برگزاری آیین بهارانه در نوخندان

نوخندان(پانا)-آیین استقبال از بهار با هدف احیای فرهنگ و رسوم بومی ،محلی در منطقه نوخندان برگزار شد

کد مطلب: ۹۰۰۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آیین بهارانه در نوخندان

آیین استقبال از بهار کار مشترکی از کانونهای فرهنگی و تربیتی، هنرستان عصمتیه و دبیرستان سمانه منطقه نوخندان با هدف احیای فرهنگ و سنن بومی منطقه و آشنایی دانش آموزان با آنها برگزار شد.

در آیین بهارانه اجرای گروه موسیقی دانش آموزی وهنرمندی هنرمندان شهرستان، فضای شاد و مفرحی را به ارمغان آورد. لازم به ذکر است که در این مراسم فرج الله اقبالی پژوهشگر و تاریخ شناس درگز،خاطراتی از آداب و رسوم گذشته مردم شهرستان و روستاها ی اطراف رایاد آور شد.

از دیگر برنامه های آیین بهارانه، برگزاری مسابقات و بازیهای فراموش شده محلی مثل تخم مرغ بازی ،ملاقه زنی ،سوزمان سمنو پزان و..بود.

مراسم سوزمان سمنو پزون به این صورت است که بعد از آماده شدن سمنو، دختر کم سنی را به عنوان عروس انتخاب و ظرفی پر از آب مقابل او قرار می دهندو هر کدام از افراد حاضر در مراسم ،یک تکه شی ء که شامل دکمه ، سنجاق و...را داخل ظرف می اندازند و باشروع مراسم ،خانمی باتجربه یک قطعه شعری که مخصوص این مراسم است می خواند و با اتمام شعر عروس مجلس از درون ظرف یک وسیله برمی دارد و به شخصی که وسیله به او تعلق دارد می دهدو درنهایت شعر توسط بزرگان مجلس تفسیرمی شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار