عراقچی: دامنه فعالیت سازوکار اروپایی کل کشورهای اروپایی است

راه‌حل های خوبی برای مشکلات دوجانبه با فرانسه پیدا شد

تهران (پانا)- معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره مذاکراتش در فرانسه می‌گوید که علاوه بر گفت و گو درباره سازو کار مالی اروپا برای ایران بعضی از مشکلات در روابط دو جانبه بود؛ راه حل های خوبی برایش پیدا شد.

کد مطلب: ۸۹۲۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: دامنه فعالیت سازوکار اروپایی کل کشورهای اروپایی است

سید عباس عراقچی در گفت و گویی با صدا و سیما درباره جزئیات سفرش به فرانسه توضیح داد.

بخش هایی از این گفت و گو را می خوانید:

-امروز دور ششم گفت و گوهای سیاسی بین ایران و فرانسه را برگزار کردیم؛ به طور مرتب سالانه تقریبا دو بار این گفت و گوها یکبار در تهران و یکبار در پاریس برگزار می شود.

-در گفتگوهای سیاسی یک دور کامل درباره همه موضوعات مورد علاقه طرفین اعم از موضوعات بین المللی و منطقه ای و دو جانبه صحبت می شود. ما همه مسائل را مرور می کنیم.

-به طور طبیعی موضوع اصلی گفتگوها این بار بحث برجام و ساز و کار ویژه مالی اروپا بود و اینکه این ساز و کار چگونه کار خواهد کرد و چگونه عملیاتی خواهد شد.

-فرانسه در حقیقت مبدع این ابتکار بود و یکی از موسسین این سازوکار ویژه است که الان #اینستکس یا #ساحات به آن گفته می شود ثبت شده است.

-برای عملیاتی شدن این ساز و کار لازم است یک سری گفتگوهای کارشناسی بین طرفین انجام بگیرد؛ توافق کردیم و به زودی این گفت و گوها در پاریس ظرف چند روز آینده برگزار می شود.

-قرار است کارشناسان ما بیایند و با کارشناسان سه کشور اروپایی در فرانسه در خصوص اجرایی شدن این سازوکار گفت و گو داشته باشند.

-امروز بقیه مسائل موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بحث های بین المللی نیز مرور شد؛ بعضی از مشکلات در روابط دو جانبه بود؛ راه حل های خوبی برایش پیدا شد.

-در مورد همکاریهای آتی ، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، درباره چگونگی همکاریهای اقتصادی در آینده، مشکلاتی که وجود دارد، ظرفیت هایی که وجود دارد ؛ بحث های خیلی خوبی امروز داشتیم؛ فکر می کنم حدود 4 ساعت طول کشید.

-آیا با توجه به بیانیه دیشب؛ اروپا می تواند برای ایران شرط قرار دهد ؟

عراقچی: در بیانیه دیشب شرطی وجود ندارد. بحث مواضع اروپا نسبت به ایران هست.

بخشی از بیانیه استقبال از همکاریهای دو کشور، بحث حمایت از برجام و بحث سازوکار ویژه مالی هست و بخشی هم مواضع عمومی اروپایی ها از قدیم هست که در خصوص بحث های منطقه ای و حقوق بشر است، دیدگاه هایی که آنها دارند و البته اختلاف نظرهایی که با ما در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاه های خودشان را بیان داشتند. نکته جدیدی ما در آن ندیدیم.

-طرف حساب ما سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس هستند ؟ یا اروپا؟

عراقچی: طرف حساب ما در این ساز و کار ویژه مالی الان سه کشور به عنوان موسسین این سازوکار هستند اما دامنه کاری این سازوکار همه کشورها و همه شرکت های اروپایی را در بر می گیرد.

ما با این سه کشور تنظیم می کنیم که چگونه انجام شود اما بعد از آن هر شرکت اروپایی می تواند به این سازوکار مراجعه کند و با ایران همکاری و تجارت داشته باشد؛ یعنی طرف ما سه کشور هستند ولی دامنه فعالیت این مکانیزم کل کشورهای اروپایی هست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار