عملکرد و دستاورد پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در چهل سال گذشته

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین دستاوردها و عملکرد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر کرد.

کد مطلب: ۸۹۱۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
عملکرد و دستاورد پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در چهل سال گذشته

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان نهاد برخاسته از دامان انقلاب اسلامی یکی از قدیمی‌­ترین مؤسسه‌­های پژوهشی علوم تربیتی کشور است که از در سال 1383 با مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از محل تجمیع پژوهشکده‌های تعلیم و تربیت، برنامه‌­ریزی درسی، خانواده و مدرسه، کودکان استثنایی، مرکز پژوهشی آموزش و پرورش دوزبانه، روستایی، عشایری تبریز شکل گرفت و فعالیت­‌های آن مطابق با اساسنامه مصوب انجام می‌شود.

سابقه تشکیل اغلب پژوهشکده­‌های پژوهشگاه به سال­‌های 1374 تا 1377 برمی‌­گردد و مرکز مطالعات بین‌المللی بررسی روند آموزش ریاضی، علوم و سواد خواندن (تیمز و پرلز) نیز که از سال 1374 به فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌­ای پرداخته است نیز زیر نظر پژوهشگاه مطالعات در حال فعالیت است.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دارای 15 گروه پژوهشی مصوب شامل اقتصاد و نیروی انسانی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت اسلامی، بهداشت و تربیت‌بدنی، مبانی برنامه‌ریزی درسی، آموزش علوم انسانی، آموزش علوم پایه، آموزش‌های فنی حرفه‌ای، مشارکت‌ها و ارتباطات، راهنمایی خانواده، مشاوره و روانشناسی تربیتی، جامعه‌شناسی و آموزش خانواده، آموزش کودکان عقب‌مانده ذهنی و چند معلولیتی، آموزش کودکان دارای آسیب‌های دیداری، شنیداری و حسی حرکتی، آموزش کودکان دارای اختلال یادگیری، آشفتگی هیجانی و رفتاری، آموزش و پرورش چندپایه و دو زبانه، آموزش و پرروش عشایری و روستایی است.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اکنون به عنوان پشتوانه پژوهشی توانمند وزارت‌خانه از اندیشه­‌های متعالی، پژوهش‌­های گران‌بها، خدمات شایسته و تجارب ذی‌قیمت بیش از 40 عضو مجرب و مبرز در حوزه‌­های علوم تربیتی و تعلیم و تربیت شامل اعضای هیئت علمی و کارشناسان رسمی که اکثریت آنان دارای مرتبه دانشیاری هستند به صورت تمام وقت برخوردار است که بدون شک از سرمایه‌­های ارزشمند دستگاه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی محسوب می‌­شوند و دارای تجربه متراکم در حوزه موضوعات گروه‌­های پژوهشی و نیز حوزه اقدام پژوهی، مدیریت پژوهشی، اشاعه و کاربست یافته‌های پژوهشی و گسترش فرهنگ پژوهش است.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش دارای 4 فصلنامه­ علمی پژوهشی است که مطابق با موازین وزارت علوم چاپ و منتشر می ‌شود. فصلنامه تعلیم و تربیت (قدیمی‌ترین نشریه تعلیم و تربیت کشور)، فصلنامه کودکان استثنایی، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی و فصلنامه خانواده و پژوهش این چهار فصلنامه هستند.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز با استفاده از ظرفیت‌­های پژوهشی ویژه به منزله دبیرخانه شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش نقش‌آفرینی می‌کند و امر مهم هماهنگی و راهبری پژوهش‌­های علوم تربیتی و برنامه پژوهش در عمل (معلم پژوهنده) در شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان‌ها و کمیته‌­های پژوهشی مناطق آموزشی را برعهده دارد.

وجود ظرفیت‌­های اجرایی قابل توجه در امر گسترس فرهنگ تفکر، نقد، مناظره و طرح اندیشه‌­های نو در حوزه علوم تربیتی کشور موجب انتخاب پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه کمیته دستگاهی وزارت آموزش و پرورش برای کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و ترویجی شده است.

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال حاضر به اتکای همین توانمندی­‌ها به عنوان بازوی پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، معاونان وزیر و روسای سازمان‌­ها و دفاتر حوزه ستادی وزارت عمل می‌کند و به پاسخگویی مطالبات پژوهشی آنها را در حد مقدورات می‌پردازد.

پاسخگویی به نیازهای پژوهشی فوری و اساسی آموزش و پرورش یکی دیگر از ماموریت‌های اصلی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است که در اجرای این وظیفه مهم و علیرغم برخی محدودیت‌های اعتباری و ساختاری، در سالیان اخیر موفق به اجرای طر‌ح‌های پژوهشی مهم و اساسی مورد نیاز وزارت متبوع و تامین اطلاعات مورد نیاز به ویژه برای تبیین و عملیاتی‌کردن و پشتیبانی پژوهشی راهکارها و مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده است.

طراحی و اجرای پژوهش‌های راهبردی و بنیادی، طراحی و اجرای پژوهش‌های مربوط به پشتیبانی از طرح‌های تحولی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش، طراحی و اجرای پژوهش‌های مربوط به ارزشیابی از طرح­‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، طراحی و اجرای پژوهش‌های مربوط به ارزشیابی کتاب‌­های درسی، طراحی و اجرای پژوهش‌های مربوط به آسیب شناسی وضعیت موجود، برگزاری همایش‌های علمی پژوهشی، اقدامات مرتبط با همکاری‌های علمی پژوهشی، تولید فصلنامه‌های علمی و پژوهشی و تالیف و ترجمه کتاب‌های علمی برخی از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مهمترین محورهای عملکردی آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار