در کارگاه دوره آموزشی تربیت مدرسان سیاسی

معاون پرورشی آموزش و پرورش: فقدان سواد رسانه‌ای باعث بحران‌زا شدن فضای مجازی می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فضای مجازی را یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بحران‌های هویتی و فقدان مهارت کافی و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان و دیگر افراد جامعه را علت ایجاد این بحران دانست.

کد مطلب: ۸۹۴۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی آموزش و پرورش: فقدان سواد رسانه‌ای باعث بحران‌زا شدن فضای مجازی می‌شود

علیرضا کاظمی در کارگاه «هویت اسلامی ایرانی» دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی که ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر در حالی برگزاری است، گفت: «اگر مبانی سند تحول بنیادین را مرور کنیم مسأله هویت پررنگ دیده می‌شود و زیربنای تمام تربیت‌ها شکل‌گیری هویت است؛ لذا هویت با تربیت سیاسی رابطه عمیقی دارد‌. برون‌داد و پیامد فرایندهای تربیتی هویت است.»

او درباره چالش‌های بحث هویت، مسایل بحران‌ساز هویت و راهبردهای آموزش و پرورش برای ارتقای هویت دینی و ملی گفت: «اگر هویت شکل بگیرد مایه انسجام و ثبات و اگر شکل نگیرد مایه بحران است. اگر بحران ایجاد شود موجب فروپاشی و اگر احیا صورت گیرد موجب حرکت جهت‌دار می‌شود لذا احیای هویتی دینی مهم است.»

کاظمی بحران هویت فردی، خانوادگی، سیاسی، ملی و دینی را چالش اکنون جامعه دانست و گفت: «سند تحول بنیادین، تربیت را به عنوان تکوین، رشد و تعالی مطرح کرده است. ما اگر دچار بحران هویت شویم رخدادهای بدی در انتظار خواهیم داشت.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از وجود هویت ملی که در دل آن هویت دینی، اسلامی و انقلابی نهفته است در جامعه خبر داد و درباره ابعاد و انواع هویت گفت: «هویت ابعاد مختلفی دارد اما هویت فردی، گروهی،خانوادگی، دینی، ملی و انقلابی از جمله انواع هویت است.»

او اولین ویژگی هویت را چندبعدی و چندسطحی بودن هویت و پویایی دانست و گفت: «تعارضاتی که در لایه‌های هویت است از دیگر ویژگی‌های هویت به شمار می‌رود. شاید بسیاری از بحران‌های ایجادشده به نوع تربیت خانواده منجر شود اما عوامل دیگر هم نقش دارند.»

کاظمی ادامه داد: «یکی از عوامل موثر در هویت، عوامل شناختی است و اینکه دانش‌آموز یا فرد چقدر نسبت به مسأله آگاهی و شناخت پیدا کرده مهم است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش هویت دینی و ملی برآیند بخش‌های مختلف است و متغیرهای مختلفی را داراست. از منظر تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات درون‌گروهی دانش‌آموزان، ارتباط با معلمان، محتوای برنامه درس ملی، تعامل با اولیا و فضای خانواده، فضا و جو حاکم بر مدرسه و جامعه، حضور در موقعیت‌های تربیتی، عضویت در تشکل‌ها از جمله متغیرهای شکل گیری، تکوین و تعالی هویت دانش‌آموز و متربی است.»

او گفت: «شهید مطهری به شدت تأکید بر عقلانیت دارد. در حقیقت هویتی پایدار است که توازن در عقلانیت، عاطفه و سنت برقرار کند لذا در تعلیم و تربیت اسلامی نیز بر نکته مطرح‌شده از سویشهید مطهری تأکید شده و تربیت عقلانی مطرح است.»

کاظمی در ادامه گفت: «تحقیقات و پژوهش‌های متعددی در حوزه بحران‌های هویتی در بخش‌‌های مختلف انجام و محتوای کتب درسی از منظر هویت دینی و ملی تعیین شده است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «هنوز نتوانسته‌ایم تعادلی بین تربیت نیروی انسانی و نیاز جامعه ایجاد کنیم. این معضل باعث شده است بسیاری از منابع کشور امروزه نتوانند در خدمت جامعه باشند.»

او همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بحران‌های هویتی را فضای مجازی دانست که به مثابه «یک شهر بی‌ در و دروازه و بی‌قانون» در دست دشمنان است و فقدان مهارت کافی و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان و افراد باعث ایجاد این بحران می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار