حسن هانی‌زاده*

اتحادیه اروپا وقت‌کشی می‌کند

اتحادیه اروپا بعد از توافقنامه برجام، موضع‌گیری شفاف و مستقلی اتخاذ نکرد و یک نوع پارادوکس در رفتار سیاسی و مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا در برابر ایران مشاهده می‌شود. از آنجا که برجام یک توافقنامه جامع بین‌المللی است و همه طرف‌هایی که آن را امضا کرده‌اند، ملزم به اجرایی کردن بندهای این توافقنامه هستند، اما بعد از عقب‌نشینی و خروج آمریکا از برجام شاهدیم که اتحادیه اروپا، دنباله‌روی آمریکا را در پیش گرفته و به تعهدات مالی و اقتصادی و حتی سیاسی عمل نکرده است.

کد مطلب: ۸۷۳۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد

این نشان می‌دهد که این اتحادیه سیاست مستقلی در برابر ایران اتخاذ نکرده و این مسأله موجب خواهد شد که ایران یک نوع بازنگری در سیاست‌های خود در چارچوب برجام اتخاذ کند. به نظر می‌رسد این اتحادیه باید گام‌های عملی برای اجرایی کردن تعهدات خود بردارد. مذاکراتی که اخیرا بین ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفت، متاسفانه نشان داد که اتحادیه اروپا تابعی از سیاست‌های آمریکاست و سعی می‌کند از طریق کارشکنی و وقت‌کشی به نوعی از زیر بار مسئولیت‌های خود شانه خالی کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا برخی مسائل سیاسی را به برجام مرتبط کرده که با محتوای برجام کاملا تناقض دارد.لذا ایران باید ضرب‌الاجلی برای اتحادیه اروپا تعیین کند تا بعد از این مدت اگر به توافقات خود در توافقنامه برجام عمل نکند ایران باید منافع خود را لحاظ کند و به نوعی از برجام خارج شود.

اکنون یکسری تهدیدها پیرامون رابطه تجاری و مالی با ایران وجود دارد و برخی کشورهای اروپایی حاضر نشدند که یک نوع رابطه مالی با ایران تعریف کنند. البته آلمان و فرانسه گام‌های بیشتری برداشتند، اما این گام‌ها باید عملیاتی شود. به این مفهوم که یک چارچوب تبادل مالی کاملا هدفمند بین ایران و اتحادیه اروپا باید تعریف شود تا ایران بتواند در چارچوب توافقنامه برجام تعامل مالی و تجاری خود را با اتحادیه اروپا افزایش دهد. اما به نظر می‌رسد آلمان و فرانسه تلاششان بر این است که به نوعی وقت‌کشی کنند. زیرا به شدت تحت فشار آمریکا هستند و نمی‌توانند خارج از اراده آمریکا تصمیم‌گیری کنند. بنابراین ایران باید در یک فرآیند زمانی مشخص ضرب‌الاجلی تعریف کند تا بتواند فرانسه و آلمان را وادار کند که یک تعریف جامع مالی و تبادل تجاری با ایران داشته باشد.

به نظر می‌رسد که برجام محتوای خود را از دست داده و یک توافقنامه بی‌خاصیت و فاقد ارزش تلقی خواهد شد. اگر ایران در چارچوب توافقنامه برجام نتواند به منافع خود دست یابد و یک تبادل مالی منطقی با اتحادیه اروپا داشته باشد و با توجه به اینکه عربستان سعودی با اشاره آمریکا صادرات نفت خود را افزایش داد و الان قیمت نفت به پایین‌ترین نرخ خود در طول ماه‌های گذشته یعنی 53 دلار رسیده که یک ضربه مالی شدید به کشورهای صادرکننده نفت تلقی می‌شود که عربستان مجری و آمریکا پشت آن است. درواقع اگر بنا باشد که آمریکا و کشورهای اروپایی نفت ایران را تحریم کنند، تنها راهی که باقی می‌ماند خروج از برجام است.

منبع: آرمان

* تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار