تأکید عضو شورای شهر تهران بر بازمهندسی قنات‌های پایتخت

تهران (پانا) - عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه کاراترین و مهندسی‌ترین روش انتقال آب قنات‌ها بوده‌اند بر ضرورت بازمهندسی قنات‌ها در تهران تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۷۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تأکید عضو شورای شهر تهران بر بازمهندسی قنات‌های پایتخت

زهرا نژادبهرام با اشاره به ضرورت بازمهندسی قنات‌هایی که بیشتر در مرکز شهر بودند به پانا گفت: در گذشته هر جا که قناب بوده ،آب در آنجا جریان داشته و هر جا که آب بوده، توسعه و رونق اقتصادی هم بوده است. کاراترین و مهندسی‌ترین روش انتقال آب،ساخت قنات‌ها بوده‌ و ایران مبدع قنات در مناطق مختلف مرکزی و شرقی آن بوده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: قنات قدرت سیاسی است که در زیر زمین جاری است، انتقال آب از زیر زمین به روی زمین یعنی انتقال قدرت سیاسی به روی زمین. اگر پیش از این قدرت در دست افراد آبرسان بوده، با شکل‌گیری دولت مدرن و ایجاد سدها، مالکان آب دولت‌ها شدند. به این دلیل که دیگر قنات‌ها مورد استفاده نبودند، از میان رفتند و دولت آب را پشت سدها جمع کرده و در قالب آب لوله‌کشی در اختیار مردم قرار دهد.

وی ادامه داد: این در حالی بود که هنوز بخش قابل توجهی از مردم تمایل داشتند آب مصرفی‌شان را به همان شیوه قدیمی قنات، تامین کنند.

نژادبهرام گفت: ایران کشوری است که زمانی که تمدن و مهندسی وجود نداشت، تمدن و مهندسی به وجود آورد، ایرانی که سابقه مهندسی آب و ایجاد تاسیسات آب در حدود چندین هزار سال گذشته را داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار