بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به کره شمالی سفر می‌کنند

تهران (پانا) - دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل می‌گوید در صورت توافق با کره شمالی در مورد دست کشیدن از برنامه هسته‌ای در عرض کمتر از یک هفته بازرسان این سازمان برای تأیید خلع سلاح به این کشور اعزام می‌‌شود.

کد مطلب: ۹۰۴۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به کره شمالی سفر می‌کنند

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری آسیا، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) برگزار شد، به 15 عضو این شورا گفت، با توجه به تصویب هیات ‌مدیره ما می‌توانیم ظرف چند هفته به هرگونه درخواست اعزام بازرسان به کره شمالی پاسخ دهیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل گفت، آژانس اتمی تنها سازمان مجهز و بی‌طرفی بود که توانست این اقدام را انجام دهد.
یادآور می‌شود بعد از اخراج بازرسان سازمان انرژی اتمی از پیونگ‌یانگ، بازرسان این سازمان از سال 2009 میلادی هیچ دسترسی به فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی ندارند و تنها روند فعالیت‌های این کشور را از طریق تصاویر ماهواره‌ای دنبال می‌کنند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: برنامه هسته‌ای کره شمالی و همه موارد مرتبط با آن از طریق اطلاعات منابع آشکار و تصاویر ماهواره‌ای بر اساس مقررات پادمانی ارزیابی می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های اتمی این کشور و روند مذاکرات سیاسی آن با آمریکا اظهار امیدواری کرد که این فرایند به یک توافق و اجرای خلع سلاح واقعی شود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: آژانس نقش مهمی در مذاکرات سیاسی میان کشورهای مرتبط ندارد. بااین‌حال، مهم است که هرگونه توافق در مورد خلع سلاح اتمی با یک مکانیسم تأیید شدنی مؤثر و پایدار همراه باشد.
'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سال گذشته با محوریت موضوع خلع سلاح هسته‌ای دو بار با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.
شورای امنیت از سال 2006 تاکنون کره شمالی را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داده است تا منابع مالی برنامه‌های موشکی هسته‌ای و بالستیک پیونگ‌یانگ را خنثی کند.
ترامپ و کیم جونگ اون اخیراً در ماه فوریه در شهر هانوی ویتنام دیدار کردند، اما با توجه به اختلاف در مورد تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی این نشست بدون هیچ توافقی پایان یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار