مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: روچاله های دشت قزوین، بحرانی ناشی از بهره برداری بی رویه از منابع آبی

قزوین (پانا) - مدیرکل مدیرت بحران استانداری قزوین گفت: معتقدم همه در حوزه بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی کوتاهی کرده اند و اگر امروز به نقطه بحرانی رسیدیم، نتیجه غفلت و نبود برنامه ریزی مناسب در گذشته است

کد مطلب: ۸۸۴۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: روچاله های دشت قزوین، بحرانی ناشی از بهره برداری بی رویه از منابع آبی

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین ،قدرت‌‌الله مهدیخانی مدیریت بحران استانداری قزوین افزود: خیلی از مشکلاتی که امروزه دارندگان چاه های غیرمجاز با آن روبرو هستند، به خود ما بر می گردد و ما قبلا به این افراد سهمیه سوخت اعطا کردیم و مدام کشاورزان را تشویق کردیم که بیشتر و بیشتر بکارید.

وی به بحران فرونشست خاک در دشت قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: در بویین زهرا سالانه 24 سانت فرونشست اتفاق می افتد و 2 هفته پیش طی بازدید در جنگل های فتح آباد، شکاف هایی به عمق بیش از 10 متر و به طول یک کیلومتر مشاهده شد که به نزدیکی جاده اصلی رسیده و زنگ خطری برای وقوع مخاطرات طبیعی و تخریب و نابودی زیرساخت ها به شمار می رود.

مهدیخانی با بیان اینکه غفلت از فرونشست ها و فروچاله های دشت قزوین آینده کبودرآهنگ در استان همدان را برای ما رقم می زند.

این مسئول در خصوص چاه های غیرمجاز نیز گفت: باید برای ساماندهی چاه های دشت قزوین زودتر اقدام می کردیم و متاسفانه به علت برخی مصلحت اندیشی ها و سفارش از سوی برخی نمایندگان، اقدامات ما در قبال برخی چاه های غیرمجاز به تاخیر افتاد و خسارت های زیادی را از این بابت متحمل شدیم.

برخی دستگاه ها درک درستی از بحران آب ندارند

مهدیخانی به دستورالعمل های دولت برای مقابله با بجران کم آبی اشاره کرد و تشریح نمود: بخشنامه های متعددی از سوی دولت صادر شده مبنی بر اینکه باید میزان سرانه مصرف آب در فضای سبز را 30 در صد کاهش دهد و دستگاه های دولتی نیز باید در مصارف خودشان 20 درصد کاهش آب داشته باشند اما در این رابطه نیز با کم توجهی برخی شهرداری ها و دستگاه ها مواجه هستیم که هنوز درک درستی از بحران آب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اهرم اجرایی و قانونی تا مادامی که مشارکت مردمی به همراه نداشته باشد، میسر و مفید نخواهد بود و ما باید همواره مردم را در کنار خود داشته باشیم تا از بحران آبی عبور کنیم.

مهدیخانی عامل بی توجهی به کمبود منابع آبی را اولویت دادن منافع شخصی بر منافع جمعی دانست و گفت: باید تلاش کنیم همواره از آب موجود درست استفاده کنیم و در این خصوص به مسایل به طور ریشه ای و عمقی و نه مقطعی و کوتاه مدت نگاه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار