شناسایی بیماری هپاتیت از طریق اهدای خون

شیراز (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ساده ترین راه شناسایی بیماری هپاتیت را اهدای خون عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۸۱۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی بیماری هپاتیت از طریق اهدای خون

عبدالرسول همتی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، گفت: هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند.

او از جمله عوامل ایجاد کننده هپاتیت را افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و ویروس عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه، ادامه داد: عامل بیماری هپاتیت یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید؛ اما بیماری مزمن هپاتیت 'C' بر عکس سرماخوردگی معمولی، به دلیل از کار افتادن کبد می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.

دکتر همتی، بیان کرد: بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد، برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی مانند خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی را نشان می‌دهند، اما در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی بروز می‌کند.

او با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت، حذف و کنترل کامل بیماری های هپاتیت B و C در کشور است، عنوان کرد: در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B و 350 هزار نفر ناقل ویروس هپاتیت C هستند.

معاون بهداشت دانشگاه، اضافه کرد: ساده ترین راه شناسایی بیماری هپاتیت، اهدای خون است و سازمان انتقال خون ایران، پس از دریافت خون اهدایی، هپاتیت B و C را چک می کند و به این ترتیب افراد ناقل بیماری شناسایی می شوند، همچنین افرادی که امکان اهدا خون را ندارند، با یک آزمایش می توانند این بیماری را شناسایی کرده و مسیر درمان آن را طی کنند.

دکتر همتی، توصیه کرد: گروهای پرخطر بیماری هپاتیت، معتادان تزریقی، بیماران خونی مانند هموفیلی و تالاسمی هستند و افرادی که حجامت غیربهداشتی و خالکوبی می کنند نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند، همچنین افرادی که قمه زنی می کنند از گروه های پرخطر ابتلا به بیماری هپاتیت محسوب می شوند.

این مقام مسوول، تاکید کرد: افرادی که با اشیا نوک تیز سروکار دارند، به شدت مراقب باشند تا آسیبی به دست یا سایر نقاط بدن آنها وارد نشود تا در معرض ابتلا به این بیماری قرار نگیرند ، همچنین نوزدان واکسینه شده، دارای ایمنی کامل در مقابل هپاتیت هستند.

دکتر همتی، گفت: ایران جزو پاک ترین کشورها از لحاظ ابتلا به هپاتیت C است، به نحوی که در کشور ما ابتلا به این بیماری کمتر از نیم درصد است، اما شیوع این بیماری در مصر حدود 30 درصد و در آذربایجان نزدیک به 20 درصد است.

او در ادامه افزود: در سال 94 در کشور، 5 هزار و 150 نفر بر اثر ابتلا به سیروز کبدی جان خود را از دست دادند که از این تعداد، هزار و 650 نفر مبتلا به هپاتیت B ، هزار و 100 نفر دچار هپاتیت C و هزار 500 نفر چاق و مبتلا به کبد چرب بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار