3 چالش مدیریت شهری از زبان رئیس شورای شهر تهران

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران گفت مدیریت شهری با سه چالش کمبود نقدینگی، وضع خاص اقتصادی کشور و نبود اولویت‌بندی و هدایت راهبردی فعالیت‌ها در مدیریت شهری روبه‌رو است.

کد مطلب: ۸۸۹۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
3 چالش مدیریت شهری از زبان رئیس شورای شهر تهران

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصدو نوزدهمین جلسه شورا با اشاره به اینکه در هفته گذشته و با جلسات فشرده شورا، فرایند تصویب احکام برنامه عملیاتی توسعه سوم شهر تهران به اتمام رسید، اظهار کرد: فرایند تدوین برنامه و بودجه متناظر با برنامه در حال انجام است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اجرای برنامه عملیاتی توسعه سوم شهر تهران از سال آینده و در شرایطی خاص آغاز می‌شود که مدیریت شهری تهران با سه چالش جدی روبه‌روست که ماموریت اصلی برنامه سوم، کاهش و مدیریت این چالش‌هاست.

وی چالش نخست را بحران کمبود نقدینگی و شرایط دشوار مالی شهرداری تهران برشمرد و افزود: با توجه به حجم بدهی‌های گذشته و رکود در صنعت ساختمان، منابع مالی مدیریت شهری را دچار انقباض کرده است و از سوی دیگر رشد بی‌رویه پیکره مدیریت شهری در دوره گذشته موجب افزایش هزینه‌های اداره شهر شده که باید بین منابع و هزینه‌ها، از طریق جراحی ساختار مدیریت شهری توازن ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران چالش دوم را وضع خاص کشور و وضع اقتصادی ایران دانست که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، موجب کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم و بحران مالی دولت شده است، گفت: این وضع بر مدیریت شهرداری نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار است، بسیاری از تعهدات و کمک‌های قانونی دولت به مدیریت شهری به‌ویژه در حوزه حمل ونقل عمومی محقق نشده است و باید با پیگیری این حوزه به نتیجه برسد.

هاشمی نبود اولویت‌بندی و هدایت راهبردی فعالیت‌های مدیریت شهری، در مدت سپری شده از شورای پنجم را سومین چالش پیش‌روی مدیریت شهری خواند و گفت: این امر که موجب هزینه شدن بخشی از منابع در موارد غیراولویت‌دار حوزه شهری است که در این موضوع نیز ما نیازمند، سازماندهی و هدایت راهبردی فعالیت‌های مدیریت شهری براساس اولویت‌های مورد انتظار شهروندان هستیم که برای حل معضلات اصلی ترافیک و آلوگی هوا، حمل ونقل عمومی باید در اولویت نخست قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: برنامه عملیاتی سوم در صورت طراحی و تدوین می‌تواند هر سه این چالش‌ها را مدیریت کرده و مسیر صحیح تحول در مدیریت شهری را ترسیم کند. البته این مسیر، قطعا توام با دشواری‌ها و موانع جدی خواهد بود و اگر ما نخواهیم هزینه‌ها و الزامات اصلاح در مدیریت شهری را بپذیریم به موفقیت نخواهیم رسید، طبیعتا شهروندان حاضر نخواهند بود به‌صورت یکسویه و بدون آنکه شاهد اصلاح جدی در ساختار و رفتار مدیریت شهری باشند، در این فرایند مشارکت کنند، بنابراین مدیریت شهری باید گام نخست و علائم اصلاح و عبور از روزمرگی را در عملکرد خود به مردم ارائه کند.

وی از اصحاب رسانه و همچنین مدیران و کارشناسان مدیریت شهری در شهرداری تهران و شورای شهر خواست که روند تعامل و گفت‌وگوی سازنده را در جهت حل معضلات و موانع توسعه شهر تقویت کنند و از ادبیات و مطالبی که ممکن است موجب انحراف اذهان عمومی یا ایجاد نگرانی نسبت به اقدامات راهبردی و اصلاحی در مدیریت شهری می‌شود، بپرهیزند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: وضع امروز اداره تهران، دشوارتر از آن است که بتوانیم به تنهایی و بدون همراهی و یاری افکار عمومی و اصحاب رسانه بر معضلات غلبه کرده و راهکارهای مناسبی برای حل مسایل ارائه دهیم.

هاشمی فرایند تدوین برنامه و بودجه متناظر با برنامه عملیاتی سوم را فرصت مناسبی در جهت استفاده از خرد جمعی و تعامل میان بدنه مدیریت شهری، منتقدان و کارشناسان این حوزه در رسانه‌ها و افکار عمومی دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار