آخرین وضعیت سیل و آب‌گرفتگی در شهرهای ایران: لرستان در بحران

تهران (پانا) - از صبح امروز (دوازدهم فروردین) شهرها و روستاهای مختلف کشورمان با سیل و آب‌گرفتگی مواجه بوده‌اند و بر اساس آخرین گفته‌های مسئولان وزارت کشور، تمامی دستگاه های مسئول در سیل در آماده باش 24 ساعته به سر می‌برند.

کد مطلب: ۹۰۴۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت سیل و آب‌گرفتگی در شهرهای ایران: لرستان در بحران

از بامداد گذشته مسئولان مختلف کشورمان به ویژه در وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در اطلاعیه‌ها و اظهارات مختلفی تاکید کرده بودند که با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، دوازدهم فروردین ماه شاهد بارش گسترده باران و در نهایت طغیان رودخانه ها و آب گرفتگی و سیل در شهرها و روستاهای مختلف کشورمان خواهیم بود.

اخبار منتشر شده در کانال های مختلف تلگرامی نیز حاکی از ورود شبانه نفربرهای ارتش به شهرهای مختلف کشور برای امدادرسانی به سیل زدگان بود.

در همین راستا حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس‌هایی جداگانه با استانداران و فرمانداران مختلف کشورمان ضمن تاکید بر لزوم هوشیاری کامل در مواجهه با سیل در جریان آخرین گزارش‌ها قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آخرین وضعیت شهرهای دخیل در سیل ایران به تفکیک هر استان و به صورت لحظه‌ای ارائه می‌شود:

لرستان؛ گرفتار در بحران

- اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های رسمی کشور و کانال های تلگرامی حاکی از آن است که استان لرستان در قیاس با سایر استان‌های کشورمان وضع وخیم‌تری دارد.

- آب‌گرفتگی معابر شهری لرستان به حدی است که صبح امروز سازمان مدیریت بحران در اطلاعیه ای اعلام کرد که باند فرودگان خرم اباد به دلیل سیل تعطیل شده که در نتیجه آن کلیه پروازها از سراسر کشور به این استان تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

- رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان در اظهاراتی خبر از قطع راه‌های ارتباطی به این شهرستان می‌دهد. او همچنین گفته که به علت قطع راه‌های ارتباطی در پل‌دختر لرستان، امکان امدادرسانی هوایی و زمینی به مناطق سیل‌زده وجود ندارد ولی نیروهای هلال احمر در منطقه حضور دارند و امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

- تصاویر منتشر شده در نورآباد حکایت از بارش شدید برف در این منطقه دارد.

- با تمام این تفاسیر وضعیت معمولان لرستان در قیاس با سایر شهرهای این استان به مراتب بدتر است. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده حاکی از آن است که آب تا سقف خانه‌های ساکنان این منطقه رسیده است. حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان در تشریح آخرین وضعیت این منطقه گفته است که تا کنون راه ارتباطی ۱۰۰ روستای این بخش مسدود شده و راه ارتباطی معمولان با خرم‌آباد و پل‌دختر نیز قطع شده است. او همچنین گفته که سیل موجب تخریب پل ارتباطی به ۵ روستای معمولان شده و از طرفی آب آشامیدنی شهر معمولان نیز قطع است.

- اخبار منتشر شده حاکی از قطعی سراسری تلفن ثابت و همراه و اینترنت در شهرستان کوهدشت و بخش های تابعه از صبح امروز است بنابراین ارتباط تلفنی با این منطقه به دلیل قطع تلفن تا اطلاع ثانوی مقدور نیست.

- در خرم‌آباد مرکز استان هم معاون عمرانی استاندار لرستان در گفت‌وگو با سیما خبر داده ۱۵۰هزار نفر از ساکنان مناطق در معرض خطر باید منازل‌شان را ترک کنند و تخلیه خانه‌ها ادامه دارد. سیل در برخی خیابان‌های خرم‌آباد جاری شده است.

- روستای بابازید پل‌دختر به طور کامل به زیر آب رفته است.

- وضع شهر دورود هم قرمز است و با طغیان سیل از ساکنان حاشیه رودخانه خواسته شده خانه‌های خود را ترک کنند.

- روستای ملاوی شهرستان پل‌دختر هم به طور کامل به زیر آب رفته و نیاز به امدادرسانی فوری دارد.

- فرماندار دلفان در این استان به خبرگزاری مهر گفته سیل ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و باعث قطع راه ارتباطی ۳۵۰ روستا، تخریب 15هزار هکتار مزرعه کشاورزی و ۱۰۰۰ هکتار باغ، تخریب ۱۲۰۰ دامداری سنتی و ۴هزار واحد مسکونی و تجاری در شهر نورآباد و روستاهای این شهرستان شده است.

- طبق گزارش‌ها تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه از شهرستان پل‌دختر، بخش غربی این شهر به زیر آب رفته و سیل به سمت مناطق دیگر این شهر در جریان است.

- ایران‌تایمز در ساعت 14 و 50 دقیقه نوشته است که پل اناری در خرم‌آباد تخریب شده است. این وب‌سایت هم‌چنین ساعتی بعد خبر داد پل گاومیشان در تنها محور اتصال استان‌های لرستان و ایلام تخریب شده است.

- نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در ساعت ۱۷ به ایسنا گفته ۳۰ روستای این منطقه در محاصره سیل هستند و یک‌سوم شهر دورود به زیر آب رفته است.

- ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از ساکنان شهرک‌های شهرداری، قلعه حاتم و شمیسا در شهر بروجرد خواسته شد منازل خود را هر چه سریع‌تر ترک کنند. آب‌گرفتگی در بروجرد رو به افزایش است.

- تصاویر منتشر شده از معمولان تا عصر امروز نشان می‌دهد که ارتفاع آب تا پشت بام‌های خانه‌های این شهر هم رسیده است.

- تصاویر مخابره شده از شهروندان در شهرستان سلسله لرستان نشان می‌دهد که این شهرستان هم دچار آب‌گرفتگی شدید است.

- نماینده پل‌دختر و معمولان در مجلس از رئیس‌جمهور خواست شخصا امکانات امدادی را برای این نقاط بسیج کند. به گفته او بیش از ۱۰۰ روستا در محاصره سیل قرار دارند.

- اورژانس هوایی ایلام برای کمک به سیل‌زدگان لرستان وارد عمل شده است که گزارش شده که ۹ نفر را در روستای چم‌مهر را نجات داده است.

- پل کشکان تخریب و به همین دلیل مسیر خرم‌آباد به کوهدشت مسدود شده است.

- فرماندار دلفان ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به ایسنا گفت سیل در این شهرستان تاکنون ۲ نفر تلفات داده است.

- سخنگوی سازمان مدیریت بحران خبر داد ۱۴ بالگرد در اصفهان آماده کمک به سیل‌زدگان پل‌دختر هستند اما شرایط جوی اجازه پرواز به این بالگردها نمی‌دهد.

- مدیرکل اورژانس لرستان ساعت 22 و 30 دقیقه اعلام کرد ۱۲ نفر در پل‌دختر نجات داده شده‌اند. او گفته برای ساکنان این شهر که به کوه‌ها پناه برده‌اند با توجه به سرمای هوا نگرانی وجود دارد.

خوزستان همچنان اسیر سیل

- استان خوزستان چندروزی هست که با مساله سیل همچون سایر استان های کشورمان دست به گریبان است. با این حال به نظر میرسید دوازدهم فروردین آرام تری را ساکنان این استان تجربه کنند تا اینکه حبر شکسته شدن یکی از سیل بندهای این استان رسانه‌ای شد. یکی از سیل بندهای شهر الهایی واقع در پشت پمپ بنزین شهر الهایی شکسته شد و در نتیجه آن زمین های زراعی اطراف آن به صورت کامل زیر آب رفت. شهر الهایی در مسیر شاهراه اهواز - تهران و بین اهواز و شوش است. اوضاع این استان و سیل های مکرر باعث شده است تا برخی از ساکنان و کسبه درب مغازه های خود را ایزوگام کنند تا بتوانند از ورود سیل به مغازه های خود جلوگیری کنند.

- اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز که قرار بود صبح امروز (دوشنبه) به منظور تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران به ایلام سفر کند، به دنبال تشدید بارش‌ها و نبود امکان پرواز هواپیما در لرستان و ایلام، از راه زمینی عازم اندیمشک در استان خوزستان شد.

- برخی کانال های تلگرامی به نقل از ستاد مدیریت بحران اعلام کرده اند که سیلاب های استان لرستان و چهارمحال بختیاری به سمت خوزستان در حرکت هستند و ۴۸ ساعت وضعیت فوق العاده در پیش است.

- ایران‌تایمز نوشته است که سیل‌بند روستای بیت‌غایب در خوزستان شکسته و آب به درون مزارع حاشیه رودخانه دز جاری شده است.

- آتش‌نشانی اهواز به شهروندان این شهر هشدار داده به دلیل امکان طغیان رودخانه‌ها از ساحل کارون فاصله بگیرند.

- معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در ساعت 15 تاکید کرد برخی خانه‌های محله‌های سیدخلف و چنیبیه این شهر باید تخلیه شوند.

- دقایقی قبل از ساعت ۱۶، فرماندار دزفول دستور تخلیه روستاهای زاویه این شهرستان را صادر کرد.

- مدیریت بحران شهرستان حمیدیه به ساکنان روستاهای این شهرستان هشدار داد آماده تخلیه خانه‌های خود باشند.

- فرماندار اهواز ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه خبر داد ۱۳ روستای منطقه بامدژ این شهرستان دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

- فرماندار دشت آزادگان ساعت ۱۸ هشدار داد که سوسنگرد در خطر زیر آب رفتن قرار دارد و از همه نیروها و دستگاه‌های اجرایی خواست برای گذر از بحران همکاری کنند.

- سرپرست فرمانداری دزفول ساعت ۱۸ و ۳۰ پقیقه به ایرنا گفته دستور تخلیه 8 روستا در این شهرستان صادر شده است.

- شهردار ایذه به دلیل حضور نداشتن در محل خدمت در زمان بحران تعلیق و از فرماندار این شهرستان خواسته شد به سرعت به جای او سرپرست انتخاب کند.

- شهردار اهواز ساعت ۲۱ خبر داد برخی خانه‌های محله سیدخلف این شهر ترک برداشته و از ساکنان باقی مانده در این خانه‌ها خواست به محل‌های امن در نظر گرفته شده بروند.

- فرماندهی انتظامی خوزستان حضور در پارک‌ها را برای روز سیزدهم فرودین ممنوع کرد.

- پایگاه محلی عصر جنوب ساعت ۲۳ از قول شهردار دزفول به شهروندان ساکن در مناطق ساحلی این شهر هشدار داد برای ترک احتمالی خانه‌هایشان در ساعات آینده با توجه به بالا رفتن دبی رودخانه آماده باشند.

- سیل‌بند روستای دریسیه در خوزستان دقایقی بعد از ساعت ۲۳ شکسته شد و این روستا در حال زیر آب رفتن است. از اهالی خواسته شده هر چه سریع‌تر خانه‌ها را ترک کنند.

چهارمحال بختیاری و تخلیه منازل مسکونی

- عباسی، استاندار چهارمحال بختیاری ظهر امروز در تشریح آخرین وضعیت این استان گفت: «حدود ۲۰۰-۳۰۰ هزار متر مکعب آب پشت سد است و سد لبریز شده است، علی رغم اینکه همکاران تلاش کردند حدود ۴۰-۵۰ خانه در معرض خطر را تخلیه کردند اما هنوز هم سد خطراتی دارد، چراکه در صورت شکسته شدن دیواره‌های سد، ممکن است خسارت جانی به بار آورد. همچنین در شهرستان‌های دیگر تمام رودخانه‌ها طغیانی است و روستای پایندر نیز تخلیه شده است.»

- برهان حسین‌پور آقایی، فرماندار شهرستان لردگان در اظهاراتی که ایسنا ظهر امروز آن را منتشر کرد در تشریح وضعیت این استان اظهار کرد: «وضعیت شهرستان لردگان حاد است به گونه‌ای که احتمال ریزش سد خاکی گنج در بخش فلارد وجود دارد بنابراین باید تمامی منازلی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند خالی از سکنه شوند زیرا احتمال سیلاب وجود دارد. در حال حاضر به دلیل بارش باران، جاده خاکی بخش رودشت مسدود شده است، همچنین دو محور ارتباطی در بخش منج دچار ریزش شده است.»

- مرتضی زمانپور، فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز در اظهاراتی جداگانه از قطع برق 87 روستای این شهرستان خبر داده است. او همچنین گفته است که «3 روستان به صورت کامل و مابقی روستاها به صورت بخشی جابجا شده‌اند.»

- عصر امروز شهر سودجان در این استان در آستانه آب‌گرفتگی شدید قرار دارد و آب تا زیر پل‌های این شهر رسیده است. فرماندار شهرستان شهرکرد هم اعلام کرد تردد بین شهرکرد و سودجان ممنوع است.

ایلام بحرانی روبه افزایش

- از صبح امروز اخبار بسیاری درباره استان ایلام منتشر شده است. یکی از مهمترین این اخبار قطع ارتباط تلفنی با این استان است. قاسم سلیمانی، استاندار ایلام در اظهاراتی با تایید خبر در تشریح جزئیات آن گفت: «از ساعت ۳ بامداد امروز، ارتباط مخابراتی تلفن همراه و تلفن ثابت استان ایلام با کشور قطع شده است و با تلفن ثابت در استان به سختی ارتباط برقرار می‌شود. فیبر نوری این استان از سه محور قصر شیرین در کرمانشاه، محور کوهدشت لرستان و محور سال آباد ایلام فعال بود.»

- نورالله دلخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز از رانش زمین در جاده ایلام - مهران خبرداده است.

- در ساعت 14 و 50 دقیقه جاری شدن سیل در دره‌شهر این استان گزارش شده است.

تخریب 32 خانه در همدان

- همدان نیز همچون 14 استان دیگر کشور درگیر سیل است. از صبح امروز اختلاف مختلفی درباره تخریب منازل مسکونی در این استان گزارش شده است و خبرنگاران فعال در این استان وضعیت را بحرانی توصیف کرده‌اند. یکی از خبرنگاران این استان که در ایسنا همدان مشغول به کار است در توصیف وضعیت این استان در شبکه اجتماعی خود نوشته است: «با وجود اینکه انتظار می رفت روستاهای بخش زرین دشت از جمله لیلان، بالاجوب، چناری، عسگرآباد در معرض خطر قرار بگیرند و انتظار آمادگی بیش از پیش را از مدیریت بحران داشتیم اما ظاهرا شدت بارش ها و طغیان رودخانه مدیریت بحران را هم غافلگیر کرده است.»

- ایرنا نوشته مرادی، شهردار برزول از مردم شهر درخواست کرد که شب نخوابند و هوشیار باشند و هر تعداد کیسه دارند از شن و ماسه پر کنند و در حیاط بگذارند.

- در نهاوند به مردم هشدار داده شده است که از خانه بیرون نیایند. در برخی روستاهای شهرستان نهاوند از جمله بخش های خزل، گیان، برزول و مرکزی سیلاب سبب گرفتگی معابر و محاصره شدن روستاها شده است که شدت این وضعیت در روستاهای حاشیه رودخانه بیشتر است. از سوی دیگر اخباری مبنی بر ریزش کوه در بلوار خلیج فارس ورودی شهر نهاوند منتشر شده است که خوشبختانه مجروح یا کشته ای برجای نگذاشته است.

- گاز روستاهایی چون تازناب ها، محمد آباد علیا و سفلی، راوند و رود حسن ها در شهرستان نهاوند به علت برخورد گریدر اداره راهداری با لوله گاز قطع شده است.

- یخچال میرفتاح، بنای خشتی دوره قاجاریه در ملایر به دلیل بارندگی و سیل فروریخته است.

- حسین افشاری، فرماندار شهرستان همدان گفته است که ۲۱ منزل مسکونی در سطح شهر همدان دچار آبگرفتگی شدند که ۵ واحد از این منازل در روستای قاسم‌آباد هستند.

- فرماندار شهرستان اسدآباد گفته است که به علت شدت بارش باران امروز تاکنون 32 واحد منزل مسکونی و واحد دامی در سطح روستاهای این شهرستان تخریب شده است.

- ایرنا ساعت ۱۸ از مدیرکل مدیریت بحران استان همدان نقل کرده که برق ۱۰۵ روستای همدان قطع شده است.

مسدود شدن راه ۱۶ روستا در آذربایجان شرقی

- استان آذربایجان شرقی نیز از دیگر استان های کشورمان محسوب میشود که با سیل دست به گریبان است ولی اخبار منتشر شده در این استان حاکی از آن است که وضعیت ساکنان آن در قیاس با استانی نظیر لرستان به مراتب بهتر است. اخبار متشر شده درباره این استان حاکی از آن است که راه ۱۶ روستای شهرستان چاراویماق از توابع این استان مسدود شده است.

- محمدباقر هنربر، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی خبر از شکسته شدن باکس‌های سه پل در هشترود بر اثر بارندگی‌ها داد و افزود: «این باکس‌ها بر اثر طغیان رودخانه شکسته‌اند.»

- فرماندار شهرستان هشترود از جاری شدن سیل در روستاهای این شهرستان، قطع ارتباط چهار روستا و تخریب ۹ خانه خبر داد.

مرکزی؛ سیل در شازند

- تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که سیل در شازند اراک و در مقابل پتروشیمی شازند جاری شده و به این استان هم رسیده است. این استان هم‌چنین با طغیان رودخانه‌ها مواجه است.

- استاندار استان مرکزی ساعت ۱۷ امروز تاکید کرد خانه‌های اطراف و در مسیر خروجی سد کرهرود باید تخلیه شوند.

- استاندار مرکزی ساعت ۲۰ به شبکه خبر گفت تاکنون سیل در استان تاکنون کنترل شده و به محض اطمینان از وضع این استان، امدادگران مرکزی به کمک سیل‌زدگان لرستان خواهند رفت

تهران، سیل در فشم

- با وجود آب‌گرفتی و جاری شدن آب در فشم، سرپرست مدیریت بحران تهران گفته است مشکلی در فشم وجود ندارد و تردد در معابر فشم جریان دارد.

- جاده کن برای جلوگیری از خسارت‌هانی جانی و تهدید سلامت مسافران بسته شده است.

- از شهروندان تهرانی خواسته شده به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها از تردد در مسیر پارک کوهسار و امامزاده داود خودداری کنند.

- تصاویر شهروندان نشان می‌دهد سیل به شهر پرند در استان تهران رسیده و این شهر دچار آبگرفتگی است.

- از ساعت ۲۱ گزارش شده که برخی معابر تهران از جمله بلوار اشرفی اصفهانی، بزرگراه همت و بزرگراه نیایش دچار آبگرفتگی شده‌اند.

- رئیس پلیس راهوار تهران در گفت‌وگوی ساعت ۲۳ خود با شبکه خبر از آب‌گرفتگی در ۲۶ نقطه تهران خبر داد.

گلستان؛ افزایش سرعت تخلیه گمیشان

- سرپرست استانداری گلستان عصر امروز خبر داد لایروبی کانال اصلی گمیشان به طور کامل انجام شده است و امکان خروج آب به سمت دریا از شمال، جنوب و مرکز شهر به وجود آمده. ایلنا هم‌چنین نوشته دو انفجار در دهانه رود قره‌سو از سوی سپاه ایجاد شده تا سرعت خروج آب به سمت دریا بیشتر شود.

مازندران؛ سیل در جویبار و تلار

- فرماندار جویبار خبر داد 25 روستای شهرستان جویبار تحت تاثیر سیل قرار گرفته است، همچنین 520 واحد مسکونی دچار آسیب شده و قابل تعمیر هستند و بیش از 400 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها و دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

- مدیرکل مدیریت بحران مازندران ساعت 22 به ایسنا گفت سیل عظیمی از رودخانه تلار وارد شهر زیرآب شده و برخی منازل مسکونی در این شهر تخلیه شده‌اند.

- فرمانداران نور و چالوس هشدار دادند وضع رودخانه‌ها در این دو شهر به گونه‌ای است که احتمال سیلابی شدن آن‌ها وجود دارد.

قزوین؛ مسدود شدن اتوبان قزوین - رشت

- ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه خبرآنلاین نوشت که به دلیل سیلابی شدن رودخانه، اتوبان قزوین-رشت در استان قزوین مسدود شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار