به روز رسانی می‌شود

موگرینی ثبت کانال ویژه مالی اروپا برای ایران را تأیید کرد

مسئولان کانال مالی اروپا برای ایران چه کسانی هستند؟

تهران (پانا) - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعتی پس از آنکه رسانه ها از ثبت کانال مالی اروپا برای ایران خبر دادند، این خبر را تأیید و اعلام کرد که ثبت کانال مالی تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۰۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
موگرینی ثبت کانال ویژه مالی اروپا برای ایران را تأیید کرد

به گزارش رویترز، خبرگزاری آلمان صبح امروز اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا رسما کانال ویژه مالی اروپا برای انجام معاملات برای تسهیل تجارت با ایران و جلوگیری از تحریم‌های آمریکا را به طور رسمی تنظیم کردند.

ان دی آر گزارش داده است که کانال اروپایی با عنوان ابزار INSTEX در حمایت از مبادلات تجاری نام‌گذاری خواهد شد.

خبرگزاری آلمان اعلام کرده است : «کانال مالی موسوم به INSTEX (ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری) در پاریس ثبت شده و مدیر آن آلمانی است. انگلستان هم همراه فرانسه و آلمان، سهامدار این شرکت مالی است.

قرار است هریک از این سه کشور یک نماینده از وزارت خارجه خود در این شرکت مستقر کنند. به دیگر اعضای اتحادیه اروپا هم اعلام شده که می‌توانند به این ساز و کار بپیوندند.

به نوشته NDR این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما بعدا دامنه پوشش آن گسترش می‌یابد.»

یورونیوز اعلام کرده است که سازو کار مالی با ایران در حاشیه نشست بوداپست به صورت رسمی اعلام می‌شود.

حمید بعیدی نژاد، سفیر کشورمان در بریتانیا نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «بر اساس اطلاعات رسمی، ثبت کانال ارتباطات مالی آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران به پایان رسیده و طی ساعات آینده اعلام خواهد شد.

مقر این نهاد مالی با نام INSTEX که کوتاه شده عبارت(ابزار تبادلات تجاری) Instrument in Support of Trade Exchanges است در پاریس بوده، هر سه کشور اروپایی سهامدار آن هستند و رئیس‌ آن فردی آلمانی‌است.»

یورونیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است که قرار است وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه در حاشیه نشست بوداپست یک بیانیه مشترک در این باره صادر کنند.

در روزهای گذشته اخبار متعددی در این باره که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در این باره به توافق رسیده‌اند، منتشر شده است.

اشپیگل پیش از این اعلام کرده بود که سه کشور اروپایی مسئولیت این نهاد را به عهده می‌گیرند؛ به این ترتیب که پاریس میزبانی آن، آلمان مدیریت و بریتانیا به حسابرسی نهاد یاد‌شده خواهد پرداخت.

مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته در این باره گفت: «لاینی که در قالب spv طراحی شده یک نهاد واسطه‌ای است و قرار است برای توسعه روابط بانکی با ایران کمک کند.»

او گفت: «اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد ساختار مالی تعریف شده در spv به این شکل است که احتمالاً مرکزیت آن در فرانسه خواهد بود، مدیریت آن با آلمان‌ها است و انگلیسی‌ها هم بخش اجرایی آن را عهده‌دار خواهند بود.»

این مقام مسئول گفت: «مشارکت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در این ساختار مالی به این دلیل است که از یک سو تعهدات خودشان در برجام را در برابر ایران حفظ کنند و از سوی دیگر به گونه‌ای فعالیت کنند که واکنش مقابله‌ای آمریکا در برابر این ساختار مالی سخت و مشکل باشد.»

او ادامه داد: «اینکه این ساختار مالی تا چه اندازه بتواند بستر لازم را برای لینک کردن شرکت‌های ایرانی و اروپایی فراهم کند و یا اینکه نگاه آن‌ها در این ساختار مالی، تنها معطوف به محصولات انسان‌دوستانه باشد یا تمام اقلام غیرتحریمی را شامل شود، همچنان مبهم است.»

به گزارش فارس، نشریه آلمانی اشپیگل امروز در همین باره نوشت که به اطلاعات بیشتری در زمینه فرد آلمانی که مسئول این کانال مالی است، دسترسی پیدا کرده است.

طبق گزارش این نشریه آلمانی، این فرد پر فیشر 69 ساله است که پیشتر ریاست Commerzbank را بر عهده داشت. او به مدت 6 ماه در این سمت فعالیت خواهد کرد. پر فیشر به مدت 29 سال در مناصب مختلف این بانک فعالیت کرده بود.

اشپیگل نوشت که هم پر فیشر و هم دیگر افرادی که در این کانال مالی مشارکت دارند باید منتظر اقدامات آمریکا باشند. این افراد اگرچه از گذرنامه دیپلماتیک استفاده می‌کنند اما آمریکا و دیگر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند مانع از ورود این افراد به خاک خود شوند.

میگوئل برگر، رئیس دپارتمان اقتصادی در وزارت خارجه آلمان، ماریس گوردو مونتانیه، سفیر پیشین فرانسه در چین و سایمون مگ‌دونالد، معاون امور خدمات دیپلماتیک وزارت امور خارجه انگلیس نمایندگان سه کشور در این سازوکار خواهند بود.

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اعلام دوباره حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، گفت ثبت کانال ویژه مالی اروپا و ایران تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز این خبر را تأیید کرد. او با بیان اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا رسما بعدازظهر امروز توسط سه کشور اروپایی اعلام خواهد شد، گفت: «این سازوکار برای کالاهای تحریمی طراحی شده است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آلمانی گزارش داده است که انتظار نمی‌رود کشورهای دیگر اروپایی به زودی به سازوکار ویژه مالی با ایران بپیوندند.

ایسنا به نقل از رویترز نوشته است که یک مقام ارشد دولت آلمان روز پنج‌شنبه (امروز) گفت که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سفر هفته آینده خود به ژاپن احتمالاً درباره ایران رایزنی خواهد کرد.

او افزود: «انتظار نمی‌رود که کشورهای دیگر اروپایی (غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس) به زودی به سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به SPV بپیوندند.»

صبح امروز دو دیپلمات اروپایی گفتند که فرانسه، انگلیس و آلمان به‌طور رسمی یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که اینس‌تکس نام دارد تا ادامه تجارت با ایران را مستقل از دلار تسهیل کند.

به گزارش رویترز، این سازوکار اروپایی اساساً روی تجارت کالاهایی که در فهرست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران قرار ندارد متمرکز خواهد بود، شامل اقلام دارویی و غذا و تجهیزات پزشکی. از این‌رو، برای تراکنش‌های مرتبط با خرید و فروش نفت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: «این سازوکار به‌طور چشمگیر منجر به تغییر نخواهد شد اما یک پیام سیاسی به ایران است که ما همچنان متعهد به حفظ برجام هستیم و به‌علاوه این پیام را به آمریکا می‌دهد که ما از منافعمان، علی‌رغم تحریم‌های فرا مرزی واشنگتن محافظت می‌کنیم.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین در حال نهایی کردن یک بیانیه مشترک خطاب به ایران هستند تا در آن، نگرانی‌های خود را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی‌اش اعلان کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار