها جاسازی شود که در اثر سقوط سازه از ارتفاعی مشخص، تخم مرغ از سازه خارج شود در حالی که کمترین آسیب را دیده باشد.

بر اساس قوانین تدوین شده، خلاقیت و ایده‌ای نو برای محافظت از تخم‌مرغ و سالم ماندن تخم‌مرغ‌ برای تیم‌ها امتیاز محسوب می‌شود. همچنین سازه هایی با وزن کمتر، سرعت بیشتر و دقت بیشتر نمرات بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

ایده اصلی این مسابقه طرحی بود که از سوی ناسا مطرح شد؛ ناسا برای پرتاب ماهواره و کاوشگر به سطح اجرام آسمانی، سیارات و همچنین رساندن امکانات و وسایل لازم به فضانوردان ساکن در فضا تصمیم به انجام آزمایشاتی در این مورد گرفت که بتوان اجسام شکننده را به گونه‌ای از فاصله مشخص رها کرد که تا حدممکن آسیبی به شی ء مورد نظر نرسد.

کاوشگر باید درون سازه‌هایی قرار گیرد که پس از برخورد با سیاره‌ها و اجرام آسمانی بتواند ضمن کاستن سرعت، به سادگی و با حفظ محموله درون خود با کمترین خسارت بر سطح سیاره مورد نظر نشسته، به کاوش و بررسی بپردازد و اطلاعات کسب شده را به زمین ارسال کند.

همچنین ارائه ایده‌هایی برای کاهش آسیب به بسته‌هایی که از طریق هواپیما برای کمک رسانی به مناطق مختلف فرستاده می‌شود مانند مناطق سیل زده اخیر، حفاظت از بسته‌های پستی، طراحی پوشش‌های حفاظتی چتربازان و... هم می‌تواند کاربرد نتایج این مسابقه را مورد هدف قرار دهد.

در این دوره از مسابقات بیش از 250 نفر در قالب 102 تیم با 145 سازه شرکت کردند که در پایان پنج تیم برتر به شرح ذیل معرفی شدند؛

تیم اول از مدرسه گنجینه با 1249 امتیاز

تیم دوم از مدرسه وکیلی 10 با 1244 امتیاز

تیم سوم از مدرسه فضل بن شاذان با 1146 امتیاز

تیم چهارم از کانون فرزندان امام با 1054 امتیاز

تیم پنجم از مدرسه نصر با 727 امتیاز

ضمنا تیم های برتر و ایده های خلاق جهت پرورش ایده های و طرح هایشان به پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار